160 804 läst ·
39 svar
161k läst
39 svar
Vilken typ av färg när man målar trapp??
Husägare
· Västerbottens län
· 775 inlägg
Jag har grundat med Jotun spärrgrundfärgen som nämnts tidigare och sen denna som var helt underbar att måla med!
Vattenbaserade färger tenderar ju till att rinna och inte flyta ut men denna är som en gammal oljefärg att måla med.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenbaserade färger tenderar ju till att rinna och inte flyta ut men denna är som en gammal oljefärg att måla med.
Måla inte trappen vit! Den kommer vara snygg några månader sen kommer den se sliten ut. En grå är att rekommendera.P-plats skrev:
Vi har funderat mycket på färgvalet och då vi har dåligt med ljusinsläpp i hallen så fick det ändå bli vitt...S Stadsfiskalen skrev:
Mattan på stegen blir dock grå och framkanten på stegen i Ek.
OkiP-plats skrev:
Material åtgång känns lite knivigt att räkna ut. Men hur långt kommer man på 1liter ca?
Jag har en trappa i vinkel som sitter med ena sidan mot vägg och har 14 steg.Tobzter skrev:
Jag målade vagnstyckena samt under alla trappsteg då det ska sitta matta på ovansidan.
Den gick åt strax under en liter för en strykning med den lite tjockare färgen men den kräver ju då även färre strykningar.
Då va trappan klar man tackar för hjälpen
Slipade ner med 120 papper hela trappan
Sedan vart det en sväng med Beckers Panelgrund
Efter det fogade ja alla springor och färdigstrykte 2gånger med Beckers golvfärg trä halvblank
Vart riktigt nöjd .färgen va riktigt trevlig att måla med
Slipade ner med 120 papper hela trappan
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Efter det fogade ja alla springor och färdigstrykte 2gånger med Beckers golvfärg trä halvblank
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fint. Vad fogade du med? Vanlig målarfog?
Tobzter skrev:
Då va trappan klar man tackar för hjälpen
Slipade ner med 120 papper hela trappan[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
En helt annan fråga, hur åstadkommer man den där klassiska gula färgen? Jag tycker att den är snygg. Det brukar se ut som att det är mer ljusgul färg under och sedan målad med en mörkare gul över, eller kanske tvärt om.A andersgd skrev:Jag har nyligen målat trappa och använt en vanlig snickerifärg från Nordsjö på rekommendation från färgaffären. De menade att golvfärg är svår i trappor på de lodräta ytorna just för att golvfärgen är lättrinnande för den ska flyta ut ordentligt på det plana golvet.
Är du intresserad kan jag kolla namn mm i morgon.
Jag har målat och rollat och tyckte det gick bra. Får man för tjockt med färg rinner det så klart men man behövde inte vara överdrivet försiktig.