P
Min gamla HP Probook 6470 börjar visa tecken att det är dags att hitta en ersättare....Den är egentilgen tillräckligt snabb (tidig Intel Core I5) och jag uppgraderade den med en SSD vid köp. Men jag närmar mig 3de batteribytet och touchpaden är utsliten. Och fläkten låter illa...

Krav :
Intel Core I5 eller bättre (eller motsvarande AMD, det är inte så noga)
14-15 tums display
Lååång batteritid (vikten är inte så noga)
Min 256GB SSD
Min 8GB RAM
Tyst. Passiv kyla är ju inget rimligt alternativ, men åtminstone en relativt tyst fläkt
Belyst tangentbord
Windows 10 på engelska. Jag vet inte om alla leverantörer idag inkluderar en Windows installation där det går att byta språk, men engelska är ett krav. Nordisk tangentbord är OK.

Jag kommer inte spela alls, eller köra andra grafikkrävande program. Jag bryr mig inte heller om kvalitet på högtalare, upplösning på webcam, thunderbolt, USB-C eller andra såna moderna grejor.

Jag sökte här på "vilken laptop" men hittade inget relevant (nytt). Hoppas att det är OK att ha en ny tråd med rekommendationer för 2020.

Hit me :-)

Marcl
Baserat på dina krav så skulle jag säga Huawei MateBook D 14"

är inte det är en klassiks skriv in minimi krav på prisjakt och kolla vad som är bäst pris på just nu. Med tanke på att det kommer erbjudanden etc så är det bäst att kolla dagspriser

Finns ganska gott om begagnade HP-datorer av klass - köpte själv en HP Elitebook 820 G3 I5 med pekskärm för knappt 4000 kr. Har nu dubbla SSD- diskar i den och 16 Gb ram. Totalt en bit över 6000 kr men mycket dator för pengarna blev det. Maskinen var i nyskick.

Den går numera mest som surfdator, arbetar med tunga program gör jag helst på både mobil och stationär arbetsstation - också de köpta begagnade till en bråkdel av nypriset - kan vara något att fundera på?

P
Bra tips, tack. Huawei hade jag inte på radarn, skal kolla.

Kolla begagnade hos inrego.se
Vet inte vilken språkversion av Windows 10 man kan få med eller om det går att byta språk till engelska, men du kan köpa datorn utan operativsystem och spara 375:- inkl moms.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.