Under påskhelgen påbörjade jag renovering av min hall i min lägenhet i hus byggt 1952. Under laminat-golvet låg vad jag gissar är original-golvet. En platta gick sönder och det är något svart under.
Jag förstår inte vad det är för sorts material i plattorna. De är väldigt tunna men hårda. Vet någon om det sannolikt är svårt att ta bort det helt? Vill helst få bort det för att slippa att nya golvet ’bygger’ för mycket. Men om det är galet mycket jobb så låter jag bli. Jag utgår ifrån att det är asbest i plattor och/eller det svarta.
Jag förstår inte vad det är för sorts material i plattorna. De är väldigt tunna men hårda. Vet någon om det sannolikt är svårt att ta bort det helt? Vill helst få bort det för att slippa att nya golvet ’bygger’ för mycket. Men om det är galet mycket jobb så låter jag bli. Jag utgår ifrån att det är asbest i plattor och/eller det svarta.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 971 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 971 inlägg
Det är troligen PVC-plattor, vilket är en sorts plast. Både plattorna och limmet kan innehålla asbest så det är mycket vanligt att låta plattorna vara kvar och lägga något annat golv ovanpå. Om man vill ta bort plattorna bör man skicka in en bit med svartlim på för analys och om det innehåller asbest bör man följa arbetsmiljöverkets riktlinjer för sanering av asbest.
Tack Birgit, jag har googlat på linoleum och vinyl plattor och tyckte inte det stämde med det jag har.BirgitS skrev:
Det är troligen PVC-plattor, vilket är en sorts plast. Både plattorna och limmet kan innehålla asbest så det är mycket vanligt att låta plattorna vara kvar och lägga något annat golv ovanpå. Om man vill ta bort plattorna bör man skicka in en bit med svartlim på för analys och om det innehåller asbest bör man följa arbetsmiljöverkets riktlinjer för sanering av asbest.
Var så fult med andra golvet ovanpå, blev så tydligt att det var högre än i övriga lägenheten men jag ska fundera ett varv till.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 133 inlägg
Ser ut som klassisk asbestvinyl. Helt outslitliga, men som som med asbest, så det är läge att sanera varsamt om du gör det själv. Det svarta kan mycket väl vara asbesthaltigt svartlim. Skicka iväg båda delarna på prov så vet du med säkerhet.
Ser ut som klassiska "vinyl-asbest"-plattor, om än mindre än vad de brukar vara. Så tänker man riva bör man nog skicka in ett prov.
Se t.ex.: https://www.acorn-as.com/asbestos-gallery/asbestos-flooring/
Se t.ex.: https://www.acorn-as.com/asbestos-gallery/asbestos-flooring/
Tack alla som har svarat. Asbest eller ej, vet någon om det är mycket jobb med att ta bort det, rent fysiskt alltså. Är det lim som kommer att sitta som betong eller är det snarare enkelt att få bort? Jag vill inte börja och få upp en halv platt för att sedan märka att det är rejält jobbigt, för om jag börjar vill jag ju liksom avsluta jobbet, och inte få ett ojämnt underlag för mitt nya golv då jag tror det blir svårt att hitta något med exakt samma tjocklek som det gamla golvet...
Räkna med att limmet kommer att kräva efterberarbetning för att få en användbar yta.
Det ligger väl nära tillhands att gissa att även limmet kan innehålla asbest, så den faktorn blir ju liksom helt dominerande vad gäller kostnaden och storleken på arbetsinsatsen för att få bort de gamla golvet.
Vad är det för material under plattorna?
Det ligger väl nära tillhands att gissa att även limmet kan innehålla asbest, så den faktorn blir ju liksom helt dominerande vad gäller kostnaden och storleken på arbetsinsatsen för att få bort de gamla golvet.
Jo lim brukar ju inte vara att leka med, det är säkert för mycket jobb även om jag kan vara sjukt envis så känns det som att jag kanske borde lägga ner. Man får ju jobba med asbest i sitt hem om man inte är företagare, så jag hade nog tänkt göra det själv med en bra mask och skyddskläder, det är ju ffa vid långvarig och/eller upprepad exponering som det blir riktigt farligt. Och vid damm, så jag tänkte att om man håller det fuktigt så minskar den risken (och om det slutar med att det är asbest och jag ändå ska peta i det så ska jag läsa på mer om vilka skydd som rekommenderas).C cpalm skrev:Räkna med att limmet kommer att kräva efterberarbetning för att få en användbar yta.
Jag gissar att det är typ betong under plattorna. Har inte velat peta mer än nödvändigt. Har även frågat styrelsen om de råkar veta mer om våra golv, en gissning är att renoverings-sugna människor gett sig på sina golv långt tidigare så kanske har någon redan testat för asbest. Styrelsen är dock inte lika snabba som på den här eminenta sidan så jag väntar fortfarande på svar
Klicka här för att svara