H homelabber skrev:
Då ska den installeras också antar jag? Eller sätter man på befintlig ledning? Jag är inte, iallafall än, bekväm med att ändra i VVS installation på inkommande vattenledning.
Inte så svårt att montera en sån som är gängad i båda ändar..

P Puffen Ingarö skrev:
Trigger för att jag räknar att det inträffat en läcka är att det inte har varit noll pulser någon gång under tre timmar.
Det står "working range: 2-50 L/min". Detekterar den över huvud taget småläckor?

H homelabber skrev:
Då ska den installeras också antar jag? Eller sätter man på befintlig ledning? Jag är inte, iallafall än, bekväm med att ändra i VVS installation på inkommande vattenledning.
Jag sympatiserar helt.
Orelaterat: Tidigare i livet så tjänade jag pengar på att hantera Microsoftprodukter och har byggt några hus.
En sak jag dock inte gjorde var rördragning inom VVS, undantaget dra avlopp.
Men jag bet i det sura äpplet.
Numera gör jag mycket hellre rördragning än nånting med microsoftprodukter. 😆
Och till min stolthet och förvåning verkar det numera bli tätt.
Det jag försöker få fram till dig, är en uppmuntran att våga prova.
Förbered dig väl, kolla diametrar, gängor, verktyg, hur det fungerar med lin och tänka igenom hur du gör en rollback om det inte skulle fungera som du tänkt.
Lycka till! Vattenrör med kopplingar i ett trångt utrymme. En svart kabel och en röd sensor är fäst vid röret, med en grön skylt i närheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det står "working range: 2-50 L/min". Detekterar den över huvud taget småläckor?
Jep, empiriskt prövat, om jag lämnar dropp på en kran, typ en droppe var femtonde sekund så har det kommit en puls efter två timmar.
Dock: En möjlig felkälla, av flera, är att jag redan har en läcka någonstans som adderar till flödet.
En puls är 3.1 ml.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
H homelabber skrev:
Hej. Har en aqara valve controller. Funkar bra men fick trixa lite med ventilhandtaget.

Vad gäller watermeterkit visar det sig att den inte stödjer min vattenmätare. Så blir nog på sikt en esp32cam istället med bildavläsning/ML
Hej,

Tack för update!

Jag köpte en Aqara valve controller men fick inte till det för ventilhandtaget. Den kan inte riktigt sätta sig på något rör då det hamnar precis på andra rördelar eller gängor och blir inte helt tight då.
Detta resulterar i att den "vobblar" när den ska öppna och stänga så det stängs eller öppnas inte helt.

Osäker på hur man kan lösa det.. Du kanske har nån ide?

Jag hade samma problem med watermeterkit du länka till tyvärr, att min inte stöds.
Så nästa steg är alltså nån slags bildavläsning? finns det inget annat enklare sätt tro?

• Ventilrörsystem med Aqara valve controller monterad på ventilhandtag, visar installation och placering av rör i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.