Hej alla hemmapulare & proffs!
Jag har bilat ur källargolvet för stambyte och har nu fyllt igen rörgraven med leca/lättklinker.
Nu behöver jag gjuta upp nytt golv till samma nivå som det ursprungliga (det som syns i bild).
Det är ca 8 cm från lecakulorna upp till betonggolvet som behöver gjutas.
Ovanpå detta skall det flytspacklas och läggas klinker.
Till saken hör att jag är ledig nu ett tag och har inte tid att vänta månader på att vanlig grovbetong ska härda/torka. Detta då jag förstått att den måste krympa färdigt innan man flyter, vilket tar lång tid.
Vad tycker ni jag ska använda för att gjuta igen rörgraven?
Tack för hjälpen!
Jag har bilat ur källargolvet för stambyte och har nu fyllt igen rörgraven med leca/lättklinker.
Nu behöver jag gjuta upp nytt golv till samma nivå som det ursprungliga (det som syns i bild).
Det är ca 8 cm från lecakulorna upp till betonggolvet som behöver gjutas.
Ovanpå detta skall det flytspacklas och läggas klinker.
Till saken hör att jag är ledig nu ett tag och har inte tid att vänta månader på att vanlig grovbetong ska härda/torka. Detta då jag förstått att den måste krympa färdigt innan man flyter, vilket tar lång tid.
Vad tycker ni jag ska använda för att gjuta igen rörgraven?
Tack för hjälpen!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den blandas med bara 1,6 liter och blir kanska tjock enligt säljaren. Typ chokladbollsdeg. Men jag tror nog att det vore bra med nått emellan i alla fall så att kulorna inte far runt.M myrstack skrev:
Ska/kan jag armera den?
slipsatsen är normalt mer som flytspackel i konsistens så den kommer garanterat försvinna ner i ditt lager om du inte hindrar det. Ett sätt är att först göra en sats som du separat blandar med Leca och lägger som ett översta lager. Principen blir lite som EPSCement och innebär ett extra moment och ytterligare ett dygn. Det normal är väl annars en plats alt fiber duk som läggs ut över det dränerande lagret får man tätar diverse hål med fogskum. En lätt armering skadar inte och har man gamla stumpar av armering som sticker ut från den gamla gjutningen najar man med fördel på lite armering på dessa över den nya gjutningen. Har man krafter eller laster i plattan man vill ta upp så dubbar man i armering i kanter som man sedan najar på ny armering i.C Chonguis skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilken betong till platta för uteplats?
Grund & Markarbeten -
Vilken golvbrunn till betonggolv med våtrumsmatta?
Badrum -
Vilken plugg för skruv till golvlist i blåbetongvägg
Byggmaterial & Byggteknik -
Vilken färg till betong framför vedpanna?
Färg, Måla & Tapetsera -
Vilken lagningsmassa för laga skadad vägg av betonghålsten?
Byggmaterial & Byggteknik