Binesh skrev:
Vilken Jula? Måste vara lokalt? Vilken Makita modell var det?
Det här var på Jula i Linköping, där fanns en pall med diverse Makita maskiner - sticksåg, vinkelslip, hörnslip, skruvdragare mm till priser strax under 1000-lappen.
Verkade vara grejor ur Makitas lägre prissegment och jag vet inte om det bara är lokalt, har inte sett någon annonsering eller så.

Jag har alltid sneglat åt deras sänksågar, (fick låna en sådan för ca 10 år sedan). Men har lite svårt att motivera investeringen.

Men här kan du få hjälp med motivationen. Det är bara att berätta var skon klämmer, är det sambon, plånboken eller något annat kan vi hjälpa till med insikter om att det oavsett skäl alltid och i alla avseenden lönar sig att köpa fullvärdiga verktyg.

Jag slet av ett plastskydd som blockerade synen av sågbladet och stängde av pendelfunktionen, tror dock att den inte håller sig på den vinkeln den ska såga på. Ni som har bättre sågar, kan ni flytta sågklingan lite åt vänster och höger när den står still? Jag tror att snitten inte blir den vinkeln som dem ska

I
Köp en AEG modell GST 85 PE. Den kan du få för runt 1,500:- Är en direkt kopia av den första sticksågen, som hette Lesto. Den var och är fortfarande sticksågarnas Rolls Royce. Liggande motor (bra handgrepp och balans), ställbar pendlingsrörelse, varvtal, sågfot och har snabbskifte av sågbladet samt tillkopplingsbar blåsfunktion.

P
imported_Byggaren skrev:
Köp en AEG modell GST 85 PE.
Menar du inte Bosch?

Skillnaden mellan en grön bosch 900~ och en bosch för 1500+, är det hur bra den sågar eller mer kvaliten? Jag har inga problem med precision längre med min cotech såg, men den sågar inte 45 grader utan vinglar lite...

Menari skrev:
Skillnaden mellan en grön bosch 900~ och en bosch för 1500+, är det hur bra den sågar eller mer kvaliten? Jag har inga problem med precision längre med min cotech såg, men den sågar inte 45 grader utan vinglar lite...
Min erfarenhet är att allt skiljer mellan grön och blå bosch. Kvalitet, hållbarhet, precision, styrka, avverkning, vibrationer och pris.

Ok. Mitt krav är ju mer att den kan såga 90 grader, långsamt och precist, utan pendel fungerade bäst på min, med klar syn över bladet. Jag behöver inte en arbetshäst som klarar ett 20m fall på betong och som kan överleva en storm, utan bara dem kraven jag skrev. Är det värt att skaffa en dyrare bosch då? Jag menar, om clasohlson apparaten skär tillräckligt säkert men snett, hade samma såg om den sågade 90 grader fungerat finemang. Sågbladet stödde på en kullagersmekanism som verkade lite lös, ska se om jag kan spänna åt den. Problemet kanske ligger där

Jag har en Bosch GST135. Dyrare än din budget men i mitt tycke väldigt bra. En skillnad mellan Boschs gröna och blå är väl reservdelsservicen för de blå... Om du ska handla kvalitetsmaskiner på Tradera eller Blocket finns det viss risk att råkar köpa stöldgods. Kolla noga. Jag röstar för en dyrare Bosch varje dag...

imported_Byggaren skrev:
Köp en AEG modell GST 85 PE. Den kan du få för runt 1,500:- Är en direkt kopia av den första sticksågen, som hette Lesto. Den var och är fortfarande sticksågarnas Rolls Royce. Liggande motor (bra handgrepp och balans), ställbar pendlingsrörelse, varvtal, sågfot och har snabbskifte av sågbladet samt tillkopplingsbar blåsfunktion.
The electrical jigsaw was invented at Robert Bosch company at 1947 by one of it's employee. Legend says this employee replaced the needle from his wife's sewing machine with a saw blade. Since that this power-saw had some difficulties to come to common markets since Scintilla (nowadays Bosch) had supplied the German army during second world war. That was the reason for allied powers to blacklist company during that time. So from 1947 to 1964 the unit was marketed in the U.S. under the name "Lesto". After that it was named "Bosch."

Har inte alla sticksågar liggande motor?

N
Har haft en grön bosch och måste säga att den fungerade bra. Den en enda extra funktionen den hade var justerbar hastighet. Den sågade inte snabbt och var inte speciellt stark. Men om man bara tog det lugnt så sågade den riktigt bra. Den höll 10 år i mitt bruk. Man kan ju inte jämföra den med en proffssåg men den kostade ju inte som en heller. Kan ju rekomendera att se på lidls sticksåg. Tycker att man får mkt såg för pengarna.

I
ACME skrev:
Menar du inte Bosch?

Givetvis. Ursäkta misstaget, som igelkotten sa och klev av rotborsten :D

Jag tänkte på det blå huset som jag har på min lilla AEG handöverfräs, samma färg som Boschen har på sin Lestokopia.

I
coss skrev:
---

Har inte alla sticksågar liggande motor?

Hm... det kanske de har, men varför då sätta ett handtag i 'ryggen' på dem som på Bosch gröna (som jag oxå har)? Totalt värdelös fattning.

Jag ska nog försöka skaffa en via tradera. Vissa har gått för en riktigt billig slant!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.