Gurkan_1963 skrev:
Min klarar hårdgips galant och osb. Plyfa har jag inte testat än.
Körde detta på Ullevoll sjukhus i Oslo. Den orkade aldrig dra i skruven. Osb är betydligt mjukare, kan va av den förklaringen.

fiskbuggaren skrev:
Och vilken av de två (för det är väl två) festoolerna vill man ha?
Det är väl bara skruvlängden som skiljer?

Man hittar ju ingen info om vilka skruvlängder dom tar?

P
Nej det är 2 olika festools..En 4500rpm för trä osv och en 2500rpm för tex stålreglar så som jag förstått det.. Jag fick hem 4500 maskinen förra veckan och den är helt fantastisk! Det står upp till 55mm på min maskin! Och festools egna skruvband finns nog bara i Max 55

Är också lite sugen på en Festool automat. Men känns surt att behöva ha kvar Makitan för att dra trall och det är sådant jag gör mest med min.

Hittade inte heller att Festool har någon slagskruvdragare för 18V, bara för 15. En sådan kombo hade vart trevlig att ha i garaget.

Robert-san01 skrev:
Är också lite sugen på en Festool automat. Men känns surt att behöva ha kvar Makitan för att dra trall och det är sådant jag gör mest med min.

Hittade inte heller att Festool har någon slagskruvdragare för 18V, bara för 15. En sådan kombo hade vart trevlig att ha i garaget.
55 mm trallskruv går ju att köra med Festoolen

Flöjten5 skrev:
Upplever ni någon skillnad mellan olika skruvmärken?
Har kört Fischer och Essve, ingen skillnad i funktion för dragaren iaf.

Köper du Makitas 750 så kan det vara idé att köpa bits samtidigt. De är lite knepiga att hitta då de är lite längre än den till ex 540. Jag har nog kört en 3000 skruv med bitsen som följde med och den är inte utsliten, men det kan vara bra att ha både PH och PZ bits då rätt bits är helt avgörande för funktionen.

hantverkare1 skrev:
55 mm trallskruv går ju att köra med Festoolen
Blir lite kort om man har 28mm trall...

Robert-san01 skrev:
Jag kan ingenting om teoretiska beräkningar hur lång skruv man behöver ha, men min erfarenhet är att 55 räcker till 28mm trall, tänk att du ofta drar ner skruven någon mm i virket, och då har du ca 30mm av skruven i regeln.

Robert-san01 skrev:
Jag kör alltid med 55 mm till 28 mm trall och 75 mm till 34 mm trall

hantverkare1 skrev:
Jag kör alltid med 55 mm till 28 mm trall och 75 mm till 34 mm trall
Samma här...

Skall vara helt ärlig och medge att jag har ingen koll på vad det blev för längd sist. Det är kanske 55 jag kört med också på 28 trallen.

Tyckte bara det lät lite med 55 då första delen av skruven brukar vara som en fräs och jag har fått för mig att den delen inte håller så mycket.

Kollade med Essves guide och ni har helt rätt. Det räcker med 55 skruv till 28 trall. Tumregeln är tydligen att skruven skall vara dubbelt mot trallen.

ullberg
Robert-san01 skrev:
Kollade med Essves guide och ni har helt rätt. Det räcker med 55 skruv till 28 trall. Tumregeln är tydligen att skruven skall vara dubbelt mot trallen.
Bra, för jag brukar skruva med 90 skruv när jag lägger trall, 45x195 - stabilt och fint ;)

• Gilla
PeterJeffrey
  • Laddar…
Sååå jag behöver ingen automat som drar mer än 55mm?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.