Hej, är väldigt sugen på att införskaffa en sänksåg och har fastnat för Bosch GKT55 GCE eller Makita SP6000J.
Båda är ju på kampanj nu, 4470:- resp. 4100:- med styrskena 1600mm resp. 1400mm.
Är det någon som kan bidra med lite plus och minus för dessa?

Tror bägge är bra, har ingen erfarenhet av dessa.

För 5800 kan man få en festool ts 55 med 1400 slena, om man vill ha klyvkniv. Jag trivs med den.

• Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Jag har GKT 55, inget att anmärka på förutom att den inte har klyvkniv.

Festool sänksåg finns ofta på Blicket med styrskena.
Tror att en del byter till batterivarianten och därför säljer sin med sladd.
Klyvkniv åren fördel.

Har kikat lite på blocket men väldigt dåligt utbud.
Vill dessutom ha en ny och då tycker jag Festtolen är för dyr till vad jag ska använda den till så därför har jag dessa två att välja på.

Iså fall tycker jag du ska fundera på om du vill köra andra maskiner på skenan t.e.x överhandsfräs...om du ska köra makita eller bosch.

Jag har en makita fräs men om jag googlat rätt tror jag man kan använda båda skenorna till den. (?)

• Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Jag har gkt 55. Riktigt nöjd.

• Gilla
dwd
  • Laddar…
bulleribock bulleribock skrev:
Tror bägge är bra, har ingen erfarenhet av dessa.

För 5800 kan man få en festool ts 55 med 1400 slena, om man vill ha klyvkniv. Jag trivs med den.
SLENA!!! :crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:

R Rickert skrev:
SLENA!!! :crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:
Japp, vörldens rakaste slena(y)

Redigerat:
Ingen annan som har några fördelar - nackdelar?

L lmhsn skrev:
Ingen annan som har några fördelar - nackdelar?
En fördel med Boschen är ju att du kan köra den på både Bosch och Festool/Makita skenor. (y)

• Gilla
ceson och 1 till
  • Laddar…
Blå bosch har alltid hamnat i en lämplig "pris vs kvalitet"-klass för mig. Har också en GKT och tycker den har fungerat suveränt till skivkapning, såga spår etc vilket är huvudsakligt användningsområde för mig. Valde bort Festool för den kändes för plastig i jämförelse.

Eftersom jag har en blå sticksåg också ligger det nära till hands att komplettera med styrningen till den så att man kan använda den med skenan. Samma sak med fräsen - har en dewalt idag men jag skulle gärna se att den gick att köra med skenan också => har du andra makitaprylar som bara passar på Makitaskenor, köp en makita. I annat fall, kör på Boschen.

Ska du i huvudsak såga i material som kan ha inre spänningar (dvs icke skivmaterial) bör du reflektera över om du inte ska ha maskin med klyvkniv.

• Gilla
mooneh och 1 till
  • Laddar…
Tack för sakligt och detaljerat inlägg.
I och med att jag har en makita fräs har jag nog mer lutat åt att det blir den.
Har läst lite recensioner och alla hyllar boschen som testvinnare etc. medans makitan får både ris och ros t.ex som att den är motorsvag men plus för rits-funktionen.
Någon som har något att säga om makitan?

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Jag har Makitan och 2*140cm skenor. Tycker den funkar jättebra. Ritsfunktionen och låsningen i skenan är smarta funktioner. Skenskarvningen är inte riktigt toppklass, men det kanske är samma för alla? Motorsvag kan jag inte heller hålla med om, har inte märkt något av det i alla fall. Köp (y)

• Gilla
lmhsn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.