11 435 läst ·
60 svar
11k läst
60 svar
Vilken skruvdragare skulle du köpa?
Sida 1 av 5
Hej
Står inför det delikata problemet att alla mina batterier till mina skruvdragare håller på att ge upp. Då det ofta är lika billigt (dyrt) att köpa komplett set med skruvdragare och batterier.
Jag har i dagsläget 4 st Makita som är 4-10 år gamla. Alla är 12-voltare.
Mitt behov är:
- minst två - gärna tre dragare
- minst tre - gärna fler batterier
- en av dom bör vara med slagfunktion (inte borrhammare)
- 14 (14,4) volt - >2,5Ah
- snabb uppladdningstid
- låg vikt
Ska inte säga att priset inte har någon betydelse men jag är beredd att lägga ut en del bara jag får valuta för pengarna.
Kom gärna med förslag var man kan köpa dessa till bra priser.
Står inför det delikata problemet att alla mina batterier till mina skruvdragare håller på att ge upp. Då det ofta är lika billigt (dyrt) att köpa komplett set med skruvdragare och batterier.
Jag har i dagsläget 4 st Makita som är 4-10 år gamla. Alla är 12-voltare.
Mitt behov är:
- minst två - gärna tre dragare
- minst tre - gärna fler batterier
- en av dom bör vara med slagfunktion (inte borrhammare)
- 14 (14,4) volt - >2,5Ah
- snabb uppladdningstid
- låg vikt
Ska inte säga att priset inte har någon betydelse men jag är beredd att lägga ut en del bara jag får valuta för pengarna.
Kom gärna med förslag var man kan köpa dessa till bra priser.
Jag gillar Makitas dragare, ett kit med BHP 451 och BTD 140 tycker jag är en bra combo.
Det är 18V maskiner, om du vill komplettera med andra maskiner så är det en bättre serie än 14V:arna.
Bästa pris blir det om du beställer från England, själv är jag för lat för det så brukar ta mina maskininköp inom svea rikes gränser.
Det är 18V maskiner, om du vill komplettera med andra maskiner så är det en bättre serie än 14V:arna.
Bästa pris blir det om du beställer från England, själv är jag för lat för det så brukar ta mina maskininköp inom svea rikes gränser.
Jag hade köpt 1 st Festool C12, 1 st Festool T15+3 samt 1 st slagskruvdragare från protool (under förutsättning att de funkar med centrotec-systemet, jag är lite osäker på det). Om protool slagskruvdragarna inte fungerar med centrotecsystemet så hade jag köpt en makita slagskruvdragare, 12 eller 18V beroende på hur tunga jobb du gör, och om du vill komplettera med andra batteriverktyg (i så fall hade jag tagit 18V). Köper du festool så måste du köpa paketet med vinkelchuck och excenterchuck till en av maskinerna, den andra kan du köpa utan. Dessutom måste du köpa centroteclådan, annars utnyttjar du långt ifrån maskinernas fulla kapacitet.
Hej
Jag kom över en hög begagnade Makita LI-ION 18 Voltare med 110V laddare förra sommaren.
Är inget problem då jag har trafos och bara hemmapular.
Batterier var billigt på Amazon.com förra sommaren.
1.5 ah är smidiga och lätta.
De laddas fulla på ca 12 minuter så det är inget problem för mig att ladda ofta.
Föreslår att du handlar en 220 v i Svedala och kompletterar med några nakna maskiner och batterier från USA.
Det är såååå behändigt att ha en hel hög maskiner med olika bits, försänkare och borrar redan klara.
Makita har dessutom Römer schuckar.
Från en MAKITA älskare.
Jag kom över en hög begagnade Makita LI-ION 18 Voltare med 110V laddare förra sommaren.
Är inget problem då jag har trafos och bara hemmapular.
Batterier var billigt på Amazon.com förra sommaren.
1.5 ah är smidiga och lätta.
De laddas fulla på ca 12 minuter så det är inget problem för mig att ladda ofta.
Föreslår att du handlar en 220 v i Svedala och kompletterar med några nakna maskiner och batterier från USA.
Det är såååå behändigt att ha en hel hög maskiner med olika bits, försänkare och borrar redan klara.
Makita har dessutom Römer schuckar.
Från en MAKITA älskare.
Makita BDF440 är en 14,4V skruvdragare med 3 Ah batterier. Den ligger bra i handen och är stark samt laddar på ca 25 min. Jag körde hårt i princip dagligen med min i tre år och den strejkade aldrig. Jag föredrar den framför 18V och 1,5Ah eftersom gångtiden mellan laddningar är bättre och viktigare för mig. Makita hittar man ofta i bra kraftpaket med två olika dragare och två tre batterier.
