21 010 läst ·
20 svar
21k läst
20 svar
Vilken skruvdragare AEG, Makita, Bosch?
Li-Ion har en spänning per cell på 4,1-4,2 volt vid fulladdat beroende på typ om det är coke eller graphite typ. Makita och Bosch anger spänningen efter vad polspänningen för li-ion är dvs 3,6 volt vilket med 3 celler blir 10.8. AEG anger fulladdat vilket blir 12,3 och så avrundar de ner till 12v OM de har 3 celler som övriga. Kör de med 4 celler så kan man i praktiken få 16.4v om man ser till fulladdat som är 4,1-4,2v
4,21V/cell gäller för fulladdade Li-batterier i vila. Laddar man över det så ryker cellerna snabbt, det är därför det finns skyddselektronik i alla konsumentpackar med Li-celler.
I modellhobbysammangang kör vi packarna utan skyddskretsar, men där ser laddarna till att man inte överladdar / snedladdar packen.
/ Jonas
I modellhobbysammangang kör vi packarna utan skyddskretsar, men där ser laddarna till att man inte överladdar / snedladdar packen.
/ Jonas
Jag backar nog lite grann.:blushing:
Det verkar som om man med en Cobolt baserat Li-Ion batteri3cell får ut i snitt 3,6V under en urladdningscykel. Men eftersom Li-Ion slår ifrån vid 3V så verkar det rimligt att dess startvärde ligger kring 4,2V (antar linjär urladdning).
Betyder att en 10,8 Maskin bör ha 12,6V fulladdat och en 14,4V 16,8V fulladdat.
Nu är jag ingen batteriguru så det finns säker någon som kan verifiera eller dementera eller förbättra eller såga eller......
Men ser-man-på... det kom med några batterigurus emellan och det verkar som jag var ganska nära i mitt gissande..
Det verkar som om man med en Cobolt baserat Li-Ion batteri3cell får ut i snitt 3,6V under en urladdningscykel. Men eftersom Li-Ion slår ifrån vid 3V så verkar det rimligt att dess startvärde ligger kring 4,2V (antar linjär urladdning).
Betyder att en 10,8 Maskin bör ha 12,6V fulladdat och en 14,4V 16,8V fulladdat.
Nu är jag ingen batteriguru så det finns säker någon som kan verifiera eller dementera eller förbättra eller såga eller......
Men ser-man-på... det kom med några batterigurus emellan och det verkar som jag var ganska nära i mitt gissande..
Redigerat:
Klicka här för att svara