Flygbild över tretton avgränsade villatomter längs en gatuöversikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vilken har ni velat köpa av dessa (de tretton villatomterna)?
 
J
Hur ska / får husen placeras?

De mest "optimala" tomter jag sett har huset nära gatan, en stor "sydvästvänd" trädgård som får sol från tidig förmiddag till sen kväll, väldigt lite tomt i norrläget - här kan gärna bilparkering, garage, köksingång etc ligga. Kvällssol som inte skyms av grannens hus eller träd. Minimal insyn från gatan, gärna att huset är "muren" mot gatan. Helst av allt, tårtbiteformade tomter så man upplever att man har en stor tomt och långt till huset "bortom" trädgården och husen på sidorna. Så lite genomfart som möjligt.
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
Den trettonde.
Den längst ner till höger alltså.

Den ligger intill "allmänning" och med väderstrecken åt rätt håll.
Kök och sovrum åt norr, och samvarorum åt söder.

Vad kostar tomterna, och hur stora är de?

Kul att se att det är så mycket gemensamma ytor :thumbup:
 
KoW, hur vet du att det blir en allmänning? Det kanske bara är nästa etapp, som inte styckats än. Eller någon verksamhet, som bensinmack, skola eller liknande...
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Precis som Johanlun skriver tycker jag det är hundra gånger bättre att ha en tomt med vägen i norr. Detta för insynen/avskärmingen. Man behöver inte ha någon altan/uteplats vid vägen utan kan ha det bakom huset (varför dom fyra översta och de tre nedersta i mittkolumnen går bort direkt)
Sedan måste man nästan veta vad resten ska bli för att kunna uttala sig. Samt man får fundera på vad man själv prioriterar. Morgonsol? Kvällssol? Väg bredvid hellre än granne?

Spontant känns det som tomten längst ner till vänster eller längst ner till höger är bäst (längst ner till höger kan få riktigt härlig kvällssol om det inte kommer byggas något annat där i väster. Längst ner till höger kan ha altan med kvällssol mot granne istället för väg - vilket jag personligen tycker är bättre, men inte alla)

Personligen skulle jag nog välja tomten längst ner till höger tror jag. Då kan man ha huset i nordöstläge och får på så sätt max tomt i syd och väst. Alternativt två snäpp upp, dvs högst upp till höger i mittkolumnen. (detta lite beroende på vad som byggs runtom. Ska det t.ex bli radhus där nere skulle jag välja en tomt i mittkolumnen för att på så sätt få färre grannar)
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
b8q skrev:
KoW, hur vet du att det blir en allmänning? Det kanske bara är nästa etapp, som inte styckats än. Eller någon verksamhet, som bensinmack, skola eller liknande...
Ja, helt korrekt, det var ett förhastat antagande :p

Där finns säkert en detaljplan för området, där det framgår hur de omgivande ytorna får användas.
Någon bensinstation tror jag dock inte på invid småhusbebyggelsen, kanske radhus dock.
 
regel för tomter är tillfart o utsikt i norr och trädgård o skyddat i söder från fuktiga vindar.... Jag hade valt trettonde tomten men tittat noga på hur gränsande ytot ska användas kan användas i framtiden
 
Personligen gillar jag inte hörntomter.
 
J
Håller med om hörntomter, men för mig blev det en sådan ändå, eftersom så mkt annat stämde med hus och tomt... :) Och det är rätt OK iom att det är en liten väg i slutet på området, men visst är det trafik som stör ibland, kanske 10-15 bilar om dagen. Är det en hörntomt med mkt trafik är det annat... Topologin, att ha en tomt som ligger lika eller högre än andras tomter, och hur tomten lutar är även det viktigt. Vi ligger i sluttning mot sydväst, vilket funkar, men jag kan tänka mig att sluttar det åt andra hållet blir det lätt "evig skugga".
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.