catherineb catherineb skrev:
Oj, ja hur ska man uppskatta det... 4 hästar som behöver åtminstone en hink med vatten var per dag, och lite grann att fylla i kraftfodret. Och så om man tvättar händerna eller fyller en skurhink... vad kan det bli för mängder?
Jag tänkte närmast på hur mycket vatten som kan tänkas rinna ut i ”avloppet”, eller på backen utanför.
Det är nog väldigt lite.
Det vatten som hanteras utanför vasken räknar jag inte.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ni drar förstås vattnet invändigt även om ni initialt bara har en kran ute. Om ni sen i framtiden gör om och även sätter kran inne så vet ju ingen om det.
Hm inte dumt. Väldigt bra tanke..

• Gilla
corre
  • Laddar…
Claes Sörmland
Är det fortfarande ”gråvatten” då?
Ja, det är typiskt BDT-vatten.

N Nacho skrev:
Kan egentligen ingenting om ämnet men står inför samma dilemma nästa år. Är det inte lika bra att anlägga infiltration och brunn. Typ [länk] />
N Nacho skrev:
Kan egentligen ingenting om ämnet men står inför samma dilemma nästa år. Är det inte lika bra att anlägga infiltration och brunn. Typ [URL][länk] class="bbCodeBlock-expandLink js-expandLink">
N Nacho skrev:
Eller är det någon som saknas i det paketet? Känns ju annars som ett "OK" pris.

// Nacho
/pipelife-eco-septic-infiltrationsanlaggning/[/URL]

// Nacho
Vi har en sån, vet dock inte om det är samma storlek, men våran kostade 75.000kr att anlägga med allt material, fosforfälla, diesel till maskiner, duk och fyllnad. Då gjorde vi jobbet mestadels själva.

Men!

Det skulle gå att koppla på avloppet från stallet på vår befintliga brunn. Men enligt kommunen så får vi inte det eftersom att man inte vill ha grus och dyl i slamavskiljaren. Vakin som tömmer våran brunn vill inte tömma om man har kopplat på golvbrunn från stall...

Så jag har ett stort problem. Min kommun vet INGENTING trots att det i ett senare skede är dom som ska besluta om detta är OK eller ej.

N Nacho skrev:
Kan egentligen ingenting om ämnet men står inför samma dilemma nästa år. Är det inte lika bra att anlägga infiltration och brunn. Typ [länk]

// Nacho
Det som saknas i paketet är singel, sand osv. Diesel och ev hyra av maskiner. Om man nu inte tar in någon.
Svindyrt med sand mm, speciellt om man ska betala frakt för att få hit eländet också.

Ja, kanske värre förhållanden uppåt landet för detta. Både i marken och avstånd till grustag. Har själv redan sandig morän som underlag (självdränerande).

Edit: Anledningen till att funderar på att göra det "ordentligt" är att framtidssäkra. Blir väl WC och tvättmaskin i stallet framöver. Med bara BDT hade dragit avloppet rätt till gödselstacken.

N Nacho skrev:
Ja, kanske värre förhållanden uppåt landet för detta. Både i marken och avstånd till grustag. Har själv redan sandig morän som underlag (självdränerande).
Som född och uppvuxen i söder så säger jag tvärtom. Har bott i norr i 5 år och här det grustag, åkerier och entreprenörer precis överallt. Det förutom skogen är nog den största näringen. Men det är ändå dyrt med frakt av schakt. Stora dyra fordon och diesel + personalkostnader. Du KAN ju åka och hämta med bilsläp men det tror jag du ångrar ganska snabbt.

Vi har också sandig morän, men det hjälps inte om man ska anlägga en infiltrationsbädd. Blir ganska mycket massor och våran infiltration är 25 meter lång.

Jag ville inte heller att det skulle bli dyrt, men det blev det iallafall, som alltid när man genomför ett projekt ;)

”Litet” enkelt söndagsprojekt ;) som tog en helg för tre gubbar.

Grävmaskin på skogstomt som arbetar med markberedning, omgiven av sten och lera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grävmaskin vid arbete med grävning och installation av brunnsringar och rör i skogsmiljö.
Skapa konto

Tre personer lägger stora dräneringsrör på ett grusunderlag i en grävd ränna med en grävmaskin i bakgrunden.
Skapa konto

N Nacho skrev:

Edit: Anledningen till att funderar på att göra det "ordentligt" är att framtidssäkra. Blir väl WC och tvättmaskin i stallet framöver. Med bara BDT hade dragit avloppet rätt till gödselstacken.
Kanske skiljer sig mellan kommunerna men här får du inte dra ut BDT på en gödselstack. Verkar inte ens vara OK med en stenkista eller infiltrationsbrunn. Men inte heller med befintlig trekammarbrunn så jag vettefan.

Vi har också sandig morän,
Tänkte att det kanske var berg. 25 meter lång verkar extremt? Vi har 2x5 meter som är godkänd, känns som en hanterlig mängd material att schakta och fylla. Hade också helst kopplat på befintlig anläggning, har inte kollat hur min kommun ställer sig.

Annars får jag väl koppla det till "pissatunnorna". Har två nedgrävda á 20 kubik var ;)

N Nacho skrev:
Tänkte att det kanske var berg. 25 meter lång verkar extremt? Vi har 2x5 meter som är godkänd, känns som en hanterlig mängd material att schakta och fylla. Hade också helst kopplat på befintlig anläggning, har inte kollat hur min kommun ställer sig.

Annars får jag väl koppla det till "pissatunnorna". Har två nedgrävda á 20 kubik var ;)
Problemen uppstår om man söker bygglov och kommunen ger avslag pga avsaknad godkänd avloppslösning. Men i din kommun kanske ”pissatunnorna” är okej.

Umeå kommuns nybyggnadskontor består av en grupp sura gamla ruggugglor som det växer mossa på, så allt blir extra trevligt i processen. Vi fick glatt gräva detta överdimensionerade avlopp som har kapacitet för 2-3 hushåll, trots att vi bor mitt ute i skogen utan en granne inom synhåll. Man får bara tacka och ta emot när kommunen tar beslut. I det här läget tror jag att dom tänkte att OM någon skulle bygga i närheten av oss så skulle dom kunna koppla på sig på vårt avlopp. Dom tänker ”framåt”. Jag tänker ”ge fan i mitt avlopp”.

Du får väl se vilka ruttna regler du stöter på sen när du börjar, du kanske har tur och bor i en kommun där beslutsfattarna är glada och lite mer liberala.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Problemen uppstår om man söker bygglov
Vi får se, inflyttning först nästa år. Men eftersom det är befintliga byggnader men djurhållning idag hoppas jag slippa bygglov. Blir även under 5 hästar i början så slipper förprövningen hos länsstyrelsen också.

I ditt fall hade jag nog dragit avloppen och pluggat dessa (behöver väl inte vara med på ritningen ;)). Sen satt utkastare på utsidan likt tidigare råd i tråden.

• Gilla
catherineb
  • Laddar…
N Nacho skrev:
Vi får se, inflyttning först nästa år. Men eftersom det är befintliga byggnader men djurhållning idag hoppas jag slippa bygglov. Blir även under 5 hästar i början så slipper förprövningen hos länsstyrelsen också.

I ditt fall hade jag nog dragit avloppen och pluggat dessa (behöver väl inte vara med på ritningen ;)). Sen satt utkastare på utsidan likt tidigare råd i tråden.
Finns det någon enkel/smart lösning på hur man då öppnar upp brunnen? :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.