4 414 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Vilken sättning på klinker i badrum?
Hej!
Vi har valt att ha samma klinker på vägg och golv i vårt badrum. (30x60) På väggen har vi bestämt att vi har rak liggande sättning. På golvet hade vi tänkt lägga i halvförband. MEN kakelsättaren säger att de aldrig rekomenderar det eftersom det kan bli lite nivåskillnader eftersom plattorna inte alltid är helt spikraka och lite böjda typ. Han säger att det bästa är att lägga i vilt förband tror jag det hette. Med lite förskjutning. På honom verkar det som en jättedålig ide med halvförband.
Hur har ni? Vad är era erfarenheter? E det vanligt att kakelsättarna inte rekomenderar halvstensförband i badrum?
Vi tycker ju att det är snyggast med halvförband, och har ju sett många badrum har det. Men vi vill såklart att det ska bli bra, utan nivåskillnader..
Vi har valt att ha samma klinker på vägg och golv i vårt badrum. (30x60) På väggen har vi bestämt att vi har rak liggande sättning. På golvet hade vi tänkt lägga i halvförband. MEN kakelsättaren säger att de aldrig rekomenderar det eftersom det kan bli lite nivåskillnader eftersom plattorna inte alltid är helt spikraka och lite böjda typ. Han säger att det bästa är att lägga i vilt förband tror jag det hette. Med lite förskjutning. På honom verkar det som en jättedålig ide med halvförband.
Hur har ni? Vad är era erfarenheter? E det vanligt att kakelsättarna inte rekomenderar halvstensförband i badrum?
Vi tycker ju att det är snyggast med halvförband, och har ju sett många badrum har det. Men vi vill såklart att det ska bli bra, utan nivåskillnader..
Det är tillverkarna av plattorna som rekommenderar rak läggning, inte plattsättarna. Men ja det stämmer, skulle säga att 1 av 10 30*60 plattor går att lägga i halvförband, resten inte. Om du tvunget ska ha ett förband så är det vilt förband som gäller eller att man lägger plattorna max 15 cm in i varandra. Eller så får du godta lite fogsprång.
min plattsättare sa ungefär likadant
Men jag fick givetvis bestämma helt själv. Finns ingen standard.
Jag gick på hans rekommendation, och det var 1/3
Jag gick på hans rekommendation, och det var 1/3
Hej
Jag har både rakt och halvförband med 30x60 plattor på golv. Rekommenderar rakt. Det blir snyggast och det går kompensera viss lutning på golv.
Jag har både rakt och halvförband med 30x60 plattor på golv. Rekommenderar rakt. Det blir snyggast och det går kompensera viss lutning på golv.
R Rookie89 skrev:Hej!
Vi har valt att ha samma klinker på vägg och golv i vårt badrum. (30x60) På väggen har vi bestämt att vi har rak liggande sättning. På golvet hade vi tänkt lägga i halvförband. MEN kakelsättaren säger att de aldrig rekomenderar det eftersom det kan bli lite nivåskillnader eftersom plattorna inte alltid är helt spikraka och lite böjda typ. Han säger att det bästa är att lägga i vilt förband tror jag det hette. Med lite förskjutning. På honom verkar det som en jättedålig ide med halvförband.
Hur har ni? Vad är era erfarenheter? E det vanligt att kakelsättarna inte rekomenderar halvstensförband i badrum?
Vi tycker ju att det är snyggast med halvförband, och har ju sett många badrum har det. Men vi vill såklart att det ska bli bra, utan nivåskillnader..
Klicka här för att svara