Jag har läst en hel del om spikpistoler nu men blir inte klok.
Uppgift: spika råspont på taket och i golvet till nya attefall, spika ytterpanel (22 mm)
De flesta maskiner verkar använda dyckert upp till 50 mm. Räcker det eller är det för klent?
Tydligen finns maskiner som skjuter riktiga spik. Är det dubbla prislappen då? Måste man köpa dyra specialspik till dessa?
 
A
Som jag har förstått det så är inte dyckert det bästa valet när man spikar annat än listverk. Det behövs inte jättestor kraft för att dra loss en bräda som är spikad med dyckert i och med att dyckert har minimal skalle.

Stomspikpistol har jag sett att de benämns, de som skjuter lite grövre spik med större skalle
 
50-90 spik, en stompicka är de du ska ha, spiken finns att köpa överallt, Biltema jula byggmax etc. finns begagnade att köpa om prislappen styr. Billigast är luftdrivna,
Själv föredrar jag ren batteridrift, kör dewalts
 
Ja, köp en som skjuter upp till 90mm spik. Råspont och panel kan man skjuta med 70-75mm.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag har läst en hel del om spikpistoler nu men blir inte klok.
Uppgift: spika råspont på taket och i golvet till nya attefall, spika ytterpanel (22 mm)
De flesta maskiner verkar använda dyckert upp till 50 mm. Räcker det eller är det för klent?
Tydligen finns maskiner som skjuter riktiga spik. Är det dubbla prislappen då? Måste man köpa dyra specialspik till dessa?
Jag är ingen expert på detta, men någon dyckertpistol bör du inte spika råspont med och absolut inte ytterpanel.

Du ska ha en vanlig stomspikare (tror jag det heter). Det är en betydligt kraftfullare maskin som kräver betydligt mycket mer luft. Men den är inte särskilt mycket dyrare än en dyckertpicka. Spiken är inte speciellt dyra heller.

Dyckertpistol används för listverk och inomhuspanel (då med 16 eller 15 gauge dyckert).
 
X xLnT skrev:
Här är en lämplig picka.
[länk]
skulle inte köpt en liknande som första pistol, utan köpt en med rakbandat magasin i antingen 21 eller 34 grader, sån spik finns överallt till bra priser
 
En nackdel med stomspikpistol vid just ytterpanel är just att det kan slå in spiken lite väl för långt. Så bra djupjustering är ju ganska viktigt.
Batterimaskiner kan vara tyngre än tryckluftsdrivna, men å andra sidan slipper du slang. Dessutom så blir plånboken markant lättare efter ett batterimaskinsköp..

Jag tycker att 34 grader (rakt magasin) med pappbandad spik är bra för det jag gör. Jag använder en batterimaskin som visserligen är väldigt kostsam men jag ursäktar det med att jag använder den nästan dagligen. Vissa batterimaskiner rampar upp innan du kan skjuta, och andra tillåter skott direkt. Jag föredrar den senare varianten.
Plastbandad spik kan lämna plastbitar efter sig.

Sen har vi rundbandad spik, och de maskinerna. Man får i mer spik, spikarna är mer som vanliga spikar (34 graders spik har d-skalle) och vissa modeller är kanske lite mer kompakta.
 
;)
buspojken buspojken skrev:
skulle inte köpt en liknande som första pistol, utan köpt en med rakbandat magasin i antingen 21 eller 34 grader, sån spik finns överallt till bra priser
Det är inga problem att hitta rullbandad (coil) spik, säljs på alla byggvaruhus. Fördelen är att man slipper ladda om så jävla många gånger, sen blir man lite bitigare också ;)
 
  • Gilla
Rajt
  • Laddar…
Finns faktiskt hel skalle till dessa med, jag beställde det till ytterpanelen där jag bara precis ville komma igenom glesen (tror jag körde runt 50mm spik) för att inte förstöra utegipsen samtidigt som jag dels inte ville att de skulle gå för djupt in i panelen

T Tsdoesds skrev:
En nackdel med stomspikpistol vid just ytterpanel är just att det kan slå in spiken lite väl för långt. Så bra djupjustering är ju ganska viktigt.
Batterimaskiner kan vara tyngre än tryckluftsdrivna, men å andra sidan slipper du slang. Dessutom så blir plånboken markant lättare efter ett batterimaskinsköp..

Jag tycker att 34 grader (rakt magasin) med pappbandad spik är bra för det jag gör. Jag använder en batterimaskin som visserligen är väldigt kostsam men jag ursäktar det med att jag använder den nästan dagligen. Vissa batterimaskiner rampar upp innan du kan skjuta, och andra tillåter skott direkt. Jag föredrar den senare varianten.
Plastbandad spik kan lämna plastbitar efter sig.

Sen har vi rundbandad spik, och de maskinerna. Man får i mer spik, spikarna är mer som vanliga spikar (34 graders spik har d-skalle) och vissa modeller är kanske lite mer kompakta.
 
  • Gilla
Tsdoesds
  • Laddar…
M mackan_kal skrev:
Finns faktiskt hel skalle till dessa med, jag beställde det till ytterpanelen där jag bara precis ville komma igenom glesen (tror jag körde runt 50mm spik) för att inte förstöra utegipsen samtidigt som jag dels inte ville att de skulle gå för djupt in i panelen
Du, det stämmer ju faktiskt! Upplevde du någon skillnad på dem gentemot d-skallen? Hur låg de i pris?
 
  • Gilla
Keski11
  • Laddar…
D
Jag skulle lägga om mitt tak förra våren (23mm råspont). Eftersom jag inte direkt hade någon använd för pistolen annat än till taket så föll valet på Biltemas pistol. Fungerade perfekt för mitt tak på 120 m2.
 
Jag har en tryckluftsdriven senco stomspikare som tar 50-90mm spik. De spik jag har köpt hittills har alla varit med rund skalle. Den stora fördelen med rundbandad är att den sväljer mer spik, man behöver inte ladda om så ofta, å andra sidan väger den en del fulladdad. Jag har för mig att Jula säljer någon typ av stomspikare, hur den står sig mot en Senco i 5000 kr klassen kan jag tyvärr inte svara på.

Om jag inte minns helt fel är rekommendationen till råspont 65 eller 75mm spik.

Jag har knappt slagit i en spik med hammare i hela mitt tillbygge, både stomme, panel och råspont spikades med pistol.
 
  • Gilla
Raffe69
  • Laddar…
Hur funkar batteridrivna varianter, tex DeWalt har jag sett snickarna gå runt med. Är de systemen väldigt mycket dyrare eller andra bekymmer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.