Hej forumet,
Vi ska måla om en sommarstuga som är målad med Cuprinol utebets enligt 60-talets mode. Den klassiska bruna cuprinolen är ju numera giftig och förbjuden, men vi vill hålla oss till samma look när vi målar om. Har tittat på lite olika stuglasyrer och undrar vad som är bäst: Dels den stuglasyr som numera går under namnet Cuprinol, dels Nordsjö Tinova. En skillnad är att Nordsjö Tinova har bindemedel "modifierad alkydemulsion", medan Cuprinol har Akrylat. Nordsjö verkar något dyrare. Spontant tycker jag att "modifierad alkydemulsion" låter som det har med olja att göra, vilket kanske skulle kunna tillföra något bra till uttorkat trä? Men har faktiskt ingen aning. Någon som begriper detta och kan råda om hur man ska tänka angående nutidens stuglasyrer?
Vi ska måla om en sommarstuga som är målad med Cuprinol utebets enligt 60-talets mode. Den klassiska bruna cuprinolen är ju numera giftig och förbjuden, men vi vill hålla oss till samma look när vi målar om. Har tittat på lite olika stuglasyrer och undrar vad som är bäst: Dels den stuglasyr som numera går under namnet Cuprinol, dels Nordsjö Tinova. En skillnad är att Nordsjö Tinova har bindemedel "modifierad alkydemulsion", medan Cuprinol har Akrylat. Nordsjö verkar något dyrare. Spontant tycker jag att "modifierad alkydemulsion" låter som det har med olja att göra, vilket kanske skulle kunna tillföra något bra till uttorkat trä? Men har faktiskt ingen aning. Någon som begriper detta och kan råda om hur man ska tänka angående nutidens stuglasyrer?
Hej!
Jag funderar på samma och är nyfiken hur det gick med målningen? Vad valde du att måla stugan med?
Jag har också en stuga från 60-talet som troligen är målad med Cuprinol utebets och som skulle behöva bättras på. Jag ser att inlägget är gammalt, men om du eller någon annan här vill dela med sig av tips och erfarenheter skulle jag vara tacksam!
Jag funderar på samma och är nyfiken hur det gick med målningen? Vad valde du att måla stugan med?
Jag har också en stuga från 60-talet som troligen är målad med Cuprinol utebets och som skulle behöva bättras på. Jag ser att inlägget är gammalt, men om du eller någon annan här vill dela med sig av tips och erfarenheter skulle jag vara tacksam!
Det blev till slut så att vi målade med den lasyr som fanns i närmaste bygghandel, Woodex Classic lasyr. Den var lätt att måla med men vi blev inte helt nöjda med resultatet. Finishen blev väldigt "plastig" och blankare än vi tyckte om. Vi målade för 3 år sedan, och tycker fortfarande den är för blank, även om den har mattats med tiden. Den största nackdelen är att den inte trängde in ordentligt, trots att vi verkligen jobbade på att arbeta in den. Vi fick inte intryck av att färgen återupplivade det torra träet, utan den lade sig liksom på ytan. Det syns tydligt när solen lyser på att sprickorna öppnar sig och man ser det ljusa träet skymta fram överallt. För se om jag kan komplettera med en bild senare idag.
Vi har fler stugor att måla att då lutar det åt att vi väljer någon lasyrolja, gärna linoljebaserad eller kanske tjärolja typ Roslagsmahogny. När det gäller en äldre uttorkad fasad så är ju behovet framför allt att fylla igen alla småsprickor och det är linoljan bra på.
Vi har fler stugor att måla att då lutar det åt att vi väljer någon lasyrolja, gärna linoljebaserad eller kanske tjärolja typ Roslagsmahogny. När det gäller en äldre uttorkad fasad så är ju behovet framför allt att fylla igen alla småsprickor och det är linoljan bra på.
Den första bilden visar att träet lyser fram när sprickorna öppnar sig i solen. Färgen har alltså inte trängt in något vidare! Andra bilden visar hur blankt det är, särskilt när man tittar uppåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är altid smart att provmåla först om man är osäker på hur det ska bli.
Klicka här för att svara