Stor del av oljudet på 370 är on/off kompressor, jämfört med 730 som har varvtalsstyrd.

H hemljuvahem86 skrev:
Hej!

Bor i ett hus från början av 2000-talet där vi visste från början när vi köpte huset att värmepumpen började bli dålig, det var främst kompressorn de hade lagat en gång men även andra småfel har uppkommit samt att den låter ganska förskräckligt oavsett samt är bökig att använda och plåtchassit skramlar en del och det börjar trilla väck plastdelar.

Var på husvisning i helgen där man hade installerat en Nibe 730. Det var +2 grader ute och värmepumpen var helt blixtertyst trots man ångade på med +23 grader inställt i huset. Fick stänga dörren till tvättrummet för att lyssna extra noga och det hördes inget alls. Bekräftade att den var igång då man kunde avläsa diverse info i displayen. Visningshuset hade golvvärme på båda våningarna och var på 200 m2.

Ni som vet, hade jag tur som fick lyssna på en korrekt installerad och byggd värmepump med inget skrammel eller dånande, eller var det bara så att jag kom vid ett tillfälle då kompressorn inte gick? Nu på vintern går kompressorn på vår 310p flera gånger per timme då vi har +20 grader i huset, och jag stannade i visningshuset i ca 90 minuter och gick in och lyssnade vid flera tillfällen, och pumpen var tyst sånär som på en svag viskning från nån fläkt.

Kollade på nibes hemsida och med deras guide fick jag rekommenderat att välja en 370 som utbytespump. Kommer denna att vara lika tyst som en 730 eller skiljer det något åt i detta avseende. Vi gör av med ca 10000kWh per år så vi är inga storförbrukare, vill bara ha det tyst i huset, det brummande vi hör idag är outhärdligt och det hörs direkt om någon i familjen har öppnat dörren till tvättrummet.

Vad tror ni som har erfarenhet av dessa värmepumpar? Har läst här att en del har problem med skrammel även på 750. Vill gärna inte plöja ner 100000 kr på en värmepump som brummar som den vi har idag (som låter en del även när kompressorn inte går från fläkt och chassivibrationer).

Tack på förhand
Herr HLH

Hej - inseratt det var ett tag sedan som Nibe F370 frågan var uppe. Men det verkar vara som samtliga är helt lverens om att 370 för ett himla oväsen. Har lyssnar på 730 som är en helt annan division. Har bara haft problem min 370 varje år sedan installation.
Olle

nikasp
O Olle Axelsson skrev:
Hej - inseratt det var ett tag sedan som Nibe F370 frågan var uppe. Men det verkar vara som samtliga är helt lverens om att 370 för ett himla oväsen. Har lyssnar på 730 som är en helt annan division. Har bara haft problem min 370 varje år sedan installation.
Olle
Nä, det är att överdriva kraftigt men ändå irriterande att jag fick min Fighter 310p väldigt tyst kort innan det blev dags för byte. Rätt besviken på att den lever om mer men ska bara försöka få loss någon timme att undersöka var ljudet kommer från.

Bullernivån beror mycket på vilka kompressorfötter det är på den. Är de utslitna/dåliga ger det mycket mer oljud. Den nya sorten är bra. Också om kompressorn är gammal och sliten låter den mer.

Hej - det kan hända att det är kompressorfötterna men min 370 har fört samma oväsen sedan jag installerade den 2014. Den har dessutom krävt större reparationer varje år sedan dess. Jag kan inte vara annat än missnöjd tyvärr. Olle

370 är en elpanna i princip, kompressorn i dessa pumpar är ju som en kylskåpskompressor.
730 är mycket mer att köra med, men när den varvar upp i sina maxvarv, är inte den heller tyst.
Felet i många nya hus, är att dessa pumpar är helt idiotiskt monterade, det står i manualer att den inte ska monteras mot sovrumsvägg, eller i nära anslutning till sovrum, den ska placeras med visst mått från väggar, och ha ett visst fritt utrymme framför. Men inte många följer detta, många gånger går det bra, men kan bli ett rent helvete vid service. Enligt mig, så borde man gjuta in flvp pumparna i ett betongvalv, eller ha dom i garaget, för jag tycker de är alldeles för högljudda. Har själv en bvp on/off som är 11 år ståendes vägg i vägg med köket, jag hör den, men den stör mig inte, men ingen annan har någonsin hört den.

• Gilla
Olle Axelsson och 1 till
  • Laddar…
Trevligast är om man kan ha värmepump och eventurllt ventilationsaggregat i ett separat rum. Som ett klassiskt pannrum i källaren med murade väggar.

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Trevligast är om man kan ha värmepump och eventurllt ventilationsaggregat i ett separat rum. Som ett klassiskt pannrum i källaren med murade väggar.
Precis så byggde jag för 2 år sen.
Ett enplans hus med dubbelgarage i sutteräng.
Gjutet valv upp och en spiraltrappa ner.
NIBE 730 står perfekt där nere, inga ljud som hörs upp även om den varvar upp.
Fördelar med den lösningen är ju också att allt är samlat under ett tak jämfört med ett fristående garage.
Samma värme, larm, ventilation, vatten och avlopp osv.
15-20 grader kallt eller ösregn så är det bara att gå ner för trappan och sätta sig i en varm bil och likadant när man kommer hem.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Precis så byggde jag för 2 år sen.
Ett enplans hus med dubbelgarage i sutteräng.
Gjutet valv upp och en spiraltrappa ner.
NIBE 730 står perfekt där nere, inga ljud som hörs upp även om den varvar upp.
Fördelar med den lösningen är ju också att allt är samlat under ett tak jämfört med ett fristående garage.
Samma värme, larm, ventilation, vatten och avlopp osv.
15-20 grader kallt eller ösregn så är det bara att gå ner för trappan och sätta sig i en varm bil och likadant när man kommer hem.
Jag har garaget 2m från huset, med kulvert för golvvärmen. VP i tvättstugan men den har kompressorn i utedelen så det är bara FTX aggregatet som låter. Vidbyggt är lyx och suterräng/2plan ger ju mindre mantelyta på huset att läcka värme, det är bra. Gå ut i Garaget när det blåser och regnar är trist. Man smyger inte ut lite sådär bara lika ofta

• Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
Det är svårt att ha frånluftvärmepumpen i grannhuset. Det blir en väldigt grov kulvert...

• Haha
Rabbithole
  • Laddar…
nikasp
Vi hade värmepumpen urkopplad i höstas pga tvättstugerenovering. Passade på att klistra dit bitumenmatta på de stora sidoplåtarna. Bockade lite plåt som skallrade mot varandra samt skruvade fast sidostyckena med några plåtskruvar. Nu är den helt acceptabelt tyst och inget mer ”vandrande” ljud när kompressorn går utan helt jämnt ljud. Mycket nöjd!

• Gilla
Bulan75 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.