Ok, två skruvdragare. Den ena specar 110 Nm och den andra 63 Nm. Om jag med "110:an" drar i en stor skruv tills det tar stopp, är det då rimligt att "63:an" kan fortsätta dra samma skruv långt in i virket? Eller har jag missuppfattat nånting fundamentalt här?

Om 110'an har dragit så mycket den orkar så borde det rimligen krävas mer än 110 Nm för att dra skruven längre.
Sen kan det ju vara skillnader på hur tillverkarna har mätt vridmomentet, typ av batteri och motor, skick och temperatur på batteriet, etc som kan påverka.

Skruvdragare mäts, enligt en industristandard, i hårt respektive mjukt moment som förenklat kan beskrivas som tvärnit resp. segdragning. Det finns någon gammal tråd här om det.

Så till din fråga då där svaret så klart är: det beror på :p
Des beror det på om det är mjukt eller hårt moment som anges i ditt exempel och dels är det mycket trögare att starta en skruv som sitter fast än det var att bara köra fast den.

Edit: https://www.byggahus.se/forum/threads/hart-moment.140449/#post-1041974

Jag ser nu att den ena (110Nm) är en slagskruvdragare och den andra en 'vanlig'. Slag-modellen har ju en svagare motor än 110Nm och det beror nog väldigt mycket på förutsättningarna exakt vilket åtdragsmoment man kommer upp i med hjälp av slagfunktionen.

Är det segt virke och/eller lång skruv så kommer skruven förmodligen att vrida sig och fjädra tillbaks vid varje slag utan att gängorna skruvas in mer - Ungefär som de torsionsstavar man brukar använda för att begränsa vridmomentet på mutterdragaren.
Maskinen utan slag kommer också att vrida skruven, men när den är vriden så mycket det går med aktuellt moment kommer all kraft att överföras till gängorna.

Jag har de två länkade maskinerna och upplever att den lilla slagskruvdrsgaren är fullständigt värdelös. Speciellt om jag jämför den med min lilla 10,8-2 Li som e fullständigt urstark, trots att den "bara" ska klara 30 Nm. Har jag för höga förväntningar, eller är det fel på min slagskruvdragare?

Vad är det för skruv du försöker få i? Som @useless skriver ovan så kan långa skruvar flexa så att momentet inte överförs.

Jag jobbade med 6x120 och 6x160 träskruv. Efter att ha läst inläggen ovan har jag experimenterat med kortare 6 mm skruv, men det klarar alla tre maskinerna utan knorr. Så jag gick över till 10x100 och 10x120 franska. Det blev för mycket för den lilla 12-voltaren 30 Nm, som förvisso gjorde en imponerande insats även här. Slagskruvdragaren 110 Nm får fortfarande pisk av 18-voltaren 63 Nm, där den senare är både snabbare och starkare. Vad jag än kastar på de här maskinerna lyckas inte slagskruvdragaren ta hem en enda seger :confused:

ullberg
Gick ut och provade med mina Bosch 12v, båda klarade 6x120 & 8x170, även om 8x170 gick lite segt på slutet (båda maskinerna men framförallt segt med icke-slag...)

Jag har inte exakt samma maskiner som du - och mina är inte borstlösa så du får väl kolla upp specen på mina, och jag vet inte om vi använt samma sorts skruv, jag tror att essve:s cutters är ganska ”lättdrivna”...

Bosch 12V-skruvdragare bredvid träbit med inskruvade skruvar, skruvlåda och tumstock på grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

/U

Det du har jämfört är ju en slagskruvdragare mot en borrskruvdragare, därför blir momentet inte riktigt jämförbart. Skulle det gälla att spänna fast fälgarna på bilen så hade slagskruvdragaren spänt hårdare. I ditt fall lär dock skruven fungera som en fjäder vilket funkar väldigt dåligt för en slagskruvdragare. Har varit med om samma sak: https://www.byggahus.se/forum/threa...kruvdragare-vs-slagskruvdragare.149234/page-1

man kan se det som att försöka dra in deckbult "franskträskruv" 6x150 i ändan av en 2x6 110an går det som en dans för medan man känner i den med 63 att det går tungt och den mister orken halvägs och går tryngre och efter x-antal så är maskinen varm

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.