28 080 läst ·
66 svar
28k läst
66 svar
Vilken sänksåg? Budgetvariant.
Med samma klinga och skena till båda?Rejäl skrev:
Ja vi skiftade klingan emellan sågarna så samma förutsättningar.useless skrev:
Har även testa några billigare sänksågar makita och bosch och dessa sågar inte lika fint som Festools gör..
Och jag är ingen generell Festool förespråkare utan har ca 70%av mina maskiner i makita men just sänksågen har jag inte hittat en motsvarighet till även om vi har försökt…
Har köpt o ägt ett tiotal sänksågar samt säkert ett femtiotal cirkelsågar om åren så lite erfarenhet bakom jämförelserna ligger det..
Redigerat av moderator:
En fördel med sänksåg (med skena) tycker jag är vid de tillfällen man inte spänner fast skenan. Då kan man starta PÅ stycket och få lite tryck på skenan. Startar man utanför kommer skenans läge garanterat rubbas.
Låter som klingan inte är helt parallell med skenan, detta borde gå att justera på en cirkelsåg modell bättre. En cirkelsåg är ju till skillnad från en sänksåg helt låst när man sågar o borde teoretiskt kunna ge ett lika bra eller tom bättre snitt om allt annat är lika.Rejäl skrev:
Teorin och det praktiska krockar ofta..Ola C skrev:
Jag tror att just när det gäller sänksågen så Har festool haft en så välbalanserad såg helt enkelt..
Ja jo...men nu pratade jag inte om balans utan om klingan va oparallell med skenan vilket kan förklara sämre sågsnitt och om du kan justera detta på cirkelsågen. Min ts55a fick jag justera detta när jag köpt den, innan justering sågade den inget vidare.Rejäl skrev:
Men jag har alldrig haft det problemet med sänksågen…Ola C skrev:
Som jag skrev så fick jag börja med att justera min ts55a direkt, så det är inte så att sänksågen per automatik är bättre i detta avseende. Om jag köpt en festool top of the line cirkelsåg som gett risiga snitt hade jag på liknande sätt sett om det var justerbart (vilket det antagligen är) istället för att dra slutsatsen att cirkelsåg ger sämre snitt än sänksåg.Rejäl skrev:
Vi är överens om att vi tycker och tror olika helt enkelt😉Ola C skrev:
Som jag skrev så fick jag börja med att justera min ts55a direkt, så det är inte så att sänksågen per automatik är bättre i detta avseende. Om jag köpt en festool top of the line cirkelsåg som gett risiga snitt hade jag på liknande sätt sett om det var justerbart (vilket det antagligen är) istället för att dra slutsatsen att cirkelsåg ger sämre snitt än sänksåg.
En sänksåg går knappt att använda utan skena är min mening, den är konstruerad för att användas tillsammans med skena.O Olf Oggler skrev:
Sänksågens fördelar är främst när man sågar skivor. Det är enkelt att måtta och lägga dit en skena och sedan få ett bra snitt. Själva sänkfunktionen används mest om du ska göra ett uttag i något.
Största fördelen med sänksågen är dock i min mening att den oftast har en bra genomtänkt metod för spånhantering. Oftast är det helt spånfritt om man kopplar på dammsugaren.
Cirkelsågen har sämre precision, men kan komma nära sänksågens precision om man använder skena. Främsta fördelen med en cirkelsåg upptäcker du när du försöker kapa en bräda med en cirkelsåg eller en sänksåg. Att göra ett säkert kap i vinkel med en sänksåg är oerhört svårt medans cirkelsågen gör ett rakt kap, säkert, enkelt och i vinkel med hjälp av vinkelhaken som anhåll. Att följa en slagen linje är i princip omöjligt med en sänksåg utan skena då man inte ser vad man siktar efter, medans cirkelsågen gör det men lätthet.
Jag har både sänksåg och cirkelsåg, men jag kan inte komma ihåg när jag använde sänksågen senast... Det är så mycket mindre ställtid och förberedelser för att såga med cirkelsågen, om nu inte snittet kräver superprecision. Men om det krävs så hög precision så föredrar jag att ta fram bordssågen.
För övrigt så får man nog ingen sänksåg med skenor för 2000:- men en bra begagnad bordssåg hittar man för den pengen.
Klart man ska ha sänksåg OCH cirkelsåg 
Köp begagnat av nåt kvalitetsmärke om du kan.
Smart drag att köpa maskin med sladd om du verkligen inte behöver ett sladdlöst alternativ.
Jag köpte en begagnad dewalt sänksåg som jag är jättenöjd med men har insett att batteriet som följde med börjar bli rätt trött och är ett äldre batterisystem som är svårt att hitta ersättare till
Köp begagnat av nåt kvalitetsmärke om du kan.
Smart drag att köpa maskin med sladd om du verkligen inte behöver ett sladdlöst alternativ.
Jag köpte en begagnad dewalt sänksåg som jag är jättenöjd med men har insett att batteriet som följde med börjar bli rätt trött och är ett äldre batterisystem som är svårt att hitta ersättare till
Egentligen gör den inte det. Problemet är att man ofta jämför en dyr kvalitetssänksåg mot en ”billigare” cirkelsåg (med tillhörande billigare klinga).O Olf Oggler skrev:
Jag har själv festool ts55 och deras hkc55. Förutom att klingan som följer med HKC är grövre tandad så är det ganska svårt att säga vilket jag kapat med respektive maskin.
Jag brukar kapa de vitmålade dörrfodren och listerna med HKC så jag vet inte riktigt om jag håller med om att precisionen är bristande… 😉
(Förvisso med FSK-skenan)
Jag är inte säker men spontant känns det som att klingan i en sänksåg borde vara negativt tandad så den inte drar ner sig i arbetsstycket. Det tillsammans med skenans gummi-/plastläpp borde göra att det blir finare snitt på ovansidan. Men det är bara spekulation från min sida.
Skenan är det viktigaste oavsett. Dels för att få det rakt men även gummiläppen som skyddar ovansidan på materialet (lite).