Behöver byta ut 2st radiatorer i källaren och försöker hitta vilken storlek jag behöver. Har försökt kolla med diverse vvs-firmor men dom vill bara säga om dom får beställa och göra jobbet vilket jag inte känner för att leja bort.

Det är 2st rum i källaren och det är 2rörs system
Ena rummet är ca 19m2 / 41m3 takhöjd 2.2m.
Andra rummet är ca 16m2 / 35m3.

Har försökt kolla på rinkabyrör's hemsida men får inte riktigt ihop hur jag ska räkna med DT och dyl.

Har fjärrvärme om det gör någon skillnad
 
Redigerat:
Om du har oljepanna, elpanna eller pellets kan man utgå från tabell DT50 högtempsystem. Har man värmepump så är det tabell DT30 lågtempsystem som gäller. Det beror på ditt nuvarande värmesystem och vilka temperaturer som skickas ut i radiatorerna. Jag skulle räkna med minst 55 W per kvm. Kanske upp till 70 W per kvm i gammal oisolerad källare.
 
  • Gilla
Jockebyggab
  • Laddar…
J Josth skrev:
Om du har oljepanna, elpanna eller pellets kan man utgå från tabell DT50 högtempsystem. Har man värmepump så är det tabell DT30 lågtempsystem som gäller. Det beror på ditt nuvarande värmesystem. Jag skulle räkna med minst 55 W per kvm. Kanske upp till 70 W per kvm i gammal oisolerad källare.
Uppdaterade min post då jag såg att jag skrivit lite fel samt glömt värmesystemet. Det är fjärrvärme i kåken.
 
J Josth skrev:
Om du har oljepanna, elpanna eller pellets kan man utgå från tabell DT50 högtempsystem. Har man värmepump så är det tabell DT30 lågtempsystem som gäller. Det beror på ditt nuvarande värmesystem. Jag skulle räkna med minst 55 W per kvm. Kanske upp till 70 W per kvm i gammal oisolerad källare.
Delvis isolerad, oisolerad platta men isolerad utvändigt vid dränering.

Så 1200-1300W borde fungera per rum?
 
Ok. Fjärrvärme klarar ge mycket höga temperaturer men frågan är hur ditt nuvarande system är dimensionerat. Vilken framledningstemperatur har du när det är -17 °C ute?

1200-1300 borde räcka långt.
 
J Josth skrev:
Ok. Fjärrvärme klarar ge mycket höga temperaturer men frågan är hur ditt nuvarande system är dimensionerat. Vilken framledningstemperatur har du när det är -17 °C ute?

1200-1300 borde räcka långt.
Förmodligen aningen kasst dimensionerat och funderar om man kanske ska byta ut samtliga radiatorer i huset då det är en salig blandning i dagsläget.
Är det någon skillnad vilka radiatorer jag ska ha beroende på framledningstemp? Har
 
Har inte riktigt koll på vilken framledningstemp jag har vid 17grader ute då jag bara låtit det vara sen vi flyttade in. Men måste det vara just vid 17 grader eller går det att kolla nu när det är kring 10 ute?
Och vilken framledningstemp bör jag ligga på för att få det så optimalt som möjligt?
 
Dimensionerande vinterutetemperatur DVUT för Gävle är -17,2 °C. Brukar du ha runt 80 °C framledningstemperatur då är det ett klockrent högtemperatursystem tabell DT50. Brukar du ha max 55 °C är det ett lågtemperatursystem tabell DT30. Kanske kan man se hur fjärrvärmeväxlarens automatik är inställd och läsa i manualen vilken temperatur det blir när det är riktigt kallt?
 
  • Gilla
Grillen
  • Laddar…
Staffans2000
Joxa inte till det. Mät ytan på dina gamla och köp nya med samma yta, eller lite mer för att vara på den säkra sidan. Klart.

Staffan
 
  • Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
Estetiskt kan det också vara idé att kika på bredden på fönstret om det finns sådana.

I källare kan man normalt klara sig med lägre effekt, generellt för ett hel källare ner mot halva, eftersom jorden utanför isolerar mot den värsta kylan.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J
mexitegel mexitegel skrev:
Estetiskt kan det också vara idé att kika på bredden på fönstret om det finns sådana.

I källare kan man normalt klara sig med lägre effekt, generellt för ett hel källare ner mot halva, eftersom jorden utanför isolerar mot den värsta kylan.
Se upp med att sänka tempen i källaren för att "spara" . Ett misstag folk gör på 2000 talet. Slänger in en liten luftavfuktare i kallställd källare. Håll källaren vältempererad och med god cirkulation på luften så har du en frisk fastighet för framtiden. Är radiatorerna där nere av en viss typ och storlek, minska INTE ner. Kåken är en gång konstruerad med dessa och byter man ut till nya får man se till så att det är liknande modell och storlek så att man får samma effekt som original konstruktion.
 
Nu kommer skitsnacket igen, varm fuktig sommarluft som sugs ner i källaren som om det är undertryck där.
 
H
D Dilato skrev:
Nu kommer skitsnacket igen, varm fuktig sommarluft som sugs ner i källaren som om det är undertryck där.
Är väl snarare att ifall du har någon form av ventilation i källaren via självdrag, murstock paxfläkt osv så kommer den luft som tas ut ur källaren ersättas med lyft utifrån via otätheter/ventiler/övervåning.
 
Redigerat:
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.