Vi köpte ett hus som är byggt 1912 förra sommaren och i gäststugan står denna kamin. Jag undrar helt enkelt om någon vet vad det är för märke och vad som ska eldas i den? I luckan på insidan står bara ett nummer (295)
Tacksam för hjälp

• Gammal kamin från 1912 med numret 295, placerad i en gäststuga, okänt märke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fin värmekälla med täljsten.

• Gilla
Shalla8008
  • Laddar…
Jag har sett en liknande som var avsedd att elda antracit i. Hur ser inkastet på ovansidan ut? Den är troligen inte helt lämpad att elda ved i.

A Avemo skrev:
Jag har sett en liknande som var avsedd att elda antracit i. Hur ser inkastet på ovansidan ut? Den är troligen inte helt lämpad att elda ved i.
Hej och tack för svar! Här kommer fler bilder.

• Närbild på en gammal vedspis lucka med numret 253, visar vinkeljärn och en suddig interiör i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Fyrkantig byggskiva med cirkulärt hål och rör, i ett rum med trägolv och vitmålad kamin.
    Skapa konto
  • Vy genom en rund öppning i en grå struktur in i ett mörkt, oklart utrymme.
    Skapa konto
  • Öppen spis med öppen dörr och synlig aska i eldstaden, omringad av stenar och vita väggar.
    Skapa konto
Snygg. Fint skick är det också. Den är mycket lik den som jag sett tidigare. Jag vet tyvärr ingenting om fabrikat. Men den satt en gång i ett hus byggt 1903. Antracit eldades den med som sagt.

A Avemo skrev:
Snygg. Fint skick är det också. Den är mycket lik den som jag sett tidigare. Jag vet tyvärr ingenting om fabrikat. Men den satt en gång i ett hus byggt 1903. Antracit eldades den med som sagt.
Det kan nog stämma att det är Antracit som ska eldas, inte är det ved i alla fall med största sannolikhet. Spännande att du har sett en likadan i ett hus byggt 1903, då kanske den till och med har stått i huset sedan det byggdes.
Tack återigen för svar, det är väldigt uppskattat.

S Shalla8008 skrev:
Vi köpte ett hus som är byggt 1912 förra sommaren och i gäststugan står denna kamin. Jag undrar helt enkelt om någon vet vad det är för märke och vad som ska eldas i den? I luckan på insidan står bara ett nummer (295)
Tacksam för hjälp
Hej jag har en likadan ej i kopplad

Rutorna på framsidan är i nån slags plast?

Har ni eldat i er kamin?

E Elewes skrev:
Hej jag har en likadan ej i kopplad

Rutorna på framsidan är i nån slags plast?

Har ni eldat i er kamin?
Det är glas och har provat med vanlig ved, det fungerar men vet fortfarande inte vad som egentligen ska eldas, om det är ved, koks eller annat. Den värmer fint.

• Gilla
Elewes
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.