robbanson skrev:
Vi är lyckliga ägare till ett hus och flyttar in i slutet av april.
Idag är det en oljepanna med 3 kubik tank och årsförbukningen ligger på 28.000 kr i uppvärmning av huset.

Det är ett stenhus på 102 kvm på ett plan och 55 med kvm källare.
Vi bor i sollentuna och kan få indraget fjärrvärme till 50.000 kr och sedan få ett kW pris på 73 öre via Sollentunaenergi.

Jag velar mellan: fjärrvärme, bergvärme eller luft till vatten värmeväxlare (heter det så?)?
Någon som kan hjälpa mig på rätt spår...

mvh
Robban
Beroende på vilken panna det sitter i huset nu så är det inte säkert att det blir mycket jobb med pellets, Investeringen är låg då du kan köpa en bra brännare beg på blocket för ca 10000:-

Med tanke på uppvärmningskostnaden så låter det som 2,5 m3/år vilket då skulle bli 6 pall pellets/år vilket rymms på platsen oljetanken står, Men pellets sommarhalvåret är tveksamt så då kan du gott köra elpatron vilket gör att det går 5 pall pellet/år..
Så fundera lite till på vad ni ska välja.. :)

om jag dammar av tanken med Pellets skulle det då vara något sådant här att satsa på?

http://www.blocket.se/vi/8269083.htm?ca=11_s
Hur myket jobb är det med pellets och en sådan apparat?

om jag klarar mig på 5 pall så skulle det bli en kostnad på (2300x5)=11.500 per år.
Skulle vara en ganska stor skillnad mot dagens 28.000, blir 16.500 att köpa roliga saker för...

än en gång, tack för allas inputs.

mvh
Robban

Hänvisar till roke ovan, Kolla upp era radiatorer om ni behöver dra fram nya och ev byta dom gamla, Vi hade inte en susning! och står nu med en bergvärmepump som kostar skjortan och har fortfarande höga kostnar på energi räkningen pga för stor pump och dåligt radiator system. Inte sa ivt något om det när dom sålde sin pump.

fiskebäck skrev:
Hänvisar till roke ovan, Kolla upp era radiatorer om ni behöver dra fram nya och ev byta dom gamla, Vi hade inte en susning! och står nu med en bergvärmepump som kostar skjortan och har fortfarande höga kostnar på energi räkningen pga för stor pump och dåligt radiator system. Inte sa ivt något om det när dom sålde sin pump.
Hur vet man, eller vem vet om man har rätt radiatorer?
Ska leverantören av det nya systemet ha koll på det?

mvh
Robban

självklart så ska entrepenören ta hänsyn till om det behövs nya radiatorer. Och Inte bara gå efter bo yta.

robbanson skrev:
Hur vet man, eller vem vet om man har rätt radiatorer?
Ska leverantören av det nya systemet ha koll på det?

mvh
Robban
Om man ska köra värmepump, är det viktigt med stora radiatorer som kan ge ett lågtemperatursystem.
Detta säger sällan värmepumpsförsäljare något om, eftersom det bekymret och den extra kostnaden kan hämma en försäljning.

Du kan själv prova att mäta eller fråga/förhöra dig om vilken framledningstemperatur som normalt krävs i ditt hus.
Är det högre än 40-45 så är det inte direkt till fördel för värmepumpsdrift.

Du har troligtvis små radiatorer i ditt hus då värmesystemet förmodligen byggdes med tanke på oljepanna. Då kunde man snåla in på radiatorstorlek eftersom ojepanna utan problem gör höga temperaturer på vattnet.
Med oljepanna (och pellets eller fjärrvärme) går det att köra små befintliga radiatorer.
Fjärrvärmen kan missgynnas av de höga returtemperaturerna små radiatorer kan ge.
Jag tror det beror lite på hur fjärrvärmeabonemanget är utformat, men på just den punkten är jag lite osäker.

Det går även med värmepump, men verkningsgraden på värmepumpen riskerar att bli lägre ju högre temperaturer det krävs.

