19 043 läst ·
61 svar
19k läst
61 svar
Vilken typ av avlopp till stall?
Husägare
· Västerbottens län
· 775 inlägg
Nu tänker vi om och bestämmer att vi klarar oss utan golvbrunn.
Vi kommer då enbart ha ett handfat där man sköljer ur hästarnas mathinkar och fyller på deras vattenhinkar. Det är allt.
Är det fortfarande ”gråvatten” då?
Vi kommer då enbart ha ett handfat där man sköljer ur hästarnas mathinkar och fyller på deras vattenhinkar. Det är allt.
Är det fortfarande ”gråvatten” då?
Det var precis så vi gjorde i vårt stall. Jag anser att det är inte värre än vattenutkastet på utsidan av väggen, därför hade jag inte dåligt samvete över min lösning.
Hade det varit toalett eller tvättmaskin hade jag givetvis tänkt helt annorlunda.
Vill du vara lite ful så sätt upp det efter besiktningen. (Beroende på hur du tänkt såklart. Skall du gjuta in rören så blir det klyddigt. Kan du så sätt vasken mot ytterväggen där du skall ha ut vattnet så är det bara ett rör genom väggen.)
Spolspiltan är ju bara att raka ut genom stalldörren. Eller om man spolar i gången samma sak.
Jag tycker det är bra att ni struntar i golvbrunn i stall. Det blir bara problem med en golvbrunn i stall eftersom det samlas mycket skit där.
Bättre att ni funderar ut var ni mest tänker slabba o spola med vatten och försöka göra någon bra lösning där. Kanske en liten kant så att vattnet inte rinner åt fel håll. Ingen kant eller tröskel i dörrhållet där ni skall raka ut vattnet.
Hade det varit toalett eller tvättmaskin hade jag givetvis tänkt helt annorlunda.
Vill du vara lite ful så sätt upp det efter besiktningen. (Beroende på hur du tänkt såklart. Skall du gjuta in rören så blir det klyddigt. Kan du så sätt vasken mot ytterväggen där du skall ha ut vattnet så är det bara ett rör genom väggen.)
Spolspiltan är ju bara att raka ut genom stalldörren. Eller om man spolar i gången samma sak.
Jag tycker det är bra att ni struntar i golvbrunn i stall. Det blir bara problem med en golvbrunn i stall eftersom det samlas mycket skit där.
Bättre att ni funderar ut var ni mest tänker slabba o spola med vatten och försöka göra någon bra lösning där. Kanske en liten kant så att vattnet inte rinner åt fel håll. Ingen kant eller tröskel i dörrhållet där ni skall raka ut vattnet.
Husägare
· Västerbottens län
· 775 inlägg
Precis, vi tänker lika!K knipo skrev:Det var precis så vi gjorde i vårt stall. Jag anser att det är inte värre än vattenutkastet på utsidan av väggen, därför hade jag inte dåligt samvete över min lösning.
Men hur blir det om man sätter kranen från yttervägg istället för genom plattan? Blir det inte fruset?
Vi hade vattnet till vattenutkastet nedgrävt ut till ena ytterväggen på stallet. Innan vi byggde stallet så stängde jag av vattnet på vintern. När jag drog in vattnet så tog jag bara en koppling på inkommande och drog genom väggen kortast möjliga väg in i stallet. Sedan lade jag en värmeslinga i vattenröret en bit in så det inte skulle frysa.
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Husägare
· Västerbottens län
· 775 inlägg
Vi får -30 på vinter så frågan är om det skulle funka här?K knipo skrev:Vi hade vattnet till vattenutkastet nedgrävt ut till ena ytterväggen på stallet. Innan vi byggde stallet så stängde jag av vattnet på vintern. När jag drog in vattnet så tog jag bara en koppling på inkommande och drog genom väggen kortast möjliga väg in i stallet. Sedan lade jag en värmeslinga i vattenröret en bit in så det inte skulle frysa.
Det har jag ingen aning om, men visst borde det funka. Lite mer kräm i elslingan bara.
Jag tänker att det bör inte vara något problem. Dels så värmer slingan vattnet, dels så spolar du ju vatten med.
Skall du ha vattenkoppar till hästarna eller hink i boxen?
Jag tänker att det bör inte vara något problem. Dels så värmer slingan vattnet, dels så spolar du ju vatten med.
Skall du ha vattenkoppar till hästarna eller hink i boxen?
Vi hade hinkar i boxarna.
Min sambo tycker om att ha koll på ungefär hur mycket vatten hästarna dricker.
Jag klagade inte eftersom jag slapp dra vatten till det med.
Jag hade funderingar på att sätta upp vattenkoppar i början. Och då var jag osäker på om jag skulle behöva lägga värmeslinga i alla vattenrören eller om värmen från hästarna skulle räcka. Det var iofs tjocka väggar i stallet så det blev ju inte helt utkylt.
Hade jag dragit fram vatten till boxarna hade jag nog för säkerhetsskull lagt värmeslinga i rören bara för att vara säker. OM det fryser blir det jobbigt innan det tinat.
Jag hade funderingar på att sätta upp vattenkoppar i början. Och då var jag osäker på om jag skulle behöva lägga värmeslinga i alla vattenrören eller om värmen från hästarna skulle räcka. Det var iofs tjocka väggar i stallet så det blev ju inte helt utkylt.
Hade jag dragit fram vatten till boxarna hade jag nog för säkerhetsskull lagt värmeslinga i rören bara för att vara säker. OM det fryser blir det jobbigt innan det tinat.
Husägare
· Västerbottens län
· 775 inlägg
Ja, vi har tänkt ha hinkar. Åtminstone till en början. Håller med om att man har bättre koll med hink, dessutom är det bättre för hästarna att äta och dricka från marken.K knipo skrev:Vi hade hinkar i boxarna.
Husägare
· Västerbottens län
· 775 inlägg
Tänker oss hink till en början!K knipo skrev:
Vi ska ändå dra in vattenburen värme genom plattan (ena delen av byggnaden ska fungera som garage) så det bästa vore ju att ha vattnet inifrån.
Risken är ju då att bygglovsmupparna kanske börjar tjorva om avloppslösning. Det har varit veckor av att skickas mellan instanser och myndigheter för ingen verkar någonsin ha dragit in vatten i ett stall förut... ingen vet nåt.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det skulle jag bara koppla till dagvattenavloppet.
Hur gör ni med det, alltså regnvattnet från taket.
Stuprören går ner till ? och slutar i en stenkista, eller?
Hur gör ni med det, alltså regnvattnet från taket.
Stuprören går ner till ? och slutar i en stenkista, eller?
Husägare
· Västerbottens län
· 775 inlägg
Hur mycket vatten tänker ni använda i vasken/stallet?
Med den lilla förbrukning vi hade så var det inget som helst problem att låta det rinna rakt på backen.
Samma de få gånger vi spolade i stallet.
Det var så liten mängd att det inte märktes.
Jag tycker inte det är värt allt det jobbet som blir om man skall göra stenkista med grävning, rördragning etc.
Men det är såklart helt beroende på hur mycket vatten som rinner ut.
Med den lilla förbrukning vi hade så var det inget som helst problem att låta det rinna rakt på backen.
Jag tycker inte det är värt allt det jobbet som blir om man skall göra stenkista med grävning, rördragning etc.
Husägare
· Västerbottens län
· 775 inlägg
Oj, ja hur ska man uppskatta det... 4 hästar som behöver åtminstone en hink med vatten var per dag, och lite grann att fylla i kraftfodret. Och så om man tvättar händerna eller fyller en skurhink... vad kan det bli för mängder?K knipo skrev:Hur mycket vatten tänker ni använda i vasken/stallet?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 334 inlägg
Ni drar förstås vattnet invändigt även om ni initialt bara har en kran ute. Om ni sen i framtiden gör om och även sätter kran inne så vet ju ingen om det.