Jag bor i en trävilla från 1911, klassiskt gult hus med vita knutar.
I en hörna vid punchverandan skall jag bygga en cykelparkering. Jag har ett litet cykelställ fäst i huset och lagt och paddat 0-14 material på en duk.

Nu skall jag slå upp ett tak över det hela, det är bara ca 2x2 meter. Jag begränsas av att det finns fönster på väggarna så den högsta punkten kan bara komma 210 cm över marken.

Hur låg måste den lägsta kanten på taket vara? Dvs hur mycket måste det luta? Funkar typ 180 cm?
Jag funderar på takplåt som tak, takpanneplåt tror jag hade passat då resten av huset har rött tegeltak. Men jag läser att man måste ha minst 14 graders lutning och då blir det väldigt lågt på ena sidan.
Om det någon gång blåser in lite vatten så gör det inget, i dagsläget är det ju inget skydd över huvud taget.

Vad säger ni? Takpanneplåt? Vanlig trapetsplåt (med raka ränder/kanaler)?
Klarar man sig med 30 cm fall?
Kommer det att se snyggt ut?

• 20260511_101318.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260511_101327.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du lägger bandtäckning så räcker 6 grader

På Matako's takpapp/asfastspapp står att minst 3 graders lutning ska det vara. Har cirka 3 grader på mitt garagetak. Nackdelen är att det blir mycket sopa rent från barr, kottar, löv mm men vattnet rinner av.

Jag skulle ha valt ett tak som jag tycker är snyggt, det ska ju bara hålla cyklarna torra. Se bara till så vattnet rinner bort från fasaden.

• Gilla
Nilstyko
  • Laddar…
L leifherlin skrev:
Jag skulle ha valt ett tak som jag tycker är snyggt, det ska ju bara hålla cyklarna torra. Se bara till så vattnet rinner bort från fasaden.
Det handlar om 4 kvadrat där i 115 år inte funnits något tak, tror avrinningen blir oproblematiskt.
Men i övrigt håller jag med, utseende är A och O. Testar nog takpanneplåten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.