Kanske låter som en konstig fråga, men jag köpte min när jag fortfarande bodde i Norge, och där är trefaskontakterna lite annorlunda. På min sitter just nu en kontakt av den här typen: 120px-16A-plug.jpg
På väggen har dock min elektriker monterat upp ett uttag av den här typen:
120px-16A-3P-Plug.jpg

Vilken typ är det som hyveln ska ha egentligen? Jag har förstått att det är skillnad i strömstyrka mellan dem och har ingen lust att steka hyveln om jag gissar fel. Om jag bör/behöver byta, ska jag leta efter en adapter eller låta byta kontakten på hyveln istället?

Stämmer bilderna, alltså att det blåa uttaget har tre pinnar, och att det röda uttaget har fyra och inte fem pinnar? I så fall så har du ett problem.

Det blåa uttaget ser ut att vara till för Norsk två fas med 230 volt mellan faserna, och det röda ser ut att vara till för Svensk tre fas med 400 volt mellan faserna, och utan nolla. En möjlighet är ifall din elektriker kan byta ut det till ett rött uttag med fem pinnar som är till för tre faser, nolla och jord. Då kan du köra maskinen med svensk enfas vilket också är 230 volt.

Lägg upp en bild på motorns märkskylt!

Donald-Duck, du har rätt, det ska vara fempinnigt uttag! Jag tittade inte så noga på bilden jag knöck från wikipedia.

Ska se om jag kan gräva fram en märkskylt, det var ett bra tips!

märkskylt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är en vanlig trefasmotor du har där, i Norge har den körts D-kopplad för deras system med 230V mellan faserna. Nu i Sverige får du koppla om den till Y och köra med 3-faser 400V och jord via den vanliga fempoliga trefaskontakten. Alltså inga konstigheter med den, bara se till att koppla om motorn och även ställa ner motorskyddet så det gör nytta (från ca: 8 -> 5A enligt skylten),

FemTummar skrev:
Kanske låter som en konstig fråga, men jag köpte min när jag fortfarande bodde i Norge, och där är trefaskontakterna lite annorlunda. På min sitter just nu en kontakt av den här typen: [bild]
På väggen har dock min elektriker monterat upp ett uttag av den här typen:
[bild]

Vilken typ är det som hyveln ska ha egentligen? Jag har förstått att det är skillnad i strömstyrka mellan dem och har ingen lust att steka hyveln om jag gissar fel. Om jag bör/behöver byta, ska jag leta efter en adapter eller låta byta kontakten på hyveln istället?

Du skriver "den här typen", men vad är det du har?

Sitter det en blå på din hyvel med 4 (fyra) pinnar?
Och i sverige så har elektrikern satt ett rött uttag med 5 hål?

Rött är 400 volt
Blått är 230 volt en eller trefas

Här finns alla färgerna på CEE donen 3584_i1955998_1.jpg

Protte

Redigerat:
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
GK100 skrev:
Det är en vanlig trefasmotor du har där, i Norge har den körts D-kopplad för deras system med 230V mellan faserna. Nu i Sverige får du koppla om den till Y och köra med 3-faser 400V och jord via den vanliga fempoliga trefaskontakten. Alltså inga konstigheter med den, bara se till att koppla om motorn och även ställa ner motorskyddet så det gör nytta (från ca: 8 -> 5A enligt skylten),
Tack för god info!

Sent omsider har jag nu åter tid att ta tag i det här projektet. Jag har kopplat om motorn från D till Y, men är osäker på hur jag ställer om motorskyddet. På själva motorn hittar jag inget omställningsbart, däremot på strömbrytaren. Den går dock bara att ställa på 10, 8,5 och 7 A.

När jag ska byta kontakt på den ser jag att det bara går tre ledare i kabeln, plus jord. Ska jag rätt och slätt lämna en pinne "tom" på kontakten (vilken?) eller bör jag skaffa en annan kabel också?

Trefasmotorer använder väl ingen nolla så det är antagligen den ledaren som "saknas" i kabeln. Du skall inte ansluta nollstiftet i kontakten. Skall det vara riktigt rätt så skall nollstiftet dessutom plockas bort från kontakten om jag förstått det rätt. Då råder det ingen tvekan om vad som är med i kabeln. (Jag pratar alltså om kontakten på kabeln till motorn, inte uttaget på väggen.)

Tänk också på att motorns rotationsriktning beror på hur faserna kopplas in men det har du antagligen koll på. Men om inte så provkör och kolla noga att motorn snurrar åt rätt håll. Skulle den gå fel så byter du bara plats på två av faserna i kontakten. Är det så att du flyttar maskinen till andra uttag emellanåt så kan det vara lönt att sätta en kontakt med fasvändare så slipper du plocka isär om faserna behöver skiftas.

En sak till, finns det en kontaktor i maskinen av någon anledning så är den 230 V och ligger mellan två faser, byte till 400 V. Går motorskyddet inte att ställa ner till 4,8-5 så behöver det bytas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.