Hej,

Jag har en pellets panna i källaren som måste rengöras lite då och då. När jag gör detta så märker jag att jag kan snyta kolpartiklar hur länge som helst efteråt så det verkar inte så hälsosamt?

Kan man köpa en halvmask i gummi? Eller ska man köra med de där i någon form av papp? Vad är det man ska titta efter?

En tanke kan vara att den även bör skydda mot annan dam vid arbete, ex slipning eller liknande.

Såg att Jula har en 3M variant här : http://www.jula.se/catalog/klader-och-skydd/skydd/andningsskydd/hel-halvmasker/halvmask-906234/ för 250 kr men vad jag förstår så är det slit och släng, d.v.s man bytar inte filter på den? Hur länge håller då en sådan mask egentligen? Kanske man tjänar på att köpa en där man kan byta filter?

Aha, jo jag misstänkte det, men en sundströms kostar 500 kr och sen kostar filterna ca 200 kr verkar det som? så M3 skyddet verkar mer prisvärt även om man får köpa ny när den är igensatt?

E
Jag använder också sundströms halvmask. Mycket nöjd.

Jo Sundströms verkar väldigt omtyckta men också de dyraste. Hur är det med filterna i sig? Behöver man fundera på vad de skyddar mot eller skyddar alla mot dammpartiklar? Är ju såklart fint om de även skyddar mot sprayfärg om man skulle hålla på med det.

snowjim skrev:
Aha, jo jag misstänkte det, men en sundströms kostar 500 kr och sen kostar filterna ca 200 kr verkar det som? så M3 skyddet verkar mer prisvärt även om man får köpa ny när den är igensatt?
Har en sundströms mask, har haft den i minst 10-år. har haft den till "allt" slipning, sotning. sprutmålning, rivning mm.
filtrerutbudet är stort. både för partikel och kem filter. järnhandeln här har alla filter till den på lager.

Den sluter tätt mot huden, enkel att hålla ren, enkel att byta filter på. ska du bara ha den till pannsotningen så kommer filtret att räcka i "evigheter" = flera år, de har även ett förfilter.

Kan bara säga att 700kr är väl ingen kostnad för att spara på hälsan. den kommer att hålla i flera år.
Jag är iaf. helnöjd med sundström, finns säkert andra lika bra märken.

snowjim skrev:
Jo Sundströms verkar väldigt omtyckta men också de dyraste. Hur är det med filterna i sig? Behöver man fundera på vad de skyddar mot eller skyddar alla mot dammpartiklar? Är ju såklart fint om de även skyddar mot sprayfärg om man skulle hålla på med det.
P3 filtret är det finaste filtret som skyddar mot pariklar/damm.

Det finns multi filter som skyddar mot flera olika typer av kem + damm.
Men man måste oavsett fabrikat av mask/filter veta vilka kemikaler/ångor man ska skydda sej mot.
Det finns inget filter som tar exakt allt. håller man på med "udda" kemikaler/ångor så kan det behövas andra filter!

Kan även tillägga att filtren kan byggas i hop på längden, dvs på kemfiltret kan dammfiltret monteras osv. så man kan bygga filterkombinationer själv. eller köpa färdiga kombifilter..

Redigerat:
Handlar det bara om damm, större sotpartiklar och liknande så fungerar "pappersmasker" för några tior utmärkt. Försök hitta någon sort som sitter bra, vissa är hopplösa att få täta. Det är vad jag använder i jobbet (brandman) på kalla brandplatser, där det således inte finns några eller i alla fall mycket låga halter av gasformiga föroreningar. Just för att slippa få in sotpartiklar i luftvägarna. Mycket tyder på att det är obra för hälsan...

Går du på en halvmask och P3-filter så har Sundströms den stora fördelen i dammiga miljöer att de har ett förfilter framför partikelfiltret som gör att det dyrare partikelfiltret håller mycket längre. Förfiltret kostar inte många kronor och tar det grova dammet.

3M-masken du länkade till fungerar säkert utmärkt för det du tänkt dig, men jag tycker den verkar utgöra ett onödigt mellansteg mellan pappersmask och halvmask. De verkar sälja den på att man slipper rengöra den, men det är liksom inte svårt att rengöra en halvmask, av med filtret och skölj med ljummet vatten och tvål. Dessutom kan du sätta dit vilka filter eller i Sundströmsfallet, kombinationer av filter, du vill.

Andningsskydd är en sådan där sak där det gäller att förstå vad man vill skydda sig mot. Det finns alltid något som är bättre rent skyddsmässigt, och hälsan ska man vara rädd om eller? Men det går ju inte rent praktiskt att alltid bära på en tryckluftsapparat med övertryck i masken (det säkraste som finns) så fort man är i närheten av något potentiellt farligt. Allt handlar om vad man ska skydda sig mot, i vilken koncentration det är, under vilken tid och i vilken miljö man verkar.

För sprejfärg så ska du ha ett P-filter för aerosolen (alltså färgpartiklarna) och ett A-filter mot lösningsmedelsångorna.

• Gilla
HSP
  • Laddar…
Jag använder en mask av märket MSA både när jag bilar betong och lackar, den sitter bättre än sundströms (på mig) och finns olika filter till masken.

Rund_skruvad skrev:
Jag använder en mask av märket MSA både när jag bilar betong och lackar, den sitter bättre än sundströms (på mig) och finns olika filter till masken.
Den säljs av Jula och är klart billigare än Sundströms. Vad jag förstår så är någon av världens största leverantörer på skyddsutrustning men hur de står sig mot Sundströms vet jag inte. Kanske svårare att hitta filter och kanske är de dyrare?

M
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Satsuki
Jag använder nedanstående mask på jobb i de situationer där jg behöver skydd. Den sitter jättebra på mig och det finns många olika filter man kan sätta på beroende på vad man behöver skydda sig mot. Egentligen för gruvindustri, men... :)
http://solutions.3m.com/wps/portal/...0000_nid=GS81S1LP47gsKXCTK5DQ71gl5SVGP7DNSTbl

Har tyvärr ingen aning om var man köper den som privatperson...

Är det "bara" sot eller liknande går det nog också bra med vanliga pappersmasker - så länge de sitter bra och man byter hyfsat ofta (dvs inte använder samma mask i flera år ;) )

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
snowjim skrev:
Den säljs av Jula och är klart billigare än Sundströms. Vad jag förstår så är någon av världens största leverantörer på skyddsutrustning men hur de står sig mot Sundströms vet jag inte. Kanske svårare att hitta filter och kanske är de dyrare?
Jag är mycket nöjd med min MSA advantage 200. P3 filter kostar 129 kr på jula.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Vad jag förstår så erbjuder vissa masker möjlighet att bygga på flera filter ovanpå varandra? Klarar ex MSA av det eller är det bara ett filter åt gången, ex P3 eller ett A2? Verkar som att man måste köpa någon typ av kombi filter då?

Till Sundström verkar man kunna montera filter ovanpå varandra och dessutom installera för filter som gör att filtren håller lite längre?

Jag är dock ganska säker på att jag endast kommer använda masken till att rensa ut kol med i pelletspannan, slipa lite golv eller trä och möjligen spraya lite med sprayburkar(färg).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.