12 354 läst ·
20 svar
12k läst
20 svar
Vilken värme från en luft/luft är acceptabel? Vad är normalt?
Sida 1 av 2
Jag köpte ett hus tidigare i år där det sitter en Panasonic (okänd modell) från Sverigepumpen från 2013. Det är 6 års helgaranti på den då den är servad inom 36 månader efter installation. Nu till problemet, jag har den i heat-läget och har gradtalet på 30 (max). Värmen som kommer ur maskinen är max 30-35 grader varm. Blir bara ljummen luft. Är det normalt? Det är just nu -1 ute och det borde vara optimalt för värmepumpen att generera max värme.
Jag hade en Daikin Caldo X25 i det gamla huset och där räckte det med att ha gradtalet på 22-23, annars blev det kokhett inne. Hade man på 30 där med, då strömmade det ut het luft på minst 50 grader. Jag har ringt till installatören som ska komma i mellandagarna för att kika på maskinen. Om det är något fel på den så det går på garantin, för det här kan inte vara normalt. Vad ni får ut för grader ur era maskiner?
Jag hade en Daikin Caldo X25 i det gamla huset och där räckte det med att ha gradtalet på 22-23, annars blev det kokhett inne. Hade man på 30 där med, då strömmade det ut het luft på minst 50 grader. Jag har ringt till installatören som ska komma i mellandagarna för att kika på maskinen. Om det är något fel på den så det går på garantin, för det här kan inte vara normalt. Vad ni får ut för grader ur era maskiner?
De flesta luft luft pumpar ät väl rent till/från så det bör bli samma temperatur oavsett vad termostaten står på.
Ja det är nog fel. Det är en effekt på kompressorn, om det inte är en inverterpump.
Det heter för övrigt temperatur.
Det heter för övrigt temperatur.
Hur varmt är det inomhus när den blåser ut 35 grader? Har du mätt utblåsningstempen exakt? Har du t ex 20 grader inne och 35 graders utblåsningstemp så lyfter den bara 15 grader, och det är lite dåligt. Man skulle kunna misstänka att du har en köldmedieläcka.S Stadsfiskalen skrev:Jag köpte ett hus tidigare i år där det sitter en Panasonic (okänd modell) från Sverigepumpen från 2013. Det är 6 års helgaranti på den då den är servad inom 36 månader efter installation. Nu till problemet, jag har den i heat-läget och har gradtalet på 30 (max). Värmen som kommer ur maskinen är max 30-35 grader varm. Blir bara ljummen luft. Är det normalt? Det är just nu -1 ute och det borde vara optimalt för värmepumpen att generera max värme.
Är det massa is på utedelen?
Vad är det för effekt på din Panasonic föresten? Vilken modell är det?
Redigerat:
Jag har faktiskt 20,5 grader inomhus. Och jag mätte precis vid utblåset och temperaturen visade 36,1. Jag hoppas installatören hittar något fel och skulle det vara någon läcka är det väl enkelt åtgärdat? Byter man utomhusdelen då eller går det att laga?L lordi skrev:
Inte helt säkert att det är något fel. Hur stor är ytan som värms upp? Och vilken modell har du? Står det ngn beteckning någonstans ? Den kanske är klenare än den daikin du hade i gamla husetS Stadsfiskalen skrev:
120 kvm. Modellen heter NE12NKE. Ska vara 6,6 kw effekt,L lordi skrev:
Ett annat problem är att den avfrostar 1 gång var 30-35 minut och stannar i ca 16-17 minuter innan den blåser varmluft igen. Kan de ha något samband med att ha lite köldmedium eller ska den avfrosta så ofta?
Här är specen på modellen. http://www.jnklimatkonsult.se/pdf/Panasonic_Etherea_2012_SE.pdf
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nyss avläst här:
7°C ute, 20 - 21°C inne i hela huset, utblås 33°C.
Mitsubishi -25 nånting, går på lägsta, tystaste fart, inställd på 21°C värme.
7°C ute, 20 - 21°C inne i hela huset, utblås 33°C.
Mitsubishi -25 nånting, går på lägsta, tystaste fart, inställd på 21°C värme.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nja, apparaten är ju termostatreglerad, och drar ner effekten när önskad temperatur uppnåtts.L lordi skrev:
Samt vilken maxtemperatur man kan uppnå beror ju inte bara på värmepumpen, utan också på husets värmeläckage.