Hej
Jag har ett hus på 120m2 med en lika stor källare, vi bor även i källaren, detta värmer jag Idag upp med eldrivna oljeelement som är 3 år gamla. Vi har även en luft/luft pump som hjälper till, en på båda våningarna. Vi vill sänka våra elkostnader och tittar på vilka alternativ som finns för oss.

Ska man sätta upp solpaneler, borra för bergvärme eller satsa på luft/vatten.
Jag är införstådd med att jag behöver byta ut mina element och dra rör till de nya radiatorerna om jag byter till luft/vatten eller borrar.

Vilket ger snabbast avbetalning, vilket höjer värdet på huset mest och vilket är bäst i längden?

Finns det någon som kan hjälpa oss i våra funderingar?
 
Bor man norr om Gävle är bergvärme/jordvärme bäst. Söder om Gävle går luftvattenvärmepump lika bra om tycker utedelen är ok. Vattenburet värmesystem bäst i längden och ökar värdet på huset men det är en stor investering.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.