8 090 läst ·
36 svar
8k läst
36 svar
Vilken ventilation upplevs bäst?
Ja det är bara ventilation.Magnussons2018 skrev:
Och för att förtydliga för dig så finns det flera olika modeller av FTX som står för till och frånluft med värmeåtervinning. Det som är absolut vanligast när det gäller villa så är det FTX med roterande värmeväxlare. Med korsströmsväxlare är det risk för kondens och då ska det finnas ett avlopp kopplat till aggregatet. Så kör på FTX med roterande värmeväxlare.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 281 inlägg
Ja precis. FTX sköter ventilationen när man har bergvärme/jordvärme eller luft-vatten värmepump. Värmen tar man lämpligtvis med golvvärme.
Jag ska ha REC Indovents FTX med kopplad luft-vatten värmepump. Ska bli spännande att se hur det fungerar. Golvvärme, kyld och värmd tilluft
Man kan också koppla extra värme/kyla till ventilationen i ett FTX system. Men värmen räcker oftast inte till för att värma hela husets behov med bara ventilationsluften
Roterande eller motströmsvärmeväxlare kan ju få en separat tråd. Det finns för och nackdelar med både.
Jag ska ha REC Indovents FTX med kopplad luft-vatten värmepump. Ska bli spännande att se hur det fungerar. Golvvärme, kyld och värmd tilluft
Man kan också koppla extra värme/kyla till ventilationen i ett FTX system. Men värmen räcker oftast inte till för att värma hela husets behov med bara ventilationsluften
Roterande eller motströmsvärmeväxlare kan ju få en separat tråd. Det finns för och nackdelar med både.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Magnussons2018 skrev:
Tja, det beror på hur man vill lösa det...Johannes Carlsson skrev:
Den första vintern vi bodde här (2010/2011) eldade vi bara lite spillvirke i kaminen, hade ingen annan värmekälla.
Den andra vintern skaffade vi ett 800W elelement och ställde i vardagsrummet.
Den tredje vintern, i januari 2013, tröttnade jag på att vakna med rimfrost i skägget,
och vi installerade en L/L-värmepump.
Den räcker gott till för att värma upp hela huset på tystaste läget.
Hur stort bor Du?KnockOnWood skrev:
Tja, det beror på hur man vill lösa det...
Den första vintern vi bodde här (2010/2011) eldade vi bara lite spillvirke i kaminen, hade ingen annan värmekälla.
Den andra vintern skaffade vi ett 800W elelement och ställde i vardagsrummet.
Den tredje vintern, i januari 2013, tröttnade jag på att vakna med rimfrost i skägget,
och vi installerade en L/L-värmepump.
Den räcker gott till för att värma upp hela huset på tystaste läget.
Måste vara galet billig uppvärmningskostnad för dig
Har själv en L/L fh35 samt 3 stödelement på 900w styck i sovrummen o det funkar fint för oss. Men enbart en L/L hade ju varit ännu ttevligare
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vi har 108 m2 boendeyta. Totala elförbrukningen pendlar mellan 4800 - 5200 kWh/år.Robblund skrev:
Inga element alls. Så visst är det billigt!
Och vi har en fin kamin, men eldar inte särskilt mycket. Enstaka brasor på någon vinterkväll i veckan.
Detta måste nästan vara någon form av rekord.KnockOnWood skrev:
Jag tror vi gör åt så mycket bara för varmvattnet. Då har vi ändå relativt låg energiåtgång. 14000kwh per år inklusive allt. 130 kvadrat boyta och 15 kvadrat 16-gradigt förråd. Luftvärmepump och direktverkande el.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Isolering, inga överdrivet stora fönster och noggrant, tätt byggande.
Det tror jag ligger som grund för energiåtgången.
Vårt förra hus, ett 1½-plans hus med souterrängvåning var ungefär dubbelt så stort,
och vi gjorde av med 25.000 kWh/år med direkt-elvärme.
Men där var det 95 mm isolering i väggarna och tvåglasfönster, byggt 1969.