För ett par veckor sedan nappade jag på en Hitachi 14,4V/3Ah som passar ännu bättre i handen och är riktigt välbalanserad. Den är inte fullt lika stark som Makitan (som ju finns i ännu starkare varianter därtill) men tillräckligt stark som allround dragare.
Dessutom kan man köpa kraft/mutterdragaren till den "naken" för rimliga pengar.
MEN om man funderar på en Hitachi - och det tycker jag man gör rätt i - ska man vänta ett par tre veckor eftersom de nyss har lanserat en kolborstfri motor men bättre prestanda på alla punkter; starkare, tåligare och mycket strömsnålare motor. Det är ju jävligt typiskt att jag hann köpa min innan den kom ut eftersom den adresserar alla små tillkortakommanden som jag tycker Hitachin har. Men, totalt sett är jag nöjd med min.
En nackdel med Makitan är att den blåser ut bakåt och då blockar man ju utblåset om man trycker på skruvdragaren vid tung skruvning - just när man behöver fritt utblås. På Hitachin blåser den ut mot sidorna - som man vill ha det när man behöver trycka på.
Festools skruvdragare är ju fina men lite väl dyra om man inte behöver tillbehören, jag har en C12 hemma och den är mycket bra för vissa saker men lite för klen för bygg/grövre snickeri.
Makita eller Hitachi funkar finfint.
Milwaukee är lite tunga och klumpiga. DeWalt ännu klumpigare i formatet.
För ett par veckor sedan nappade jag på en Hitachi 14,4V/3Ah som passar ännu bättre i handen och är riktigt välbalanserad. Den är inte fullt lika stark som Makitan (som ju finns i ännu starkare varianter därtill) men tillräckligt stark som allround dragare.
Dessutom kan man köpa kraft/mutterdragaren till den "naken" för rimliga pengar.
MEN om man funderar på en Hitachi - och det tycker jag man gör rätt i - ska man vänta ett par tre veckor eftersom de nyss har lanserat en kolborstfri motor men bättre prestanda på alla punkter; starkare, tåligare och mycket strömsnålare motor. Det är ju jävligt typiskt att jag hann köpa min innan den kom ut eftersom den adresserar alla små tillkortakommanden som jag tycker Hitachin har. Men, totalt sett är jag nöjd med min.
En nackdel med Makitan är att den blåser ut bakåt och då blockar man ju utblåset om man trycker på skruvdragaren vid tung skruvning - just när man behöver fritt utblås. På Hitachin blåser den ut mot sidorna - som man vill ha det när man behöver trycka på.
Festools skruvdragare är ju fina men lite väl dyra om man inte behöver tillbehören, jag har en C12 hemma och den är mycket bra för vissa saker men lite för klen för bygg/grövre snickeri.
Makita eller Hitachi funkar finfint.
Milwaukee är lite tunga och klumpiga. DeWalt ännu klumpigare i formatet.
Var finns mer info om nya Hitachi dragarna??
Att makita ligger bra i handen är en helt subjektiv uppfattning. För egen del så känns Makitan helt felkonstruerad medans bosch GSR14 känns som on den skapades med min hand som mall.
Att makita ligger bra i handen är en helt subjektiv uppfattning. För egen del så känns Makitan helt felkonstruerad medans bosch GSR14 känns som on den skapades med min hand som mall.
Jag fick info från Stimus elverktyg - ett ställe med bra koll, iallafall Lennart. Han gick in i detalj om motorns uppbyggnad och den har tydligen en del teknik gemensamt med Festool om jag förstått det rätt. (Alltså samma teknik men inte gemensamt framtagen...)
Självklart är greppergonomin högst subjektiv och jag uppmanar alla att klämma ordentligt på en skruvdragare innan köp. Den som passar min hand som gjuten kan ligga helt fel i någon annans. En dragare beställer man ju inte över nätet om man inte klämt på den innan!
Balanseringen i Hitachin är mycket god. På Makitan är den bra och bägge fungerar fint i min hand i udda positioner (upp och ner och vinklad etc). Greppet på Hitachin är lite smalare än Makita men har man handskar på är det ett plus.
Har haft en Bosch GSR12 och den var lite tung men stark och robust. Lite för stort grepp för mina händer.
Självklart är greppergonomin högst subjektiv och jag uppmanar alla att klämma ordentligt på en skruvdragare innan köp. Den som passar min hand som gjuten kan ligga helt fel i någon annans. En dragare beställer man ju inte över nätet om man inte klämt på den innan!
Balanseringen i Hitachin är mycket god. På Makitan är den bra och bägge fungerar fint i min hand i udda positioner (upp och ner och vinklad etc). Greppet på Hitachin är lite smalare än Makita men har man handskar på är det ett plus.
