12 354 läst ·
20 svar
12k läst
20 svar
Vilken värme från en luft/luft är acceptabel? Vad är normalt?
Har du rengjort filtrena innanför plastkåpan på inomhusdelen ?S Stadsfiskalen skrev:
Min värmepump blir lite orolig i gången och värmer lite sämre om filtrena är dammiga.
Har nu en mindre version än dig (Panasonic NE9?) den avfrostar kanske 1gång i timmen o det tar ca 10min totalt.
Ja, jag gjorde rent de för 5-6 dagar sedan. Vad kul att du har en pump från samma serie!M Micro skrev:
Vad har du för temperatur på utblåsten om du kör på max och i heatläget?
Ok. Då ska den ge 4 kW vid -7 grader ute. Caldo X25 ger 4,7 så den är lite vassare.S Stadsfiskalen skrev:
Om man räknar lite grovt på ett hyfsat bra isolerat hus så skulle man behöva ca 6 kW på en yta av 120 kvm vid kallaste dagen, så det känns lite klent om du inte har någon tillskottsvärme.
Tror inte det är onormalt med avfrostningarna. Ev kanske de varar lite länge.
Helt rätt, därav mina följdfrågor efter jag funderat liteKnockOnWood skrev:
Det där stämmer inte alls. Skulle säga att i princip alla utom de absolut billigaste jula-pumparna är inverteratyrda idag. Min drar (i ineffekt alltså) allt från 250 Watt upp till ganska exakt 3000W (har logger och separat elmätare på den). Uteffekten är ju betydligt svårare att mäta men enligt spec, 0,9 till 9,1 KW.D Daniel 109 skrev:
Jag har inget att mäta med för tillfället så jag vet ej..S Stadsfiskalen skrev:
Jag värmer 115kvm med min pump och har enbart el golvvärme på toaletten utöver pumpen.
har inga problem att hålla 23-24grader varmt om jag vill inomhus.
Kör på auto läget för fläkten men har ställt in riktningen på luft utblåset manuellt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden