Jag behöver dra ström till ett poolhus och tanken är att dragningen skall börja i ett utomhusuttag, sedan ner för ytterväggen 1m, vidare genom 15m rör som ligger under pooldäcket för att gå vidare 30cm under mark och sedan upp igen synlig 30cm.

Viken typ av kabel skall jag dra?

Eftersom det är synligt så vill du väl ha vit kabel så EKLK.

Finns det elektriker som använder EKLK fortfarande när det finns trevligare alternativ i halogenfritt, EQLQ (handy, easy, plus) ?

R_Strandberg skrev:
Finns det elektriker som använder EKLK fortfarande när det finns trevligare alternativ i halogenfritt, EQLQ (handy, easy, plus) ?
Du skrev vad jag tänkte. :)

Men saken är väl den att EQLQ easy m.fl. finns bara hos elgrossister (elbutik.se?) så man vet inte om man ska tipsa om det eftersom privatperson ändå inte kan köpa den kabeln från annat än en elfirma.

//Patrik

Jag har inte sett den iaf i någon butik för privatpersoner...

Vad är grejen med halogenfritt?

• Gilla
lunnerobert
  • Laddar…
lillePer skrev:
Jag har inte sett den iaf i någon butik för privatpersoner...

Vad är grejen med halogenfritt?
Det skapas ingen farlig rök (åtminstone BETYDLIGT mycket mindre) än med vanlig PVC-kabel. Plus att Easy, handy och Plus varianterna är vidareutvecklad och förbättrade för att vara MYCKET mer lättarbetade än vanlig EKLK och EQLQ.

//Patrik

Vad då röker ni kabeln eller?:)

E det stor prisskillnad då?

;)

Här kan du se en röktest-video för att demonstrera skillnaden mellan PVC och halogenfri. Det är helt sjukt vilken skillnad! http://www.nexans.se/eservice/Swede...logenfria_kablar_jamfort_med_PVC_kablar_.html

Jag vet inte exakt, men jag tror att EQLQ är någon krona dyrare än EKLK och EQLQ easy är säkerligen yttligare någon krona dyrare. Men detta kan nog någon annan svara mer exaktare på!

//Patrik

Tycker att plasten i EQLQ är hemsk.. Liksom, varför plastad alumantel? är bara 100% större risk o skära sig på kabeln istället för kniven.
Dock ej testat Easy,Handy o Plus, men ni som fattar vad jag menar, Är dom likadana dom?

Tål den UV-ljus?

DjAlbert skrev:
Tycker att plasten i EQLQ är hemsk.. Liksom, varför plastad alumantel? är bara 100% större risk o skära sig på kabeln istället för kniven.
Dock ej testat Easy,Handy o Plus, men ni som fattar vad jag menar, Är dom likadana dom?
Det är.. allts.. EQLQ och EQLQ easy m.fl är som helt olika kablar!
EQLQ är en hemsk kabel som är för jäklig att arbete med, värre än EKLK, medans t.ex. EQLQ easy är en dröm! En dröm verkligen!

//Patrik

el_richard skrev:
Tål den UV-ljus?
Japp det gör den. :)

Vissa halogenfria kablar måste skyddas från UV-ljus

Aha .. :D
Får ta o köpa några rullar o pröva med. Passande att ja ska börja o rota elen i ett gammalt hus i veckan, o kunden ville promt ha mantald kabel i källaren, då blir det ju guldtillfälle o pröva lite Easy ..

Nu skulle ju kabeln vara utomhus och nedgrävd av det mesta....tror inte rökgaserna spelar så stor roll då va på några meter kabel...eller?
Och som Patrik skrev, finns det någon handlare som riktar sig till privatpersoner som har EQLQ?

DjAlbert skrev:
Aha .. :D
Får ta o köpa några rullar o pröva med. Passande att ja ska börja o rota elen i ett gammalt hus i veckan, o kunden ville promt ha mantald kabel i källaren, då blir det ju guldtillfälle o pröva lite Easy ..
Du kommer bli frälst och sedan vilja berätta för alla om vilken underbar kabel du stött på! ;)

Att avmantla en meter t.ex. är inga problem. Bara att vrida med kabelsaxen och sedan dra av manteln. Inte joxa och dra med biledaren, skala flera korta bitar osv.

Den veckar sig inte om man böjer för hårt, som med en EKLK, fast å andra sidan så kan den bli platt i böjen.

Biledaren är även halvtvinnad.

//Patrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.