Har haft en Bosch GSR12 och den var lite tung men stark och robust. Lite för stort grepp för mina händer.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Personligen så kör jag med Festools C12 som skruvdragare och har länge haft DeWalts XRP med slag som det lite kraftfullare komplementet.
Idag blev det en investering i Makitas BHP 454 RFE inkl. deras systainer till den.

Tanken var först Protools maskin med slag för kompatibilitetens skull, men eftersom det strular med ÅF på dessa nu sedan Festool och Protool delats upp så orkade jag inte engagera mig mer i dem.
Det lär väl ganska så snart bli en BHR 240 RFE också...

Idag blev det en investering i Makitas BHP 454 RFE inkl. deras systainer till den.

Tanken var först Protools maskin med slag för kompatibilitetens skull, men eftersom det strular med ÅF på dessa nu sedan Festool och Protool delats upp så orkade jag inte engagera mig mer i dem.
Det lär väl ganska så snart bli en BHR 240 RFE också...

Redigerat:
Har varit och "kollat läget" lite på de lokala verktygshandlarna. Ser ut att det blir två st BDF 442
r till att börja med. (Pengarna räcker inte riktigt till en slagskruvdragare just nu - ungarna ska visst ha nån julklapp åxå).
Har hittat dessa för 3900:-/st på Verktygsladan.nu och 4000:- hos den lokala handlaren.
- Är det någon som vet var man kan få dessa billigare.
- Någon som har några erfarenheter om Verktygsladan.nu?
Har hittat dessa för 3900:-/st på Verktygsladan.nu och 4000:- hos den lokala handlaren.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Har du någon erfarenhet själv av Makitan ?pingvinlakrits skrev:
Stod och tittade på Milwaukees också...
...men valet föll på Makitas då det namnet klingar bättre för mig frmförallt när det gäller skruvdragare.
Tacksamt var detta valet när jag lite senare på dagen pratar med en kollega som har en hel del Milwaukee maskiner och han berättar att dragaren var en katastrof som han fått byta en gång och ska lämna tillbaka helt och hållet för att välja Makitan istället eftersom den blir varm och luktar bränt allt för ofta.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ungarna ??????vojma skrev:Har varit och "kollat läget" lite på de lokala verktygshandlarna. Ser ut att det blir två st BDF 442r till att börja med. (Pengarna räcker inte riktigt till en slagskruvdragare just nu - ungarna ska visst ha nån julklapp åxå).
De kan väl nöja sig med att se pappa bli lycklig över sina julklappar.
Skämt åsido men slagdragaren på 18v kostar dock bara en tusenlapp mer.
Då hade jag nog personligen valt EN sådan istället för två av den andra och sen kompletterat lite senare med en till...
Risken är att ångra sig och då blir det dyrare i slutänden att köpa 18v också...
Sitter nu och kollar på verktygsladans hemsida:
Dom har en 18V-specialarsida där man kan komponera sitt eget paket.
Ett 18V paket med:
1 st laddare
1 st ficklampa
4 st 18V 3.0A batterier
1 st BHP452-S (slagborrmaskin)
1 st BDF452-S
kostar 4500+3700=8200:-
Marginellt dyrare än 2 st 14,4-voltare. Enda nackdelen är att jag bara får en laddare men det kan jag nog leva med. Frågan är då om jag ska nöja mig med 3 batterier och spara 750 kr till.
Dom har en 18V-specialarsida där man kan komponera sitt eget paket.
Ett 18V paket med:
1 st laddare
1 st ficklampa
4 st 18V 3.0A batterier
1 st BHP452-S (slagborrmaskin)
1 st BDF452-S
kostar 4500+3700=8200:-
Marginellt dyrare än 2 st 14,4-voltare. Enda nackdelen är att jag bara får en laddare men det kan jag nog leva med. Frågan är då om jag ska nöja mig med 3 batterier och spara 750 kr till.
Redigerat:
Ska du ha 2 likadana så kan det vara vettigt o leta efter en maskin med 3 batterier samt en naked. Ett sådant paket borde kosta runt 4000 i UK. Då kan du kanske lägga på en slagskruvdragare plus julklappar!!vojma skrev:Har varit och "kollat läget" lite på de lokala verktygshandlarna. Ser ut att det blir två st BDF 442r till att börja med. (Pengarna räcker inte riktigt till en slagskruvdragare just nu - ungarna ska visst ha nån julklapp åxå).
Börja tex här o titta:
http://www.power-tools-pro.co.uk/ad...5962cac2e4d7ecd49c115&search_in_description=1