5 984 läst ·
2 svar
6k läst
2 svar
Vilken typ av fogmassa?
Jag ska snart montera några fönster och har ett par funderingar:
- i mellanrummet mellan karm och vägg, precis innanför inre foder, ska man ju täta med nån typ av diffusionstät fogmassa. Nån som vet vilken sort? Funkar vanlig latexfog?
- på en del ställen står att man även ska ha i fogmassa i springan där man bankar i fönsterblecket. Antar att det är för att det inte ska sugas in vatten i denna springa. Vilken typ av fogmassa ska man använda där? Antar att den måste vara vattenfast och för utomhusbruk.
/007
- i mellanrummet mellan karm och vägg, precis innanför inre foder, ska man ju täta med nån typ av diffusionstät fogmassa. Nån som vet vilken sort? Funkar vanlig latexfog?
- på en del ställen står att man även ska ha i fogmassa i springan där man bankar i fönsterblecket. Antar att det är för att det inte ska sugas in vatten i denna springa. Vilken typ av fogmassa ska man använda där? Antar att den måste vara vattenfast och för utomhusbruk.
/007
Mellan karm och vägg - om jag fattat det rätt - brukar man antingen sätta fogskum eller inplastad drev. Det skulle ju gå åt mängder av fogmassa annars, eller har jag fattat dig fel. Latex är ok där det inte syns eller där man ska måla över det, det blir skitigt med tiden annars. Där det syns och inte ska målas är silikon ett bättre alternativ. Tll blecket finns utefog eller byggsilikon.
Tack för det! Jo jag ska dreva, men jag fick inte tag på inplastad drev. På vissa ställen rekommenderar man (utifrån) drev, sen bottningslist och till sist en diff.tät mjukfog. Denna skulle alltså kunna vara latex (fogen kommer sen att täckas av smygbräda + foder).sigpl skrev:Mellan karm och vägg - om jag fattat det rätt - brukar man antingen sätta fogskum eller inplastad drev. Det skulle ju gå åt mängder av fogmassa annars, eller har jag fattat dig fel. Latex är ok där det inte syns eller där man ska måla över det, det blir skitigt med tiden annars. Där det syns och inte ska målas är silikon ett bättre alternativ. Tll blecket finns utefog eller byggsilikon.
Klicka här för att svara