8 518 läst ·
30 svar
9k läst
30 svar
Vilken vakuumventil?

Jag kopierade en bild från Purus, detta avser en 75 mm vacumventil
Jag har bara bytt ett par ventiler under åren 1996-2012 men aldrig sett någon som har diameter 70.
De jag hade i mitt avloppssystem var iofs "diameter 50 på avloppsröret" Vad har du för innermått på
ditt avlopps/luftningsrör där ventilen ska sättas. Om jag inte kommer ihåg alldeles fel passade min 50 ventil i en skarv (eller tjockändan) på mitt avloppsluftningsrör.
Alltså en sådan här

Ursäkta "språkbruket" men som alla förstår är jag ingen "vvssare" utan försöker bara hjälpa.
Ingen fara haha uppskattat att du vill hjälpa. Det är samma som på ventilen, 71. Du menar alltså att du hade en vakuumventil 50 mm men vara hatt täckte kanterna på luftningsröret?Bono_R skrev:
[bild]
Jag kopierade en bild från Purus, detta avser en 75 mm vacumventil
Jag har bara bytt ett par ventiler under åren 1996-2012 men aldrig sett någon som har diameter 70.
De jag hade i mitt avloppssystem var iofs "diameter 50 på avloppsröret" Vad har du för innermått på
ditt avlopps/luftningsrör där ventilen ska sättas. Om jag inte kommer ihåg alldeles fel passade min 50 ventil i en skarv (eller tjockändan) på mitt avloppsluftningsrör.
Alltså en sådan här
[bild]
Ursäkta "språkbruket" men som alla förstår är jag ingen "vvssare" utan försöker bara hjälpa.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Har du en muffände eller är det slätt rör som kommer upp?
Protte
Protte
Hej igen
Jag hittar inga mått på avloppsrör Diam 75 mm men du kanske kan be någon som har ett 75 mm rör att mäta, det verkar ju vara ngt konstigt mått på ditt rör om inte en standardventil passar. Men eftersom det bara är luft som ska fram kanske man kan göra ditt rör ngt större så en dubbelmuff passar om det är det som behövs. Du kanske har eltejp att testa med. Bara så att det blir tätt. Om det fungerar så kan du ju byta ut eltejpen mot vulktejp så bör det ju hålla.
/B
PS Proffsen här på forumet kanske har en bättre lösning
Jag hittar inga mått på avloppsrör Diam 75 mm men du kanske kan be någon som har ett 75 mm rör att mäta, det verkar ju vara ngt konstigt mått på ditt rör om inte en standardventil passar. Men eftersom det bara är luft som ska fram kanske man kan göra ditt rör ngt större så en dubbelmuff passar om det är det som behövs. Du kanske har eltejp att testa med. Bara så att det blir tätt. Om det fungerar så kan du ju byta ut eltejpen mot vulktejp så bör det ju hålla.
/B
PS Proffsen här på forumet kanske har en bättre lösning
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Av en händelse så mätte jag muffen på ett 75mm rör häromdagen, kommer inte ihåg exakt men den är ca 85-90mm i diameter utvändigt. Jag skulle tro att det som du har är ett standard 75mm avloppsrör.
ÄNTLIGEN en ventil som gick in i röret. Finskt fabrikat ”Merika” som passar 70-110 mm rör.
DOCK så knöt jag en påse runt vakuumventilen och spolade men den sögs inte in (?). Läste på Gelias hemsida att man kam göra så för att testa att det funkar.
DOCK så knöt jag en påse runt vakuumventilen och spolade men den sögs inte in (?). Läste på Gelias hemsida att man kam göra så för att testa att det funkar.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 732 inlägg
Behövs ventilen ens?
Jag pluggade röret och det har funkat ett par år hittills. Det har väl gurglat i golvbrunnen någon gång, men hellre det än en frusen öppen ventil på kattvinden.
Jag pluggade röret och det har funkat ett par år hittills. Det har väl gurglat i golvbrunnen någon gång, men hellre det än en frusen öppen ventil på kattvinden.
Innan du pluggar tänk på att vissa typer av avloppsanläggningar behöver avluftning. När vi installerade vår BDT anläggning så var kravet att vi skulle ha ”syre från ovan” i vår burk.
/B
O ja jag vet att man då inte ska ha någon vacumventil på luftaren
/B
O ja jag vet att man då inte ska ha någon vacumventil på luftaren
Redigerat: