Hej. Har en slänt hör hemma som jag nu har rensat ifrån ogräs och allt som hör där till. De har stått orört sen 70 talet nångång så lånade hem en grävmaskin och grävde bort all växtlighet jag kom åt.
Jag tänkte plantera nya växter men tänkte först lägga en markduk på de jag nu har grävt fram och sen göra hål för växterna i duken.
Jag kommer inte lägga någon jord på markduken då slänten är för brant.
Men vilken markduk är att föredra ? Jag såg att Plantagen har ”Barkduk” och ”Markduk” men vad är skillnaden och vad rekommenderas?

Jag vet inte vad som är skillnaden mellan markduk och barkduk men jag gissar att det är ungefär samma sak och att det saknar betydelse vilken du väljer. Tyvärr har jag sett i trädgårdar som använt sig av markduk? barkduk? att där duken så småningom krupit fram i dagsljuset börjar den vittra sönder i små plastdelar.

Att täcka en slänt med duk utan att täcka över med jord kommer att se förfärligt ut, det blir en anomali som kommer att dra blickarna till sig i en annars grön omgivning under hela sommarhalvåret. Om det fyller den funktion som du eftersträvar - ogräsfritt - är också osäkert. Du har endast grävt med maskin och det innebär att det finns mängder med ogräsrötter och frön kvar i jorden som garanterat kommer att sträva mot ljuset i de öppningar du lämnar eller de nya du skapar.

Slänter är svåra att hitta bra lösningar till men det finns olika idéer på nätet som man kan låta sig inspireras av, dock, det kräver arbetsinsatser. Men, det blir inte arbetsfritt det du planerar nu heller och därtill blir det rejält fult.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
En billig grön heltäckningsmatta/konstgräs för balkonger borde hålla ganska länge

BirgitS
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.