Såg idag att axminster har kampanj på blå boschar. Enligt vad de påstod var det nedsatt 50%. Jag tyckte det såg billigt ut, men jag har egentligen inte så bra koll på.

Ska man ha en 1/2" muttermaskin så är Milwaukee s dragare att föredra gentemot Makita, trots att den är Amerikansk.
Uppgiften kommer från mina montörer som använder bägge fabrikaten.

För några kronor till får du nya ECmaskiner från tyska ebay, tyvärr har euron gått upp lite men det är fortfarande ganska bra pris...

http://m.ebay.de/itm/311164473341?nav=SEARCH

(Oklart om de skickar till SE dock men lefeld har liknande pris)

pozz2 skrev:
Nu står det mellan
[länk]
Och
[länk]
Du har väl sett att det är priser ex moms?

Yes, har koll på momsen.
Hade satt budget på 3k ink moms, så de blir redan lite dyrare.

pozz2 skrev:
Hade satt budget på 3k ink moms, så de blir redan lite dyrare.
Det blir det alltid när man frågar forumets samlade expertis... :D

Edit: av de två alternativen du väljer mellan hade jag kikat på Bosch...tycker GDX med 1/2" fästet verkar va användbart....jag får köra adapters mm om jag ska köra hylsor med min Makita

Redigerat:
Enligt mig är Bosch snäppet vassare än Milwaukie

Jag ber om ursäkt för att inte läst trådskapsrens fråga ordentligt.

Det var ju skruvdragare inte 1/2" muttermaskin som efterfrågades.

Här är ett skruvdragartest http://youtu.be/0_XtmtGh3-s
Dock saknas festool, och då är det inget fullständigt test :-)
God jul

Är också i behov av en ny maskin. Min Panasonic borrskruvdragare gick sönder idag. Har tidigare tänkt komplettera med en slagskruvdragare men nu blir det att köpa ett kombipaket. Vet dock inte om jag ska fortsätta med Panasonic, har 2 st batteri på 3Ah som fortfarande fungera dock 14,4v (ca 5år gamla) Ungefär samma pris för ett Panasonic kit på Toolstop som tidigare länkat Makita kit.
Panasonic paketet är på 14,4v och 2st 4,5Ah batteri.
http://www.toolstop.co.uk/panasonic-eyc210ls2f31-14.4v-li-ion-combo-kit-2-x-4.2ah-batteries-p70808 .
Vet inte hur jag ska göra, ska man gå ifrån Panasonic och gå på 18v maskiner istället? Är det inte för lite med bara 2st batteri till 2 maskiner? Att komplettera med ett extra batteri kostar en del.

Redigerat:
Jag har sett att Panasonic har kombinerade 14,4/18v maskiner, men om jag har fattat rätt så är det fortfarande borstade motorer på skruvdragaren men slagskruvdragaren har borstlöst. En sak som var dålig på Panasonic maskinen jag hade var att plast fästet sprack som håller fast batteriet när maskinen trillade i golvet från arbetsbänken, ett fall på 90 cm. Har fått tejpa fast batterierna efter det. Kändes som att det var en klen konstruktion. Ni som har andra märken och råkat tappa maskinerna hur är era erfarenheter?
Är inne på Milwaukee paketet för dryga 3700kr inklusive frakt. Sen får man eventuellt komplettera med extra batteri.

Rikard Gjersvold skrev:
Mest noterbart med Makitan, skruvdragaren, som jag aldrig drar skruvar med, utan borrar i rostfritt med, 3,2 - 50 mm, är att det inte finns ett uns glapp i axeln.
Ursäkta mig men... Borra 50mm i rostfritt med en handhållen maskin???

vojma skrev:
Ursäkta mig men... Borra 50mm i rostfritt med en handhållen maskin???
Ja, men inte med 50 mm borr, utan hålsåg, 2-3 mm rostfritt, lugnt o sakta med mycket skärpasta, man får vobbla lite med maskinen så den inte skär hela ytan.

trattalask
Jag skulle slå ett slag för Bosch GDX. Har en själv och är mycket nöjd med att kunna köra både hylsor och 1/4''-bits.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.