Hej,

Vi har nyss köpt hus och behöver skottkärra för enklare bruk i trädgården, ex köra lite jord och liknande. Det finns dock en hel uppsjö av olika skottkärror så frågan är vad man ska titta efter?

Min far sa att man skulle undvika de med trähantag efter som de murknar om de står ute.

Prisbilden är billigaste möjlig för rimlig kvalité så runt 500 kr kanske? Kanske ska man köpa en billig för par 100 lappar och sen köpa ny när den gäl ger vika? Men frågan är även där vilken av de olika man bör välja?

• Gilla
J.B.
  • Laddar…
Jag förstår precis vad du menar, men jag råder ändå dig att lägga lite mer på din kärra. Tråkig utgift men om du lägger 1000-1500 kommer du ha en riktigt bra kärra resten av livet istället för fem värdelösa ostadiga kärror. Tro mig, jag har provat 😁

• Gilla
Simsu och 1 till
  • Laddar…
Visst murknar trähandtag om de står ute året runt. Fick en sådan av grannen som hade haft den stående ute. Snidade nya av tryckt 45x45 på under en halvtimme och den har sedan stått ute i 5 år. Men har man den bara under tak så håller de väldigt länge.

Själv har jag även en liten Hörby (tror jag) också. Fungerar väldigt väl till i köra lite sand, grus och löv osv. Men när jag kör lite större sten brukar jag ta den större med träskänklar, stabilare att köra eftersom handtagen sitter lite bredare isär.

Så börja med en lite billigare i tunnare plåt och komplettera med en tyngre med tjockare plåt om behovet uppstår.

Tack för svaren, vilken storlek bör man välja?

• Gilla
Hurtiga
  • Laddar…
Var på Bolist idag och tittade på följande :

10b6aceb2e9265255568ef424e69d310.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

21GL
EKEBYKÄRRAN 399 kr

285cffc8e4314c8df7f0c4086e8a5daf.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ekeby 90G 499 kr

den första hade så tunn plåt att man kunde bubbla den med tummen så valet var lätt, det blev den för 499 kr och den känns gedigen minst sagt. Det ända jag saknar är brickor till muttrarna och möjligen riktiga kullager men man kan inte få allt för 500 kr :)

Kan tillägga att trä hantagen uppskattades hålla ca 2 år om den stod ute men man kan byta dem. Den andra antog de skulle vara upprostad efter 2 år.

Jag har en sån som bild nr 2 och kan lugna dig att den håller. Min har stått ute utan tak i 5-6 år och den är inte i närheten av att behöva nya skänklar.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Har haft min Ekebykärra i över 30 år nu. Har tidvis stått ute året om. Handtagen har fått sig en omgång när altanen oljats. Dom är lite anfrätta i ändarna, men för övrigt i mycket gott skick. Ett nytt däck har den också fått.
Satsa på kvalitet = tjock plåt. Köp inte den på bild 1.

Köpte en billig rackare på krauta, kampanj typ 200 spänn och liknar på ekebykärran här ovan, hållt ihop denna sommar men kvaliteten känns lite darrig

Håller med om nr2! Kanonskottkärra som är väl balanserad = vikten hamnar ovanför och strax framför hjulaxeln vilket gör att man inte behöver lyfta lika mycket. Dessutom tjock plåt som håller när man slänger i sten!

Vi har en Ekeby 90g som har stått ute i 4år, visst är handtagen lite gråa, men jag tror nog de håller tio år till utomhus. Dock har lacken tagit lite stryk av att det har slängts lecablock och 20kgs stenar i den, så lite rost i plåten, men samlat sett håller den mycket bra.

Jag köpte en skottkärra på Hornbach före sommaren av märket Haemmerlin, kostade ca 600kr om jag minns rätt och jag är supernöjd. Stort hjul och "tipphjälp" till bra pris.

Tror att det är någon av modellerna som kan ses här http://www.haemmerlin.com/gamme/aktiv-wheelbarrows/?lang=en

Som referensram så använde jag den för att flytta på 9 ton jord och 1 ton grus när jag skulle fylla upp tomten och den tog sig över de flesta hinder (genom en liten skogsdunge och uppför en slänt) utan problem.

Krilleman
Julas 250kronis som den första bilden i tråden, nu rea 150 kr :)
Tål inte vedlass till pannan men enklare för trädgårdsbruk som efterfrågas

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.