Hej! Tacksam för råd kring vilken spis som går att använda elmässigt för mig. Inte särskilt kunnig inom el själv och har helt förvirrat mig i vad som går att ha hos mig med mina förutsättningar!
Jag ska flytta in i en lägenhet från 1959 där elen till spisuttaget är 230V 1-fas 25amp.
Vilken typ av spishäll + ugn kan jag ha för detta uttag? Vi var sugna på exempelvis en smeg c92imx2 90cm men förstått det som att den kanske är för kraftfull och inte kommer fungera? Alternativet är att köpa en separat induktionshäll och ugn från exempelvis elektrolux (exempelvis electrolux cop802b-ugn med serie 700 häll. Tror ni det fungerar rent elmässigt?

Tusen tack på förhand.
Mvh Fabian

Du har nog bara 20 A till spisen i lägenheten. Mätarsäkringen brukar vara på 25 A.

Du kan i princip välja vilken spis som helst som går på 230 V, vilket är typ 98% av alla spisar.

Du kommer ju inte att kunna nyttja all effekt på spisen. Lämpligen letar du efter en spis som kan ställas in på max 20 A / 4600 W. De flesta moderna spisar har den möjligheten. Då behöver du inte själv vara vaksam på att du inte överbelastar säkringen.

• Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
F Fabian Nordell skrev:
Hej! Tacksam för råd kring vilken spis som går att använda elmässigt för mig. Inte särskilt kunnig inom el själv och har helt förvirrat mig i vad som går att ha hos mig med mina förutsättningar!
Jag ska flytta in i en lägenhet från 1959 där elen till spisuttaget är 230V 1-fas 25amp.
Vilken typ av spishäll + ugn kan jag ha för detta uttag? Vi var sugna på exempelvis en smeg c92imx2 90cm men förstått det som att den kanske är för kraftfull och inte kommer fungera? Alternativet är att köpa en separat induktionshäll och ugn från exempelvis elektrolux (exempelvis electrolux cop802b-ugn med serie 700 häll. Tror ni det fungerar rent elmässigt?

Tusen tack på förhand.
Mvh Fabian

Tittar man närmare på smeg c92imx2 så ser man att den inbyggda kokhällen har en effektkontroll som standard är inställd på 7,4 kW trots att den sammanlagda maximala effekten på kokzonerna är 9,6 kW utan booster och 11,55 kW med booster. Effektkontrollen går att ställa ner till max 4,8 kW eller max 3,7 kW om man behöver det. Om man bara har 20-25 A spissäkring 1-fas (4,6 - 5,6 kW) måste man alltså acceptera att det blir kraftiga begräsningar i vilken effekt man får från kokzonerna och förmodligen anpassa en del av matlagningen efter detta. Jag vill här nog påstå att det som "räddar" matlagningen för väldigt många i äldre lägenheter med 1-fas är säkringarnas förmåga att under en begränsad tid tillåta en betydande överbelastning innan den faktiskt löser ut. Under den tiden hinner maten koka upp och ugnen värmas upp och övergå till bara underhållsvärme. Men man balanserar på en slak lina och regelbunden överbelastning är egentligen inte alls bra elektriskt sett.

• Gilla
Fabian Nordell och 3 till
  • Laddar…
Okej tack för så grymma svar! Om jag tolkar det rätt kommer jag alltså med mitt uttag på 20-25amp aldrig att helt kunna utnyttja hela spisen oavsett vilken jag väljer men att det kanske går bra ändå? Exempelvis funderar jag ju på smeg c92imx2 som enligt specs har 11000W i maxeffekt. Alternativet är separat inbyggnadsugn med exempelvis electrolux cop802b (maxeffekt ca 4000W, samt serie 700 häll (maxeffekt 7000W), dvs tillsammans också cirka 11000W. Är det någon av de här förslagen som går att anpassa bättre till min elsituation tror ni? Är det en fördel att ha separat häll och ugn och då kunna ha på olika eluttag kanske?

Har ni kanske förslag på någon annan inbyggnadsugn + häll som är mkt energisnål och inte behöver så mycket effekt så får ni gärna tipsa! :)

Mvh Fabian

A
Det finns 4,6 kW att utnyttja och inte mer där passar en spis som föreslagits väldigt bra.

Överbelasta ska man inte hålla på med eller använda någon 11 kW häll med booster.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
F Fabian Nordell skrev:
Okej tack för så grymma svar! Om jag tolkar det rätt kommer jag alltså med mitt uttag på 20-25amp aldrig att helt kunna utnyttja hela spisen oavsett vilken jag väljer men att det kanske går bra ändå? Exempelvis funderar jag ju på smeg c92imx2 som enligt specs har 11000W i maxeffekt. Alternativet är separat inbyggnadsugn med exempelvis electrolux cop802b (maxeffekt ca 4000W, samt serie 700 häll (maxeffekt 7000W), dvs tillsammans också cirka 11000W. Är det någon av de här förslagen som går att anpassa bättre till min elsituation tror ni? Är det en fördel att ha separat häll och ugn och då kunna ha på olika eluttag kanske?

Har ni kanske förslag på någon annan inbyggnadsugn + häll som är mkt energisnål och inte behöver så mycket effekt så får ni gärna tipsa! :)

Mvh Fabian
I äldre lägenheter är som sagt 25 A 1-fas mätarsäkring med 20 A spissäkring det vanliga men det finns också varianter med 25 A spissäkring. Det man vinner på att köpa häll och ugn separat är att man kan ta ut några A till om mätarsäkringen är större än spissäkringen men det är på marginalen. Eftersom du är matlagningsintresserad och vill investera i en stor Smeg eller liknande så bör du också höra med styrelsen/hyresvärden om det är någon allmän el-renovering på gång eller om det går att få installera 3-fas i den lägenheten du ska flytta till på din bekostnad. Med 3-fas slipper man överbelastningar och att tänka på säkringarna mest hela tiden man lagar mat.