Här har vi 310 mm isolering och argonfyllda 3-glasfönster.
Sedan har vi faktiskt ett rätt milt klimat här nere, och har turen att inte bo i något köldhål,
80 m över havet men med havsutsikt
Vårt förra hus, ett 1½-plans hus med souterrängvåning var ungefär dubbelt så stort,
Sedan har vi faktiskt ett rätt milt klimat här nere, och har turen att inte bo i något köldhål,
80 m över havet men med havsutsikt
Jag antar att ni har en " vanlig" el-varmvatten-beredare? Det duschas inte allt för ofta och länge antar jag?KnockOnWood skrev:
Isolering, inga överdrivet stora fönster och noggrant, tätt byggande.
80 m över havet men med havsutsikt![]()
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Medlem
· Östergötland
· 20 inlägg
Ett komplett system som hanterar både tilluft och frånluft såklart!
Vi valde till en tilluftsmodul (Sam40) till vår frånluftsvärmepump (Nibe 750) för att få komforten med uppvärmd tilluft och slippa fula ventiler i fönster eller väggar. Ett av våra absolut bästa tillval i huset!
Helt otroligt att det byggs så många dyra hus där man inte lägger förhållandevis få kronor extra på ett så behagligt ventilationssystem som möjligt. Det är hål rakt genom väggarna eller fönsterventiler i de absolut flesta fall när hus byggs med FLVP och ibland till och med i hus med bergvärme.
Vi valde till en tilluftsmodul (Sam40) till vår frånluftsvärmepump (Nibe 750) för att få komforten med uppvärmd tilluft och slippa fula ventiler i fönster eller väggar. Ett av våra absolut bästa tillval i huset!
Helt otroligt att det byggs så många dyra hus där man inte lägger förhållandevis få kronor extra på ett så behagligt ventilationssystem som möjligt. Det är hål rakt genom väggarna eller fönsterventiler i de absolut flesta fall när hus byggs med FLVP och ibland till och med i hus med bergvärme.
Nybyggare
· Östergötland
· 388 inlägg
Menar du att det fungerar lika bra som ett FTX om man sätter en Sam40 med en värmepump?K Kelpieförare skrev:Ett komplett system som hanterar både tilluft och frånluft såklart!
Medlem
· Östergötland
· 20 inlägg
Som jag ha förstått märks det ingen skillnad så länge man håller sig inom de begränsningar som Sam40 har men det ger heller inget energispar mot att bara ha Nibe750 utan är ren komfort.Magnussons2018 skrev:
FTX används väl inte tillsammans med en frånluftvärmepump?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 281 inlägg
Det blir inte så mycket kvar till värmepumpen att återvinna efter FTX:en
Normalt kör man FTX med en helt separat värmekälla typ bergvärme, luft-vatten värmepump eller luft-luft värmepump. Finns ju ved och fjärrvärme också för all del
Normalt kör man FTX med en helt separat värmekälla typ bergvärme, luft-vatten värmepump eller luft-luft värmepump. Finns ju ved och fjärrvärme också för all del
Nybyggare
· Östergötland
· 388 inlägg
Ja vi kommer ha jordvärme och i kombination med det tar vi även FTX.
A-hus har luftvärmepump som standard och eftersom vi inte ville ha tilluftsventiler vid alla fönster trodde vi att det inte skulle fungera med den, men hade vi valt till Sam40 så hade det kanske varit ett alternativ?
Jaja, FTX är ju det bästa (som vi har förstått det i alla fall) ventilationsalternativet så vid ett nybygge är det ju smart att ta det.
A-hus har luftvärmepump som standard och eftersom vi inte ville ha tilluftsventiler vid alla fönster trodde vi att det inte skulle fungera med den, men hade vi valt till Sam40 så hade det kanske varit ett alternativ?
Jaja, FTX är ju det bästa (som vi har förstått det i alla fall) ventilationsalternativet så vid ett nybygge är det ju smart att ta det.