Lägg upp en bild på en radiator så får vi se. (du kanske har gamla jättebamsingar som inte behöver vara smällheta?)

roke skrev:
Lägg upp en bild på en radiator så får vi se. (du kanske har gamla jättebamsingar som inte behöver vara smällheta?)
Tack för infon roke, här lär man säg nya saker hela tiden!
Jag skannar in bilder på elementen imorgon men nu lutar det åt pellets eller fjärrvärme...

mvh
Robert

Elementen i huset är biffiga och av denna typen.
http://www.alltombostad.se/upload/Energi/element.jpg

Nu har jag (nog för tredje gången) bestämt mig för fjärrvärme. Främsta anledningen är att jag bhöver pannrummet till tvättstuga och sedan för jag nog erkänna att jag är för lat för pellets även om det är det mest ekonomiska.
Jag ska även se över ventillation då den varma skorstenen int kommer va lika varm framöver..

Tack för alla synpunkter.
mvh
Robert

Ventilation löser du enkelt genom att montera en skorstenhuv med sugande fläkt på skorstenen. Då kan du använda husets nuvarande ventilationskanaler trots att du inte eldar skorstenen varm. Satt jag i din situation skulle jag fundera på att installera en trygghetsvakt på vinden. Då slipper du fundera på om fuktnivån där når skadliga nivåer när murstocken blir kall.

Fjärrvärmebolagen sätter priserna så att de skall vara konkurrenskraftiga framförallt gentremot bergvärme. Tyvärr blir då en stor del av kostnaderna sedan fasta (I vår , ganska stora, Brf ligger de fasta kostnaderna på ca 50% !!, vi betalar vintertid ca 0,73 SEk/kWh, sommartid uppåt 1,50SEK/kWh). Och om man tror att detta skulle ge en lönsamhet i tex solvärme tar man fel!! sommartid är nästan alla kostnader fasta!!!!. Jag tror att en bergvärmepump kompletterad med vedkaminer och möjligen en solfångaranläggning kommer att ge dig lägst kostnad i längden... (Ingen profitör som kan suga in "fasta" kostnader)

PST skrev:
Fjärrvärmebolagen sätter priserna så att de skall vara konkurrenskraftiga framförallt gentremot bergvärme. Tyvärr blir då en stor del av kostnaderna sedan fasta (I vår , ganska stora, Brf ligger de fasta kostnaderna på ca 50% !!, vi betalar vintertid ca 0,73 SEk/kWh, sommartid uppåt 1,50SEK/kWh). Och om man tror att detta skulle ge en lönsamhet i tex solvärme tar man fel!! sommartid är nästan alla kostnader fasta!!!!. Jag tror att en bergvärmepump kompletterad med vedkaminer och möjligen en solfångaranläggning kommer att ge dig lägst kostnad i längden... (Ingen profitör som kan suga in "fasta" kostnader)
Hos sollentuna energi får vi betala en enegriavgift som nu är 0,73sek/kw eller 0,78 sek/kw.
Det lägre priset är om man betalar en anslutningsavgiften på 49.500 sek och det högre är om man istället för anslutningsavgiften att betalar en abonenmangskostnad på 400 sek/månad.

se: http://www.sollentunaenergi.se/fjarrvarme/fjv_priser.asp

mvh
Robert

För en förbrukning på 20 000 kwh/ år blir då energikostnaden: 15600:- + Den fasta 4800:- Totalt 20400:- (23% fast kostnad)
Lånar du 49500 med 5% ränta och amorterar på 20 År blir det en "fast kostnad" per månad första året
på 413/månad, andra året 402:-, tredje 392 etc ned till år 20 då den fasta delen blir 200:- sedan "försvinner" den fasta.
År 1 för 20 000kWh: 19424:- etc ner till år 20: 17000:- därefter14600 framöver....Låter som det är en bra affär att pynta anslutningsavgiften.....

Men är det verkligen bara rörliga kostnader i det andra fallet´? Eller har de kanske en minförbrukning som alltid måste betalas, även om du minskar förbrukningen? annars låter det ju ganska bra villkor de har...Hur är det med flödesavgifter etc ?

Vår Brf betalar har fjärrv från Fortum stockholm. Vi köpte 3 377 000 kWh av dem förra året för 2 435 915:- dvs drygt 72 öre/kWh.
Men då är det dyrare på vintern men trots det som värst på sommaren per kWh (över kronan) pga de fasta kostnaderna......
Jag tror vår rörliga del ligger kring 50 Öre/kWh på vintern och 25öre/kWh på sommaren (inkl moms). Så någon lönsamhet för tex bergvärme eller sol kan vi inte få, trots att vi egentligen betalar 72öre/kWh i snitt...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.