2 383 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Vilken typ av rör för pannvatten för ingjutning?
Jag ska ha en vattenmantlad pellets kamin som värmer vattnet i en ack tank. Tanken kommer att stå 2 rum bort (dush och bastu i mellan). Jag funderar på att gjuta in rören för vattnet i plattan för att komma lindrigt undan med rördragningen men jag vet inte egentligen vad som är bäst...
-Ska jag gjuta in rören i plattan eller göra på nått annat sätt? (taket?)
-Vilken typ av rör ska jag använda? Vattnet blir säkert kring 95 grader eller nått sånt gissar jag så det funkar inte med vanlig plast slang.
-Ska jag isolera rören extra?
Många frågor, hoppas nån kan hjälpa mig
-Ska jag gjuta in rören i plattan eller göra på nått annat sätt? (taket?)
-Vilken typ av rör ska jag använda? Vattnet blir säkert kring 95 grader eller nått sånt gissar jag så det funkar inte med vanlig plast slang.
-Ska jag isolera rören extra?
Många frågor, hoppas nån kan hjälpa mig
Lägg plusprisol minst 22 mm och lägg den inte under isoleringen i plattan.
Hmm... Ja, jag vet inte... Är det nån som vet nått om detta? Kanske måste vara nån luftnings nippel i båda ändorna?gadeberg skrev:
När jag tänker efter lite: Kaminen har inbyggd cirkulations pump i alla fall. Kanske den även har luftningsnippel. På acktank sidan så har man ju luftnings skruv högst upp i tanken så det ska väl vara ok där.
22mm prisolrör räcker alldeles utmärkt, sannorlikt även en klenare dimmention.
Gjut in dem i plattan men skada ej plasthöljet och använd helst bockapparat, för 22mm prisolrör är attans svåra att bocka snävt för "hand" utan att röret klämms ihop. prisolen måste även vara godkännd för inbyggnad, isolera den även så mycket du kan så blir värmeförlusterna så små som möjligt. Om ej avluftning finnes på högsta pungkten får du sätta dit en luftklocka.
Gjut in dem i plattan men skada ej plasthöljet och använd helst bockapparat, för 22mm prisolrör är attans svåra att bocka snävt för "hand" utan att röret klämms ihop. prisolen måste även vara godkännd för inbyggnad, isolera den även så mycket du kan så blir värmeförlusterna så små som möjligt. Om ej avluftning finnes på högsta pungkten får du sätta dit en luftklocka.
Klicka här för att svara