Edit: Råkade hitta en bild på hur spisarna såg ut på 40- och 50-talen och som var anpassade till den tidens elmatning. Tre kokplattor, ugn och värmeskåp. Märkeffekt 5600 W. https://digitaltmuseum.se/021027754233/elektrisk-spis

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tusen tack för så bra svar! Jag verkar ha en av de lite ovanligare varianterna då med 25A på spissäkring. Antar att det är 25A då även på marksäkring (marksäkring tolkar jag är maximalt vad lägenheten klarar av, dvs elen från alla rum samtidigt)? Såhär ser spisens uttag samt proppskåpet i hallen ut. Står 25A på båda.
Då tolkar jag det som att jag har maximalt 5.6kWh att ta ut samtidigt?
Så ex skulle jag då kunna köpa en spis, ex smeg, och ställa in den på max 4.6kwh och klara mig?
Men kommer jag då inte kunna exempelvis använda ugnen samtidigt som jag har 2 av 5 plattor igång? Eller ex ha på diskmaskinen samtidigt som jag lagar mat?
Vad innebär en sänkning i kokzonernas kapacitet tror ni? Märks det i att de inte blir varma lika snabbt eller är det mer att man inte kan sätta på alla samtidigt?

Bästa hälsningar Fabian

• Väggmonterat eluttag med märkning “25 A 230 V” syns tydligt. Uttaget är avsett för spisanslutning, beläget på en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Proppskåp med märkningen 25A, 250V SEF. Inkluderar synliga vred för inställningar, ett märkt "TILL" och ett "FRÅN".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har en elcentral där säkringarna kan vara max 25 A. Kanske är säkringarna på 6 A, 10 A, 16 A och 20 A ? 20 A då för spisen. Uttaget vid spisen är ett så kallat Norwesco-uttag som är god känt för max 25 A 1-fas. Vanligtvis har man då 20 A som har blå mittmarkering i det lilla fönstret (25 A har gul markering). Om säkringen vid elmätaren i trapphuset eller källaren är 25 A har man 5,75 kW totalt till lägenhet varav 4,6 kW till spisen med 20 A säkring. Du kan ju strypa hällen din Smeg till 4,8 eller 3,7 kW men så fort du sätter på ugnarna om kokplattorna är på så blir det förmodligen långt över vad spissäkringen tål långsiktigt men den kanske överlever kortsiktigt tills ugnarna får upp värmen och övergår till underhållsvärme(?)

F Fabian Nordell skrev:
Men kommer jag då inte kunna exempelvis använda ugnen samtidigt som jag har 2 av 5 plattor igång? Eller ex ha på diskmaskinen samtidigt som jag lagar mat?
I enfaslägenheter finns det begränsningar för hur mycket man kan göra på en gång. Dessa begränsningar påverkas inte så mycket av vilken spis du väljer. Du kan använda två plattor och ugnen samtidigt. Men det är viktigt att tänka på att man kan använda på olika sätt. Om du försöker värma ugnen med grillelementet samtidigt som du kokar pasta på två plattor kanske det blir problem. I synnerhet om du startar diskmaskinen eller dammsugaren samtidigt. Det finns begränsningar som de flesta kan leva med och som många aldrig har några problem med.

F Fabian Nordell skrev:
Vad innebär en sänkning i kokzonernas kapacitet tror ni? Märks det i att de inte blir varma lika snabbt eller är det mer att man inte kan sätta på alla samtidigt?
Om du sänker hällens effekt så innebär det att den begränsar den sammanlagda effekten av alla plattor. Du kan alltså ha alla plattor igång samtidigt, men de kommer då inte att kunna ge full effekt. Däremot kan du ha en eller två plattor på full effekt när övriga är avstängda.

Det syns dåligt på bilden. Säkringen som syns till höger om huvudbrytaren. Är det en blå markering som syns genom glaset och går den till spisen? I så fall är det 20A du har att leka med. Det är det vanligaste i enfaslägenheter.

F Fabian Nordell skrev:
Vad jag kunde se i manualen till Smeg så prioriteras värmeeffekten till de kokplattor som först slås på av effektkontrollen och sedan minskar effekten mycket på de ytterligare kokplattor som slås på. Men när de första plattorna har kokat upp och kan övergå till underhållsvärme så frigörs effekt och effektkontrollen styr om till senare påslagna kokplattor.

Letar man efter effektsnåla vitvaror verkar IKEAs basmodeller vara bland de som har lägst effekt men de saknar å andra sidan en del finesser etc. så många tycker nog inte de är så intressanta. Beror mycket på vad man väljer för kök.

D
F Fabian Nordell skrev:
Tusen tack för så bra svar! Jag verkar ha en av de lite ovanligare varianterna då med 25A på spissäkring. Antar att det är 25A då även på marksäkring (marksäkring tolkar jag är maximalt vad lägenheten klarar av, dvs elen från alla rum samtidigt)? Såhär ser spisens uttag samt proppskåpet i hallen ut. Står 25A på båda.
Då tolkar jag det som att jag har maximalt 5.6kWh att ta ut samtidigt?
Så ex skulle jag då kunna köpa en spis, ex smeg, och ställa in den på max 4.6kwh och klara mig?

Bästa hälsningar Fabian
Men du vill inte ta ut mer än 20A på spisen ändå! Du måste ha något över till kyl, frys, TV, belysning. Även om du nu skulle ha 25A-säkring till spisen. Det är ofta mycket värre när huvudsäkringen går än undersäkringar, särskilt i lägenheter där de ofta är inlåsta på svåråtkomliga vindar eller källare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.