1 207 läst ·
10 svar
1k läst
10 svar
Vilken Vattenfelsbrytare idag - med Home Assistant möjlighet
Hej,
Letar efter en vattenfelsbrytare som fungerar med HomeAssistant på ett eller annat sätt.
LK systems cubicsecure gör det inte ännu samt är medveten om att de nämner på hemsidan att "det kommer någon gång" men det tror jag inte på i närtid.
Grohe - verkar fungera men läst blandade recensioner samt verkar knappt säljas i Sverige längre?
Någon som har andra alternativ? Uppskattas!
Letar efter en vattenfelsbrytare som fungerar med HomeAssistant på ett eller annat sätt.
LK systems cubicsecure gör det inte ännu samt är medveten om att de nämner på hemsidan att "det kommer någon gång" men det tror jag inte på i närtid.
Grohe - verkar fungera men läst blandade recensioner samt verkar knappt säljas i Sverige längre?
Någon som har andra alternativ? Uppskattas!
Letar också efter en med HA support. Eller iaf med öppet protokoll. Gärna som inte är beroende av tillverkarens moln utan som jag kan köra lokalt utan uppkoppling till internet.
För att den ska fungera som vattenfelsbrytare behöver den kommunicera med vattenlarm som man placerar ut. Den kan inte upptäcka läckor av sig själv.A Anew8589 skrev:
Den har ingen vattenmätning, vilket gör att den går bort för mig.
Jag köpte faktiskt en sån här nu https://smarthomeshop.io/en/products/watermeterkit-v2-0. Endast vattenmätning vilket faktiskt är viktigast för mig just nu så jag kan få en bra översikt över bevattningen och hur mycket vatten som används.
Tillsammans med mina redan existerande vattenlarm och ja, kanske en Aqara Valve Controller, alternativt någon annan valve controller, så kan jag ju fixa ett komplett vattenmätning och vattenfelssystem via Home Assistant.
För vattenlarmen använder jag IKEAs skvallra (tror jag de heter).
Tillsammans med mina redan existerande vattenlarm och ja, kanske en Aqara Valve Controller, alternativt någon annan valve controller, så kan jag ju fixa ett komplett vattenmätning och vattenfelssystem via Home Assistant.
För vattenlarmen använder jag IKEAs skvallra (tror jag de heter).
Update: Blev en Aqara Valve Controller T1 också.
Ska man följa säkert vatten (vilket man vill) behöver en vattenbrytare vara godkänd enligt ”SP-metod 5314 utgåva 3.
Jag hade också som ursprungligt krav att den skulle funka med HA, men efter närmare undersökning visade det sig att bara Vatette kan fungera autonomt - både LK och grohe kommunicerar med läckagepuckarna via ett befintligt wifi som då blir kritiskt att det fungerar.
För min del vägde tillförlitligheten över framför att integrera mot HA.
Jag hade också som ursprungligt krav att den skulle funka med HA, men efter närmare undersökning visade det sig att bara Vatette kan fungera autonomt - både LK och grohe kommunicerar med läckagepuckarna via ett befintligt wifi som då blir kritiskt att det fungerar.
Jag har själv inte det kravet utifrån min riskmodell. Min HA ligger på en UPS och kommunikation sker över Zigbee mot vattenlarmen tillika framtida Aqara T1 valve controllern.mexitegel skrev:
Ska man följa säkert vatten (vilket man vill) behöver en vattenbrytare vara godkänd enligt ”SP-metod 5314 utgåva 3.
Jag kommer nu också kunna välja att stänga av vattnet vid larm från vattenlarm men även vid oväntade flöden som jag kan konfigurera helt själv och utifrån familjens vattenanvändingsmönster samt hur vårt bevattningssystem fungerar.
Mitt försäkringsbolag ger ändå ingen rabatt vid användning av vattenfelsbryare, och dikterar inget om vattenfelsbrytare i villkor, så att den ska vara godkänd enligt någon standard är inte ett krav här för oss.
Produkter som diskuteras: "bevattningssystem"
Bevattningssystem
Ett effektivt bevattningssystem kan spara tid och ansträngning, samtidigt som det hjälper till att hålla din trädgård eller grönsaksland friskt och frodigt.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden