Hej,

Har köpt mig en ny modern video ringklocka (Amcrest 4mp), som kräver 16V-24V.
Det är såna små kablar (lågvolt kablar?) draget till ringklockeknappen utomhus, som i sin tur är dragna till ett doslock inomhus. I doslocket har jag tillgång till starkström.

Jag har ingen befintlig ringklockeenhet/transformator i nuläget utan kommer behöva köpa något som kan transforma starkström till något som kan powera ringklockan, men har svårt att hitta något...

Tack för hjälpen!

Tyvärr är dom flesta nätdelar på 12V
Men kolla med https://www.clasohlson.com/se/ eller Elgiganten, Kjell & Company bör ha sådana på hyllan.
Den finns också som en puck att stoppa in i en dosa.
En nätdel till en slopad laptop är på 19V = vilket är perfekt, mitt i området 16-24V=

Blev nyfiken och misstänkte att det kanske var AC när det står 16-24. I manualen står mycket riktigt AC16V~AC24V, DC12V~DC24V (till https://amcrest.com/4mp-wifi-camera-doorbell-ad410.html)
Och värt att tänka på när du letar nätdel. Den verkar ju dock gå att köra på 12-24V DC också om det är samma modell som i länken. (redigerade bort ett feltänk om någon hann läsa det).

L Leif i Skåne skrev:
Tyvärr är dom flesta nätdelar på 12V
Men kolla med [länk] eller Elgiganten, Kjell & Company bör ha sådana på hyllan.
Den finns också som en puck att stoppa in i en dosa.
En nätdel till en slopad laptop är på 19V = vilket är perfekt, mitt i området 16-24V=
B Bassrunner skrev:
Blev nyfiken och misstänkte att det kanske var AC när det står 16-24. I manualen står mycket riktigt AC16V~AC24V, DC12V~DC24V (till [länk])
Och värt att tänka på när du letar nätdel. Den verkar ju dock gå att köra på 12-24V DC också om det är samma modell som i länken. (redigerade bort ett feltänk om någon hann läsa det).
modellen i ovan länk stämmer!

Jag är inte helt duktig på sådant här så är lite osäker på exakt vad som krävs.. Det enda lag lyckades läsa till mig var 16-24V..

Så vet någon av er exakt vad jag skulle kunna köpa som kan köra denna säkert från starkström kablarna? Stort tack!

För var alla ringledningstransformator typ 16-24V AC~
Det innebär att den spänningen redan finns i den gamla knappen vid dörren.
Då tillverkar man den nya video klockan med en likriktare på ingången så då kvittar det vad man matar med.
Det finns 2 trådar i gamla tryckknappen, bara anslut den nya, visserligen går den ena ledning genom gamla klockan men det funkar ändå.

L Leif i Skåne skrev:
För var alla ringledningstransformator typ 16-24V AC~
Det innebär att den spänningen redan finns i den gamla knappen vid dörren.
Då tillverkar man den nya video klockan med en likriktare på ingången så då kvittar det vad man matar med.
Det finns 2 trådar i gamla tryckknappen, bara anslut den nya, visserligen går den ena ledning genom gamla klockan men det funkar ändå.
Jag har ingen gammal ringklocka eller knapp i nuläget.. Jag har enbart lågvoltskablar som går från där knappen ska sitta, in till ett doslock där det även finns starkström.
Dessa kablar behöver jag då koppla så att jag kan ge el till den enheten jag länka:
https://amcrest.com/4mp-wifi-camera-doorbell-ad410.html

Googla på ” ringledningstransformator ”
Från 100kr och uppåt annars vilken nätdel som helst med 12V=

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Den drar ju bara 3W så vilket litet 12V-powersupply som helst räcker.
Sådana brukar finnas massor av på second-hand-butiker till vettiga priser.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
@Leif i Skåne @Dilato

D Dilato skrev:
Den drar ju bara 3W så vilket litet 12V-powersupply som helst räcker.
Sådana brukar finnas massor av på second-hand-butiker till vettiga priser.
Har fortfarande inte hittat något bra.. Alltså jag har inget eluttag där att koppla in en DC adapter, utan det behöver vara något som kör på AC.

Så vad kan jag köra på AC som ger 16-24V ? Allt jag hittar idag är typ 10v.. Sen vet jag inte hur många VA som krävs men den säger ju sig dra 3W som du påpekat och typ 0.3A , så 8VA bör räcka?

Hittar du en specifik produkt för det som du kan länka så jag förstår vad som krävs? Tack

Din beskrivning av vad du har är oklar. Ta lite bilder så blir det kanske klarare.

B
"hlk pm24". Då den egentligen är gjort för kretskortsmontage krävs både kapsling och lödning, men kan kanske med tveksam laglighet monteras i väggdosa, så det inte syns.

Ett större alternativ är att använda led driver för 24vdc. T.ex. denna.
https://www.elgrossisten.se/belysni...er/transformator-24v/led-trafo-vst-0-70w-24v/

Viktigt att det går att då ut 0W som minlast, för jag misstänker att effektbehovet är mycket lågt på ringklockan i standby.

B BSOD skrev:
"hlk pm24". Då den egentligen är gjort för kretskortsmontage krävs både kapsling och lödning, men kan kanske med tveksam laglighet monteras i väggdosa, så det inte syns.

Ett större alternativ är att använda led driver för 24vdc. T.ex. denna.
[länk]

Viktigt att det går att då ut 0W som minlast, för jag misstänker att effektbehovet är mycket lågt på ringklockan i standby.
Hej,

tack för svar!

Jag har i nuläget draget denna kabel från inomhus doslock till utomhus där ringklockan skall sitta:
https://www.elbutik.se/product.html/nexans-eqqxb-1x4x05

Tror du den funkar för avsedd användning, potentiellt ihop med leddrivern du länkar till ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.