Hej alla, vi håller på att bygga ett garage och skulle gärna vilja matcha panelen på garaget med panelen på huvudbyggnaden. Enligt de gamla husritningarna är panelen angiven som 22 × 145 mm, men jag undrar om det finns någon panelexpert här som kan hjälpa oss att identifiera vilken typ/modell av panel det är?
Om jag mäter på panelens utsida får jag ungefär följande mått: 10 cm slät yta + 2 cm sluttande/infasad del in mot fasaden + 1 cm slät yta, innan nästa bräda börjar. Själva sluttningen in mot fasaden är inte speciellt brant.
Vad tror ni att detta är för typ av panel, och finns det någonstans man kan köpa en liknande idag?
Allt gott och tack på förhand
Om jag mäter på panelens utsida får jag ungefär följande mått: 10 cm slät yta + 2 cm sluttande/infasad del in mot fasaden + 1 cm slät yta, innan nästa bräda börjar. Själva sluttningen in mot fasaden är inte speciellt brant.
Vad tror ni att detta är för typ av panel, och finns det någonstans man kan köpa en liknande idag?
Allt gott och tack på förhand
Jag var i samma utmaning förra året och hade med mig en bit panel från huset och åkte runt till olika butiker och jämförde samt pratade med personalen. Ingen var likadan så det var bara att släppa. Idag när garaget står bredvid huset tänker jag inte alls på små skillnader i panel och ingen har kommenterat.
Så hittar du likadan så är det bra, men lägg inte allt för mycket tid på det heller. När panelen sitter på byggnaden flyter den ihop för ögat är min upplevelse.
Så hittar du likadan så är det bra, men lägg inte allt för mycket tid på det heller. När panelen sitter på byggnaden flyter den ihop för ögat är min upplevelse.
Denna enkelfasade ytterpanel har liknande mått.
https://www.bauhaus.se/ytterpanel-moelven-bekvam-enkelfas-vit-22x145x4200-mm
Eller den som är 22x120.
https://www.bauhaus.se/ytterpanel-moelven-bekvam-enkelfas-vit-22x120x4200-mm
https://www.bauhaus.se/ytterpanel-moelven-bekvam-enkelfas-vit-22x145x4200-mm
Eller den som är 22x120.
https://www.bauhaus.se/ytterpanel-moelven-bekvam-enkelfas-vit-22x120x4200-mm
Utmaningen som TS har, som även jag hade är att den där 1 cm rak yta efter det sluttande partiet är klart längre än 1 cm för den går ju in i panelen ovanför. Den behöver snarare vara 3 cm och så ser inte panelerna ut som jag hittade i bygghandeln. Z-panel är rätt, men det finns olika varianter där med.
Stort tack för alla svar och er input. Det är precis så som Hemingway skriver, att svårigheten ligger i att hitta en modell där spåret (den plana utan mellan brädorna) är lite längre (ca 3cm).
Jag kontaktade leverantören av huset igår kväll och frågade om de möjligtvis hade någon idé kring vilken modell det kan vara. Troligen är det en så kallad ”Norgepanel” - detta ska bland annat finnas på Lagerbutiken i Stockaryd. Vad tror ni om denna modell?
Jag kontaktade leverantören av huset igår kväll och frågade om de möjligtvis hade någon idé kring vilken modell det kan vara. Troligen är det en så kallad ”Norgepanel” - detta ska bland annat finnas på Lagerbutiken i Stockaryd. Vad tror ni om denna modell?
Kör i vind!S skare skrev:Stort tack för alla svar och er input. Det är precis så som Hemingway skriver, att svårigheten ligger i att hitta en modell där spåret (den plana utan mellan brädorna) är lite längre (ca 3cm).
Bilden var inte så tydlig kring just det som är intressant, dvs den övre tunna delen. Jag säger spontant att den där ser ut som de flesta andra som finns. Dvs, inte värt stöket att köpa en specifik sort om du inte får svart på vitt innan köp att den är rätt längd. Om den kostar samma som de andra är det inte så noga för jag är av åsikten ju att när det är på plats så kommer du glömma det likt jag själv gjort. Men är den dyrare så avstå.S skare skrev:Stort tack för alla svar och er input. Det är precis så som Hemingway skriver, att svårigheten ligger i att hitta en modell där spåret (den plana utan mellan brädorna) är lite längre (ca 3cm).
Klicka här för att svara