Jag har köpt ett begagnat kök för att ”nödrenovera” hemma. Men jag har ingen aning om vart köket kommer ifrån. Jag har försökt bildgoogla men hittar inte dom luckorna.
Jag kommer behöva komplettera köket lite, och då förmodligen med släta luckor/lådor. Men tänkte se om det fanns nya luckor till det begagnade köket. Är det någon som känner igen dessa luckor? Eller har ett enkelt, snabbt och hållbart sätt att få dom befintliga luckorna släta?
Vita köksluckor med profilerad design ovanför en rostfri köksfläkt mot en kaklad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitt köksskåp med dekorativa stenar på luckfronten, kaklad vägg i grå nyanser och köksredskap på bänken.
Skapa konto

Det blir nog svårt, dom känns ju minst 25 år gamla i utseendet och ingen tillverkare håller luckor mer än nåt år.
Att börja spackla och måla känns inte som nån vettig lösning heller. Kan du sätta luckor på så sätt att nya skulle se lite vettigt ut utan att blanda friskt?

Stefan N Stefan N skrev:
Det blir nog svårt, dom känns ju minst 25 år gamla i utseendet och ingen tillverkare håller luckor mer än nåt år.
Att börja spackla och måla känns inte som nån vettig lösning heller. Kan du sätta luckor på så sätt att nya skulle se lite vettigt ut utan att blanda friskt?
Ja, dom har ju ett gäng år på nacken. Att hitta likadana känns inte aktuellt, men hade man vetat vilken tillverkare det är på stommarna, så kanske det finns släta luckor att få tag i tänker jag, men vad jag har sett så står det ingenting på stommarna. I värsta fall får jag leva med att dom är olika, jag kan ju alltid lacka alla luckor och lådfronter i samma färg så att det blir enhetligt på så vis, och inte blanda nya och gamla på samma vägg! 😅

Infästning av skåp och hyllor kan ge ledtrådor om tillverkare.

Stefan N Stefan N skrev:
Infästning av skåp och hyllor kan ge ledtrådor om tillverkare.
även gångjärn, på ett Kalmarkök står det Kalmar på gångjärnen

Stefan N Stefan N skrev:
Infästning av skåp och hyllor kan
Ser ut att vara ballingslöv såg jag nu! 😅 Två etiketter från Ballingslöv med adressen Leif Johansson, Holmtorpsvägen, Eskilstuna, samt produktinformation och mått i vit text.
Skapa konto

Skåplucka med synlig gångjärnsmekanism från Ballingslöv, belysning från ovan.
Skapa konto
Skåpdörr med Ballingslöv-gångjärn och fjädermekanism i köksmiljö.
Skapa konto

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
även gångjärn, på ett Kalmarkök står det Kalmar på gångjärnen
Misstänker att det är ballingslöv, då det står de på en täckskiva, men den kan ju vara köpt separat? 🤔
Ett skåpstomme med flera borrhål och ett monterat gångjärn, eventuellt från Ballingslöv.
Skapa konto

Gångjärn på vit skåpdörr inuti ett köksskåp, kan vara av märket Ballingslöv.
Skapa konto
Inre del av ett skåp med ett gångjärn och en fjädermekanism, potentiellt från Ballingslöv, synlig i en verkstadsmiljö.
Skapa konto

• Vit skåpinredning med gångjärn och hyllplan, möjligen från Ballingslöv.
    Skapa konto
  • Täckskiva med hål och plastplugg, eventuellt från Ballingslöv, syns på nära håll.
    Skapa konto
Ja, Ballingslöv. Ser man även på hyllplanens infästning (som verkar va uppåner).

Stefan N Stefan N skrev:
Ja, Ballingslöv. Ser man även på hyllplanens infästning (som verkar va uppåner).
Tack så mycket! Ja, det kan vara så att skåpet står upp och ner, allt blev bara inkastat i ladan i väntan på att riva ut vårat gamla kök! 😅

T Tofflans skrev:
Misstänker att det är ballingslöv, då det står de på en täckskiva, men den kan ju vara köpt separat? 🤔
[bild]
[bild][bild]
Verkar ju vara låga odds på det :)

Kaklet på på en av bilderna är typiskt 90-tal. Leveransetiketten har siffrorna 90231 vilket kanske är tillverkningsdatum/kod, dvs 90-02-31?

Ballingslöv ändrar inte sina modeller lika ofta som Ikea, men en detalj jag ser är att distansen på ca 2 cm mellan bänksskiva och dörr/front finns ej på de senaste modellerna.

arneri68 arneri68 skrev:
Kaklet på på en av bilderna är typiskt 90-tal. Leveransetiketten har siffrorna 90231 vilket kanske är tillverkningsdatum/kod, dvs 90-02-31?

Ballingslöv ändrar inte sina modeller lika ofta som Ikea, men en detalj jag ser är att distansen på ca 2 cm mellan bänksskiva och dörr/front finns ej på de senaste modellerna.
Ja juste, så skulle det kunna vara! Förmodligen är köket moderniserat i etapper, så som ny häll och kyl/fys. Vi fick information om att de var 7år gammalt, förmodligen menade man inte hela köket! 😅

Nej, utrymmet för skärbrädor o så känns inte som en standard som används idag. Jag får nog acceptera att ha olika luckor tills det är dags att göra om köket på riktigt! 😅

arneri68 arneri68 skrev:

Det är ett minst sagt unikt kök om det är tillverkat den 31 februari...

• Gilla
  • Haha
Tofflans och 3 till
  • Laddar…
Och gångjärnen är av IKEA-modell ( Blum )

zarkov zarkov skrev:
Det är ett minst sagt unikt kök om det är tillverkat den 31 februari...
Ja, det har du rätt i. 😅

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.