snowjim skrev:
Aha, jo jag misstänkte det, men en sundströms kostar 500 kr och sen kostar filterna ca 200 kr verkar det som? så M3 skyddet verkar mer prisvärt även om man får köpa ny när den är igensatt?
Mäh? Var i hela fridens namn handlar du?? En sån mask kostar drygt trehundra och priset för ett passande partikelfilter bör inte under några villkor passera en hundring.

snowjim skrev:
Vad jag förstår så erbjuder vissa masker möjlighet att bygga på flera filter ovanpå varandra? Klarar ex MSA av det eller är det bara ett filter åt gången, ex P3 eller ett A2? Verkar som att man måste köpa någon typ av kombi filter då?

Till Sundström verkar man kunna montera filter ovanpå varandra och dessutom installera för filter som gör att filtren håller lite längre?
MSA Advantage kan inte stacka filter, dock så finns det P3+A2 combos på t.ex. jula.

Den största nackdelen är nog avsaknaden av förfilter (kanske finns, men inte på jula). Dock så är detta den bekvämaste mask jag testat.

Dyker det upp en prisvärd Sundström så kanske jag ska ge de en chans till m.t.p förfiltren, annars ser jag ingen anledning att byta bort min MSA.

Strip skrev:
Mäh? Var i hela fridens namn handlar du?? En sån mask kostar drygt trehundra och priset för ett passande partikelfilter bör inte under några villkor passera en hundring.
Har du ett bra tips på en nätmånglare som säljer till dessa priser? Jag är sugen på att testa en sr100. Jag har bara hittat den för 379 kr på verktygsboden, men med frakt och filter blev det 725:- :/ vilket överskrider min köp och lek budget på 500 pix.

Såg att Sundström har 3 olika masker? SR900 SR 90-3 och SR 100, vad skiljer dem åt egentligen?

Man kan ju få Halvmask Sundström Basic Pack som innehåller SR 90-3 för ca 500 kr.

Redigerat:
M
SR 90-3 är tillverkad i TPE och har integrerad filterhållare
SR 100 är tillverkad i silikon och har integrerad filterhållare
SR 900 är tillverkad i TPE/PP och har bajonettfattning med filterhållare

Anders243 skrev:
Har du ett bra tips på en nätmånglare som säljer till dessa priser? Jag är sugen på att testa en sr100. Jag har bara hittat den för 379 kr på verktygsboden, men med frakt och filter blev det 725:- :/ vilket överskrider min köp och lek budget på 500 pix.
Tools! Fast nu när jag skrev det kom jag på att jag kanske har lite rabatt där :blushing: En snabb googling ger vid handen att både mask o filter är svindyra, precis som snowjim skrev. Sorry.

Tipsar om Biltemas mask har en sån hemma.
filtren är billigare och är det inte varje dag man ska använda duger den gott och väl.
bara onödigt imo och köra på svindyra masker med dyra filter till om det inte är nått man jobbar med.
jag själv anvnder sundströms på jobbet.

Såg att man kunde få Sundström basic pack med SR 90-3 för 500 kr. Förstår inte skillnaden på TPE och Silikon?

Silikon är mjukare och snällare mot huden.

Jag har an Sundströmmask av silikon (SR100?) som jag haft och använt flitigt i 15 år, bland annat när jag sotar pelletspannan, och den fungerar fortfarande lika bra som när den var ny.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Fick möjlighet att prova en Sundström SR100 M/L, jag hade dock svårt att konstatera om det var rätt storlek? Guiden jag fått från Sundström tidigare ser ut såhär :

2015-08-20_0024.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När jag mäter så har jag 115 - 120 mm så jag antar att jag ligger på gränsen.

Enligt testet så ska man hålla för filter, göra ett djupt andetag och hålla, man ska då känna att masken suger sig kvar vid ansiktet under 10 sek. I mitt fall så blir det inget djupt andetag när man håller för, det tar stop nästan direkt så istället får jag ta in lite luft, hålla för och sen dra in lite till för att få ett undertryck. När jag höll andan i 10 sek så kan jag se att masken vidgar ut sig gradvis. När 10 sekunder hade gått så släppte jag handen och ett kort pysljud hörs så lite tryck fanns det kvar men inte mycket. Enligt Sundström så ska man känna kall luft på huden om den läcker men det känner jag inte, ändå verkade den läcka på något vis?

Hur upplever ni testet? Kanske är det så att jag bör köpa en S/M men det är så svårt att veta om det är rätt innan köp.

Ang sillikon och TPE : Tydligen ska deras nyare modell SR900 vara gjord av TPE och enligt de själva så är det runt 50% / 50 % på marknaden när det gäller TPE och silikon.

Köp du M/L. Mäter du 115-120 mm ligger du ju helt perfekt enligt tabellen ovan.

På din beskrivning låter det som masken satt helt perfekt. För liten mask känner du direkt, då är den obekväm och svår att få på plats så den täcker ansiktet ordentligt. För stor mask så känner du tydligt att det läcker när du gör det där testet.

TPE eller silikon är nog en smaksak, tror inte det finns nån större praktiskt skillnad. Eventuellt kanske silikonmasken är lättare att hålla ren från färgstänk, samt något mjukare mot huden som Eld skriver. TPE/PP är möjligen mindre benägen att dra till sig damm, då jag gissar att den är slätare i ytan.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Tack du har troligen rätt, tänkte inte på att det var faktiskt 11,2 cm - 12,5 cm det är dock inga stora marginaler direkt.

Jag köpte iallafall en M/L och såhär sitter den :

Man kan se att den går ganska högt på på näsroten, särskilt på det sista fotot.

Troligen är det jag som är för petig, jag förväntar mig att masken inte alls ska fyllas på under testet men det är kanske svårt att få det helt tätt bara genom att hålla handen för hålet.

Redigerat:
S
tycker min sitter perfekt. saknar dock masken jag hade i lumpen.
kul info är att använder man masken länge så får man en mysig pöl i botten på masken.
gillar mera gamla förfilterhållaren. får för mig att det är dåligt luftdrag på/i nya.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.