919 läst ·
2 svar
919 läst
2 svar
Vilken värmekälla attefallshus
Antar att denna fråga funderats över och utretts ett antal gånger.
Ska bygga attefallshus och vill ha golvvärme. Vattenburen känns självklart. Likaså luft/vattenvärmepump med integrerad VVB i paketet. Komfort, energisnålt och miljövänligt… Eller?
Hittar inga små anläggningar anpassade för komplementhus utan landar på lösningar avsedda för mindre villor där prislappen startar på 100kkr.
Tänker därför om. Bor i södra Sverige med ett fåtal/inga dagar om året då det är riktigt kallt. Kan man installera en liten poolvärmepump för det slutna golvvärmesystemet. En sådan är optimerad för 20°c typ men har fortfarande hyfsad utväxling nere vid +5° som vi sällan hamnar under här nere. Pris för en sådan, från 5000kr. Isf. måste jag komplettera med en liten VVB för typ 3000kr. Nu börjar det bli rimliga pengar. Men sett till den låga förbrukning som Attefallshuset får så är frågan om det är värt att krångla med en speciallösning ”Poolpump-golvvärme”.
Funderar därför ett varv till och kommer fram till att det är kanske enklast att köra en värmepanna och en VVB alt båda kombinerade i ett paket. Egentligen bara en prisfråga. Men sen slår det mig, ”varför använda el som värmer vatten som ska styras via ventilpaket som ger en långsam process med läckagerisk osv. när jag istället kan använda direktverkande elslingor i golvet… snabbare och billigare och tar mindre plats”.
Någon som har funderat i dessa banor. Vad har ni i så fall kommit fram till och varför?
Ska bygga attefallshus och vill ha golvvärme. Vattenburen känns självklart. Likaså luft/vattenvärmepump med integrerad VVB i paketet. Komfort, energisnålt och miljövänligt… Eller?
Hittar inga små anläggningar anpassade för komplementhus utan landar på lösningar avsedda för mindre villor där prislappen startar på 100kkr.
Tänker därför om. Bor i södra Sverige med ett fåtal/inga dagar om året då det är riktigt kallt. Kan man installera en liten poolvärmepump för det slutna golvvärmesystemet. En sådan är optimerad för 20°c typ men har fortfarande hyfsad utväxling nere vid +5° som vi sällan hamnar under här nere. Pris för en sådan, från 5000kr. Isf. måste jag komplettera med en liten VVB för typ 3000kr. Nu börjar det bli rimliga pengar. Men sett till den låga förbrukning som Attefallshuset får så är frågan om det är värt att krångla med en speciallösning ”Poolpump-golvvärme”.
Funderar därför ett varv till och kommer fram till att det är kanske enklast att köra en värmepanna och en VVB alt båda kombinerade i ett paket. Egentligen bara en prisfråga. Men sen slår det mig, ”varför använda el som värmer vatten som ska styras via ventilpaket som ger en långsam process med läckagerisk osv. när jag istället kan använda direktverkande elslingor i golvet… snabbare och billigare och tar mindre plats”.
Någon som har funderat i dessa banor. Vad har ni i så fall kommit fram till och varför?
Jag byggde och tänkte som du 2015/16. Slutade med elslingor i badrummet och luft/luftvärmepump för resten.
Uppvärmningskostnaden blir rimlig då.
Poolvärmepump fungerar inte under +5....
Uppvärmningskostnaden blir rimlig då.
Poolvärmepump fungerar inte under +5....
Ja, hur man än vrider och vänder på det så blir det inte försvarbart (tycker jag) att lägga 120-150kkr extra för att få luft/vattenvärmepump och vattenburen golvvärme. Såg att golvvärmebutiken säljer T2Blå, två slingor för 6000kr till hela attefallaren inklusive wifi-termostater.J Jan_G skrev:
Vi räknar med att huset ska användas frekvent men med endast 25kvm (invändigt) fullisolerat blir det svårt att räkna hem investeringen i VP inom överskådlig framtid. För de pengarna kan vi ex. installera fullt solcellspaket som hela hushållet skulle kunna dra nytta av istället. Ser man till avsäkring så blir det heller ingen större skillnad då de VP jag kikat på ligger kring 2-3000W. Elslingan hamnar på 2500W, så same same. Jag tänkt mig en liten slinga för entre/badrum och en större slinga för resten av huset. Skulle man känna att direktel i golvet blir för kostsamt så finns alltid möjligheten att installera en luft/luft och ersätta den stora slingan men låta den lilla värma badrum/entre, precis som du gjort Jan_G. Då sjunker uppvärmningskostnaden såklart. Men samtidigt funderar vi på att klinkra hela golvet då attefallaren kommer fungera som poolhus. Komforten på stengolv blir en kompromiss vid luft/luft, så det lutar åt att börja med elslingor och se vad det i praktiken innebär.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilken värmekälla när FLVP är slut
Värme allmänt -
Vilken värmekälla till hus som byggs ut? Se ritning
Värme allmänt -
Vilken avloppspump till attefallshus?
Vatten & Avlopp -
Vilken yta räknas för attefallshus och friggebod?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Vilken värmekälla ska man byta till
Värme allmänt