Jag har ett gammalt hus med självdrag och är nu i slutet av min badrumsrenovering. Jag har tidigare haft en gammal paxfläkt som startade när man tände belysningen och höll igång en stund efter att man släckt.

Den fläkten kommer jag inte att sätta in igen, men vad bör jag sätta in i stället?

OK, det är väl nåt liknande som jag har haft. Jag är lite inne på en "fuktstyrd" som sköter sig själv men vet inte om det är ett vettigt val. Jag undrar även om man bör ha med eller utan kallras-skydd?

Tacksam för alla svar :)
Mvh
Thomas

ClasseClas
Jag kör i stugan med en fuktstyrd fläkt som jag även kan manövrera själv via en extra lampbrytare.

Fuktstyrningen är lurig att ställa in eftersom fukthalten varierar med årstiden. Det som är en bra inställning på sommaren gör att fläkten går konstant på hösten.

Till slut tog åskan elektroniken för fuktstyrningen så jag monterade bort den delen och kopplade den för helt manuell användning.

Rekommenderar kallras-skydd (mkt bra!) och helt manuell styrning. Låt den gå under duschning och efter i ngn timme eller vad som krävs hemma hos dig.

Iofs skulle man kunna komplettera med ett dygnsprogram med timer så att man alltid ventilerar minst säg 30 min per dag.

Jag kör i stugan med en fuktstyrd fläkt som jag även kan manövrera själv via en extra lampbrytare.

Fuktstyrningen är lurig att ställa in eftersom fukthalten varierar med årstiden. Det som är en bra inställning på sommaren gör att fläkten går konstant på hösten.
Det var intressant, men nog borde det väl fungera bättre i ett badrum? Där skulle man kunna sätta gränsen lite högre för när fläkten ska köra igång, eller är jag fel ute nu?

Mvh
Thomas :)

ClasseClas
Jag provade att ställa upp fuktsensorn, men då triggade fläkten inte igång alls på sommaren...

Teknikens under... Det är ju inte dödligt svårt att slå på fläkten i samband med dusch, och då vet man att det funkar också! ;) ;D

Det kan ju säkert bero på kvaliten på fläkten också, men mina erfarenheter har inte varit de bästa.

Vi har precis fått en Paxfläkt insatt i badrummet med fuktstyrning. Maken gillar den inte alls men jag tycker den är perfekt. Det är ju urenkelt att ändra fuktinställningen! Men det är klart vill man kunna använda den som ventilationsfläkt också så får man ju duscha länge och ofta för att få luften utbytt! Du har inte några eldstäder i ditt hus? Att elda i äldra eldstäder ger bra luftombyte! Har du täta fönster?

Det känns lite som att det kanske inte är en dum idé trots allt att satsa på en sån som jag redan har d.v.s som startar när man tänder och är igång en stund efter att man har släckt.

Vad tror ni om det här med kallras? Bör jag ha skydd för det eller inte? Innebär kallras-skydd att luften inte kan gå baklänges eller är det tvärstopp på båda håll så länge som fläkten står stilla?

Mvh
Thomas

Kallras innebär att luften inte kan komma in.
I badrum så ska man absolut inte ta in luft. Detta innebär att monteras fläkten i en yttervägg så måste man ha kallrasskydd.

Kallras innebär att luften inte kan komma in.
Jo så långt är jag med, men kan luften komma ut även om fläkten inte är aktiv d.v.s. fungerar självdraget trots kalras-skydd?

Thomas, nej det kan den inte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.