Skenskarven på Bosch är bred och stabil och linjerar bra, halvdyr är den också. :oops:

• Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Hej
Mina "2 cent" i sänksågsfrågan, det beror ju en hel del på vad du tänkt använda den till naturligtvis. Material, tjocklekar, skivor eller annat. Kvalitet och kanske pris spelar ju också in. Jag bygger sedan ett par år tillbaka förvaring i mitt garage, hyllor, bänkar med lådor och annan förvaring. Nästan uteslutande i 16mm plywood, men även vanliga furubräder och plankor. När jag köpte min sänksåg så kollade jag runt ett tag och jämförde olika märken, precis som du gör nu.

Till slut bestämde jag mig för en Holzmann TAS165PRO med två 1500mm skenor. Och den har fungerat perfekt för mina behov.
En Holzmann TAS165PRO sänksåg placerad på en arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oavsett vad du väljer för såg, så kan jag inte nog poängtera vikten av en klinga av riktigt bra kvalitet. Det är A och O för all din användning av sågen. Jag har röda Freud klingor i alla mina sågar, finns Pro och Diablo och naturligtvis olika tandningar.
Sågen och linjalerna betalade jag strax över tretusen för ink. frakt, köpt från Swedendro tools.
Freud klingorna är inte billiga men värda varje öre, om du behöver ha helt rena, perfekta sågsnitt.
Det finns säkert motsvarande grejor på marknaden, men det här är vad jag använder och kan rekommendera!
Lycka till med ditt beslut!

Kanon, tackar för utförlig info.
Det blev en Makita SP6000J, testkörde igår och jäklar vilken skillnad både i handhavande och kvalitet på snittet jämfört med min gamla såg och manuellt anhåll (tvingar och lång skena).

• Gilla
maglin och 2 till
  • Laddar…
Se där!
Vart tvungen att googla på sågen du köpte, Grattis till ett bra val, Makita är inga dåliga grejor! Och sedan är det ju alltid en fröjd att börja använda nyinköpta maskiner, eller hur? Sådan stor skillnad mot det man använt tidigare,(y)

Grattis till köpet!

Tänkte passa på att fråga i denna tråd där det verkar finnas kunskap om ämnet.
Någon som vet om någon sänksåg passar hitachi/hikoki-skenor?

Ingen aning tyvärr.

Jag skulle inte skaffa en såg utan klyvkliv..läskigt att vara utan

Rickard.
bulleribock bulleribock skrev:
Jag skulle inte skaffa en såg utan klyvkliv..läskigt att vara utan
Sänksågar är inte starka nog att utgöra en större fara vid hantering av tyngre skivmaterial och jobbar man med småbitar men ändå vill använda sänksåg så löser en vanlig tving eller egen tyngd säkerhetssituationen.

Men finns det spänningar i träet blir det såklart lite lättare brännmärken i snittet och så får man knacka in en kil i snittet. Lite bökigare såklart men fullt tolererbart tycker jag.

Rickard. Rickard.ag skrev:
Sänksågar är inte starka nog att utgöra en större fara vid hantering av tyngre skivmaterial och jobbar man med småbitar men ändå vill använda sänksåg så löser en vanlig tving eller egen tyngd säkerhetssituationen.

Men finns det spänningar i träet blir det såklart lite lättare brännmärken i snittet och så får man knacka in en kil i snittet. Lite bökigare såklart men fullt tolererbart tycker jag.
Precis. Jag tror även man tänker efter och är mer noggrann med upplaget innan man börjar såga.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Precis. Jag tror även man tänker efter och är mer noggrann med upplaget innan man börjar såga.
(y)
Instämmer, man minimerar en hel del risker genom att ha en tillräckligt stor, stabil, plan yta (bänk) att såga på så att ingen del av ämnet kan falla eller glida ner och på så sätt riskera nypning.

Microkatten
Efter att ha fått kickback med en sänksåg så inser jag att krafterna är för stora för att hålla mot. En sänksåg med klyvkniv hindrar givetvis inte heller att man också är noggrann med upplaget när man sågar. Så definitivt klyvkniv om jag kan välja, att välja bort säkerhet är inte ett alternativ.

Klyvkniv diskuteras också i denna tråd.

• Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
Efter att ha fått kickback med en sänksåg så inser jag att krafterna är för stora för att hålla mot. En sänksåg med klyvkniv hindrar givetvis inte heller att man också är noggrann med upplaget när man sågar. Så definitivt klyvkniv om jag kan välja, att välja bort säkerhet är inte ett alternativ.

Klyvkniv diskuteras också i denna tråd.
Jag vänder mig mot den generella inställningen till klyvkniv, som en gudasänd säkerhetsdetalj. ”Har man klyvkniv, då är det luuuuuuugnt.”

Microkatten
Jag känner inte till någon generell - eller specifik - inställning att klyvkniven skulle vara en gudasänd säkerhetsdetalj och att ”det är lugnt” om man har klyvkniv. Det vore ju kontraproduktivt att strunta i övrig säkerhet bara för att man har en specifik säkerhetsdetalj på sin maskin.

Men om någon som tror det råkar läser detta så kan jag berätta att sänksågen som gav kickback var utrustad med klyvkniv, så sluta tro på klyvknivens gudomliga verkan! :D Men bara gud vet hur många kickbacks jag skulle fått om jag inte haft klyvkniv... ;)

Redigerat:
  • Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
Ja, man bör inte krocka bara för att bilen har säkerhetsbälte, men jag skulle inte vilja vara utan

Jag är väldigt pedant och sköter om mina verktyg och maskiner, det gäller arbetet också. Är noga med att se till att det är bra upplagt innan jag ska såga. Trots det har jag fått kickback vid två tillfällen under dessa 10 åren jag haft sänksåg.
Det räcker med att råka vara oaktsam ett ögonblick, t.ex. att man hänger lite över skivan och kroppsvikten hamnar på sågen, som i sin tur böjer ner skivan. Vips har man kickback. Undrar hur många kickback jag skulle ha haft utan klyvkniv. Visst om man kapar 2 skivor om året så kan man vara väldigt noga men blir det tusentals kapningar kan en eller två slarvas lite. Det kan räcka för kickback. Förstår inte vitsen med att sälja roterande sågar utan klyvkniv.

• Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.