C Chrbro skrev:
Är det någon som har erfarenheter av olika tillverkare av linoljefärg? Har tidigare målat med Engwall & Claesson och det har fungerat ganska så bra. Läser nu om Selder som i deras egna råd anger en kortare torktid och att man inte behöver måla så tunt som med andra linoljefärger. Skulle gärna vilja höra vad andra med erfarenheter men linoljefärg tycker och tänker om detta. Tack!
H högmo skrev:
Det verkar som kulturhantverkarna är ett sjunkande skepp. Alla återförsäljare här om kring har gått över till selders Försöker kontakta de men svarar inte på telefon eller mail Tråkigt. Får testa Wibo Om jag hittar en återförsäljare i närheten
Någon som testat Gjöcos linoljefärg? Till ljusa kulörer tillsätter man zinkoxidpasta separat. Funkar det mot mögelprickar?

Zinkvitt används för att begränsa påväxt, men det går inte att ha hur mkt zinkvitt som helst. Zinkvitt är ett pigment som gör linoljefärgen skör, dvs den spricker. Då tappar den mkt av sin fuktskyddande funktion utomhus. Jag har diskuterat det med Ottossons och de rekommenderar inte att man blandar i så mkt mer än de 10% som de använder pga risken att färgen spricker.

Jag antar att zinkoxidpasta och zinkvitt (pigment) är samma sak, eller har samma funktion/funktionssätt. (Jag räknar kallt med att ngn inte kan motstå frestelsen att korrigera mig om mitt antagande är felaktigt. :))

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Zinkvitt används för att begränsa påväxt, men det går inte att ha hur mkt zinkvitt som helst. Zinkvitt är ett pigment som gör linoljefärgen skör, dvs den spricker. Då tappar den mkt av sin fuktskyddande funktion utomhus. Jag har diskuterat det med Ottossons och de rekommenderar inte att man blandar i så mkt mer än de 10% som de använder pga risken att färgen spricker.

Jag antar att zinkoxidpasta och zinkvitt (pigment) är samma sak, eller har samma funktion/funktionssätt. (Jag räknar kallt med att ngn inte kan motstå frestelsen att korrigera mig om mitt antagande är felaktigt. :))
Stämmer, Paintpro skriver så här:
Zinkvitt, eller zinkoxid, är ett transparent torrpigment som ersatt blyvitt i färgtillverkning. Det används ofta i linoljefärg (10–25 %) för att skapa hårdhet och motverka mögel- och algpåväxt. Zinkvitt blandas i både vatten- och oljebaserade färger och kombineras ofta med titanvitt för bättre täckförmåga. Förutom i målarfärg används det även i tjärfärg, pigmenterade tjäroljor samt i hudvårdsprodukter som salvor, solskydd och sminkpulver.
Som sagt, någon som målat med Gjöcos linoljefärg och blandat i zinkoxidpasta?

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.