13 465 läst ·
21 svar
13k läst
21 svar
Vilken spikpistol till råspont?
Sida 1 av 2
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
Jag har läst en hel del om spikpistoler nu men blir inte klok.
Uppgift: spika råspont på taket och i golvet till nya attefall, spika ytterpanel (22 mm)
De flesta maskiner verkar använda dyckert upp till 50 mm. Räcker det eller är det för klent?
Tydligen finns maskiner som skjuter riktiga spik. Är det dubbla prislappen då? Måste man köpa dyra specialspik till dessa?
Uppgift: spika råspont på taket och i golvet till nya attefall, spika ytterpanel (22 mm)
De flesta maskiner verkar använda dyckert upp till 50 mm. Räcker det eller är det för klent?
Tydligen finns maskiner som skjuter riktiga spik. Är det dubbla prislappen då? Måste man köpa dyra specialspik till dessa?
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Som jag har förstått det så är inte dyckert det bästa valet när man spikar annat än listverk. Det behövs inte jättestor kraft för att dra loss en bräda som är spikad med dyckert i och med att dyckert har minimal skalle.
Stomspikpistol har jag sett att de benämns, de som skjuter lite grövre spik med större skalle
Stomspikpistol har jag sett att de benämns, de som skjuter lite grövre spik med större skalle
50-90 spik, en stompicka är de du ska ha, spiken finns att köpa överallt, Biltema jula byggmax etc. finns begagnade att köpa om prislappen styr. Billigast är luftdrivna,
Själv föredrar jag ren batteridrift, kör dewalts
Själv föredrar jag ren batteridrift, kör dewalts
Jag är ingen expert på detta, men någon dyckertpistol bör du inte spika råspont med och absolut inte ytterpanel.T Thomas_Blekinge skrev:Jag har läst en hel del om spikpistoler nu men blir inte klok.
Uppgift: spika råspont på taket och i golvet till nya attefall, spika ytterpanel (22 mm)
De flesta maskiner verkar använda dyckert upp till 50 mm. Räcker det eller är det för klent?
Tydligen finns maskiner som skjuter riktiga spik. Är det dubbla prislappen då? Måste man köpa dyra specialspik till dessa?
Du ska ha en vanlig stomspikare (tror jag det heter). Det är en betydligt kraftfullare maskin som kräver betydligt mycket mer luft. Men den är inte särskilt mycket dyrare än en dyckertpicka. Spiken är inte speciellt dyra heller.
Dyckertpistol används för listverk och inomhuspanel (då med 16 eller 15 gauge dyckert).
Verktygstokig
· Halland
· 8 311 inlägg
Jag som har rätt begränsad användning av min (men jäkla bra när.man väl behöver den) körde på den billigare jula-varianten.X xLnT skrev:
https://www.jula.se/catalog/verktyg...sverktyg/haft-spikpistoler/spikpistol-071016/
En nackdel med stomspikpistol vid just ytterpanel är just att det kan slå in spiken lite väl för långt. Så bra djupjustering är ju ganska viktigt.
Batterimaskiner kan vara tyngre än tryckluftsdrivna, men å andra sidan slipper du slang. Dessutom så blir plånboken markant lättare efter ett batterimaskinsköp..
Jag tycker att 34 grader (rakt magasin) med pappbandad spik är bra för det jag gör. Jag använder en batterimaskin som visserligen är väldigt kostsam men jag ursäktar det med att jag använder den nästan dagligen. Vissa batterimaskiner rampar upp innan du kan skjuta, och andra tillåter skott direkt. Jag föredrar den senare varianten.
Plastbandad spik kan lämna plastbitar efter sig.
Sen har vi rundbandad spik, och de maskinerna. Man får i mer spik, spikarna är mer som vanliga spikar (34 graders spik har d-skalle) och vissa modeller är kanske lite mer kompakta.
Batterimaskiner kan vara tyngre än tryckluftsdrivna, men å andra sidan slipper du slang. Dessutom så blir plånboken markant lättare efter ett batterimaskinsköp..
Jag tycker att 34 grader (rakt magasin) med pappbandad spik är bra för det jag gör. Jag använder en batterimaskin som visserligen är väldigt kostsam men jag ursäktar det med att jag använder den nästan dagligen. Vissa batterimaskiner rampar upp innan du kan skjuta, och andra tillåter skott direkt. Jag föredrar den senare varianten.
Plastbandad spik kan lämna plastbitar efter sig.
Sen har vi rundbandad spik, och de maskinerna. Man får i mer spik, spikarna är mer som vanliga spikar (34 graders spik har d-skalle) och vissa modeller är kanske lite mer kompakta.
Det är inga problem att hitta rullbandad (coil) spik, säljs på alla byggvaruhus. Fördelen är att man slipper ladda om så jävla många gånger, sen blir man lite bitigare ocksåbuspojken skrev:
Finns faktiskt hel skalle till dessa med, jag beställde det till ytterpanelen där jag bara precis ville komma igenom glesen (tror jag körde runt 50mm spik) för att inte förstöra utegipsen samtidigt som jag dels inte ville att de skulle gå för djupt in i panelen
T Tsdoesds skrev:En nackdel med stomspikpistol vid just ytterpanel är just att det kan slå in spiken lite väl för långt. Så bra djupjustering är ju ganska viktigt.
Batterimaskiner kan vara tyngre än tryckluftsdrivna, men å andra sidan slipper du slang. Dessutom så blir plånboken markant lättare efter ett batterimaskinsköp..
Jag tycker att 34 grader (rakt magasin) med pappbandad spik är bra för det jag gör. Jag använder en batterimaskin som visserligen är väldigt kostsam men jag ursäktar det med att jag använder den nästan dagligen. Vissa batterimaskiner rampar upp innan du kan skjuta, och andra tillåter skott direkt. Jag föredrar den senare varianten.
Plastbandad spik kan lämna plastbitar efter sig.
Sen har vi rundbandad spik, och de maskinerna. Man får i mer spik, spikarna är mer som vanliga spikar (34 graders spik har d-skalle) och vissa modeller är kanske lite mer kompakta.
Du, det stämmer ju faktiskt! Upplevde du någon skillnad på dem gentemot d-skallen? Hur låg de i pris?M mackan_kal skrev:
Jag skulle lägga om mitt tak förra våren (23mm råspont). Eftersom jag inte direkt hade någon använd för pistolen annat än till taket så föll valet på Biltemas pistol. Fungerade perfekt för mitt tak på 120 m2.
Jag har en tryckluftsdriven senco stomspikare som tar 50-90mm spik. De spik jag har köpt hittills har alla varit med rund skalle. Den stora fördelen med rundbandad är att den sväljer mer spik, man behöver inte ladda om så ofta, å andra sidan väger den en del fulladdad. Jag har för mig att Jula säljer någon typ av stomspikare, hur den står sig mot en Senco i 5000 kr klassen kan jag tyvärr inte svara på.
Om jag inte minns helt fel är rekommendationen till råspont 65 eller 75mm spik.
Jag har knappt slagit i en spik med hammare i hela mitt tillbygge, både stomme, panel och råspont spikades med pistol.
Om jag inte minns helt fel är rekommendationen till råspont 65 eller 75mm spik.
Jag har knappt slagit i en spik med hammare i hela mitt tillbygge, både stomme, panel och råspont spikades med pistol.
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Hur funkar batteridrivna varianter, tex DeWalt har jag sett snickarna gå runt med. Är de systemen väldigt mycket dyrare eller andra bekymmer?