1 452 läst · 2 svar
1k läst
2 svar
Vilken tätningslist till fönster med enkelbåge?
Ber om ursäkt på förhand för min totala okunskap om fönsteranatomi.
Det gäller typen stora fönster med bågar av trä i 70-tals kåk där det inre glaset är fast monterat och alltså inte går att öppna och den yttre bågen öppnas utifrån (för att komma åt persiennerna antar jag). Det sitter gammal, förtorkad tätningslist som behöver bytas ut. Dessutom är det rejält spel mellan den yttre bågen och karmen, uppåt 10 mm på vissa ställen.
Min fråga är vilken sorts tätningslist jag bör använda för att undvika problem med fukt mellan glasen under vinterhalvåret? Ska jag använda silikonslang med tanke på det stora glappet? Har hört talas om lin / ullsnöre. Är det ett alternativ? Något annat jag bör tänka på?
Tacksam för era insikter.
Det gäller typen stora fönster med bågar av trä i 70-tals kåk där det inre glaset är fast monterat och alltså inte går att öppna och den yttre bågen öppnas utifrån (för att komma åt persiennerna antar jag). Det sitter gammal, förtorkad tätningslist som behöver bytas ut. Dessutom är det rejält spel mellan den yttre bågen och karmen, uppåt 10 mm på vissa ställen.
Min fråga är vilken sorts tätningslist jag bör använda för att undvika problem med fukt mellan glasen under vinterhalvåret? Ska jag använda silikonslang med tanke på det stora glappet? Har hört talas om lin / ullsnöre. Är det ett alternativ? Något annat jag bör tänka på?
Tacksam för era insikter.
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Det vanliga med kopplade tvåglasfönster är nog att man tätar den inre fönsterbågen, så inget läckage av varm, fuktig luft sker in till mellanrummet mellan glasen.
Detta för att den varma, fuktiga luften inte skall komma in, svalna och kondensera mellan glasen.
Mellan yttre och inre fönsterbåge lämnar man lite öppet för att ventilera luften där,
och därför även lite öppet mellan den yttre bågen och uteluften.
Detta åstadkoms genom att man tar bort en liten del av tätningslisten, eller använder garn, som du säger.
Detta för att den varma, fuktiga luften inte skall komma in, svalna och kondensera mellan glasen.
Mellan yttre och inre fönsterbåge lämnar man lite öppet för att ventilera luften där,
och därför även lite öppet mellan den yttre bågen och uteluften.
Detta åstadkoms genom att man tar bort en liten del av tätningslisten, eller använder garn, som du säger.
Tack för svar. Nu går det ju inte att öppna inifrån eftersom den inre "bågen" är fast. Så det är ju i mitt fall enbart fråga om "kall" uteluft som kan komma in mellan glasen (förutsatt att det inre glaset är någorlunda tätt). Därav mina funderingar. Förändrar det något eller ska jag använda samma princip som för dubbelkopplade fönsterbågar?
Liknande trådar
-
Ersätta kabel till luftvärmepump. Vilken?
El -
Vilken pump till bevattning - dränk/tryck-pump eller jetpump?
Trädgård allmänt -
Vilken kulör till vår träfasad?
Färg, Måla & Tapetsera -
Vilken tätningslist till Ytterdörr?
Värme allmänt -
Vilken tjocklek på tätningslist av ull till ytterdörr?
Fönster & Dörrar