Vilken utbildning

• KY utbildning på Nackademin 2år

4 Röster 17,4%
  • Högskoleingenjör+tekniskt basår 4år

19 Röster 82,6%
  • Antal röster
    23
Fein skrev:
Jag har pratat med en studievägledare på KTH och hon tyckte att 180hp kursen är det jag skall satsa på. Däremot tror hon att det är svårt att få ihop det med min livssituation. Jag söker så får man se.

Tack för all hjälp och tack för den ekonomiska debatten, om än något OT.
Jag måste bara ge en kommentar till ditt inlägg... Jag har pluggat 180 hp till byggnadsingenjör och jag kan rekomendera det varmt, dock gick jag på ett annat universitet men det hör ju inte hit.
Min klass var väldigt blandad, "gamla" snickare, nykläckta gymnasier elerver och så vi som jobbat ett eller ett par år innan utbildningen.
En av mina klasskompisar var gamal snickare, ensamstående med fyra barn i tonnåren boende i villa, det var inte så fett alla gånger men han klarade det o det tycker jag är grymt bra! En liten uppmyntran kanske? Ja så det är absolut inte omöjligt med din situation.
Bara man är beredd på hårt slit o båda en del gråt o tandagnissel så går allt! ;) Kan tilllägga att när vi gick ut så hade ALLA i vår klass jobb de flesta hade haft det klart flera månader innan, det finns också en KY-utb till arbetsledare på samma univer. Har haft en praktikant hos oss på företaget därifrån nu ett par veckor och enligt denne så hade nästan ingen av dem fått jobb än o de går ut nu till sommaren. Företagen som det vart i kontakt med hade bara velat ha ingenjörer.... Så mitt råd är ta KTH utbildningen det tjänar du på i längden.
Lycka till!

anna_jimmy skrev:
Jag måste bara ge en kommentar till ditt inlägg... Jag har pluggat 180 hp till byggnadsingenjör och jag kan rekomendera det varmt, dock gick jag på ett annat universitet men det hör ju inte hit.
Min klass var väldigt blandad, "gamla" snickare, nykläckta gymnasier elerver och så vi som jobbat ett eller ett par år innan utbildningen.
En av mina klasskompisar var gamal snickare, ensamstående med fyra barn i tonnåren boende i villa, det var inte så fett alla gånger men han klarade det o det tycker jag är grymt bra! En liten uppmyntran kanske? Ja så det är absolut inte omöjligt med din situation.
Bara man är beredd på hårt slit o båda en del gråt o tandagnissel så går allt! ;) Kan tilllägga att när vi gick ut så hade ALLA i vår klass jobb de flesta hade haft det klart flera månader innan, det finns också en KY-utb till arbetsledare på samma univer. Har haft en praktikant hos oss på företaget därifrån nu ett par veckor och enligt denne så hade nästan ingen av dem fått jobb än o de går ut nu till sommaren. Företagen som det vart i kontakt med hade bara velat ha ingenjörer.... Så mitt råd är ta KTH utbildningen det tjänar du på i längden.
Lycka till!
Tack för ditt inlägg. Det var nog det värdefullaste hittils. Var det någon i din klass som körde lite lättare ritnings och konstruktions hjälp vid sidan av under utbildningstiden? Jag har en tanke på att köra en lättare verksamhet där man säljer färdiga ritningar på stugor, carportar mm. Och även ritar efter önskemål. Tänker inte stå och slava på ICA på helgerna. det har jag verkligen inte tid med.

Det var inte jättemånga i min klass som jobbade på helgerna, jag plus kanske tre till men 99 % jobbade på sommarloven, de flesta av oss lyckades få praktik på företag med anknytning till utbildningen. Detta var i efterhand guld värt då vi inte hade ngn schemalagd praktik i utbildningen. Jag jobbade båda sommrarna inom entreprenadbranchen och det gör jag också nu, hade jag inte gjort min sommarpraktik så hade man vart betydligt fattigare på erfarenhet o kunskap. I skolan får du det teoretiska men det är på byggena man lär sig verkligheten!
Din ide med att sälja enklare ritningar funkar säkert med förutsättningen är att du kan sitta hemma med det och har CAD på din egen dator som inte är en student version, det står nämligen student version på ritningarna då men du kan ju få kunder som inte bryr sig om det.... Annars är det nog läge att se till att spara sommarpengarna o kanske inte ta jobb på de stora firmorna för de betalar i allmänhet lite lägre... men det kan ju vara bra erfarenheter... Allt är ju en avvägning.

Får man nåt betalt vid praktik? Trodde det var ideellt arbete.

Om du gör praktik som är schemalagd brukar man inte få någon lön men om du fixar egen praktik på sommaren så får man lön iaf från de stora firmorna, inga jätte summor men ca 90-100kr/tim. Det är ju ändå en del av din utbildning så det är ju helt ok.

Ja det får man ju vara nöjd med.

OT.
Hur stor sannolikhet är det att man blir VD för ett börsbolag om man gått på KTH ?

Nu gällde det ju byggnadsingenjör.... Viss skillnad från VD

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.