26 245 läst ·
31 svar
26k läst
31 svar
Vilken regel bryter detta mot? (Koppla vidare från brytare till vägguttag)
Jag kan nu konstatera följande:
1. Värmepumpen (endast till poolen), och därmed det nya uttaget, är avsäkrade med en 13A-säkring.
2. Tyvärr sitter då säkringen inte i husets stora säkringstavla, som har 30mA JFB installerad, utan i en mindre central i pannrummet som INTE stängs när jordfelsbrytaren löser. Samma central matar pannan. (se bild)
3. Jag vet nu vad förskruvning är
(och jag har en för lite om jag ska ha kvar det nya uttaget)
Funderar nu över mina alternativ som väl är att antingen installera ytterligare en jordfelsbrytare, i pannrummet, eller att ta ström från en grupp som är kopplad till den JFB som redan finns.
1. Värmepumpen (endast till poolen), och därmed det nya uttaget, är avsäkrade med en 13A-säkring.
2. Tyvärr sitter då säkringen inte i husets stora säkringstavla, som har 30mA JFB installerad, utan i en mindre central i pannrummet som INTE stängs när jordfelsbrytaren löser. Samma central matar pannan. (se bild)
3. Jag vet nu vad förskruvning är
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Funderar nu över mina alternativ som väl är att antingen installera ytterligare en jordfelsbrytare, i pannrummet, eller att ta ström från en grupp som är kopplad till den JFB som redan finns.
För uteel är det bra att ha en separat JFB för att slippa det hempularen beskriver, nämligen att det blir mörkt och kallt när du fått in fukt i utebelysningen. Om du tar gruppen från denna central eller någon annan är egalt, det går att sätta en JFB i en kapsling vid sidan av centralen.
Eftersom det då blir en lite större operation skulle jag verkligen vilja råda dig till att dra fram en dedikerad grupp och inte tjuva från värmepumpen.
Eftersom det då blir en lite större operation skulle jag verkligen vilja råda dig till att dra fram en dedikerad grupp och inte tjuva från värmepumpen.
Verkar allmänt slarvigt vid din central så passa på att fixa gruppförteckningen och kabeln som är tillfälligt inlagd ovanifrån.
Antar att det är sista säkringen du kopplat uttaget, den är vad jag kan se grå (16A) eller svart (13A), kolla vad det sitter för passdelar under säkringen, är den röd (10A) är gruppen troligen redan på gränsen till överbelastad och man har inhandlat den udda sorten 13A Diazed för att slippa dra ny kabel 2,5kvmm.
Antar att du haft väldigt brått att få igång uttaget men du bör inom det snaraste försöka göra en bättre installation så inte denna lösning blir permanent, ett alternativ kan vara att sätta en kapsling med dvärgbrytare och jordfelsbrytare eller en så kallad PSA/PSB personskyddsautomat vid sidan om och dra ut en ny grupp från denna.
Antar att det är sista säkringen du kopplat uttaget, den är vad jag kan se grå (16A) eller svart (13A), kolla vad det sitter för passdelar under säkringen, är den röd (10A) är gruppen troligen redan på gränsen till överbelastad och man har inhandlat den udda sorten 13A Diazed för att slippa dra ny kabel 2,5kvmm.
Antar att du haft väldigt brått att få igång uttaget men du bör inom det snaraste försöka göra en bättre installation så inte denna lösning blir permanent, ett alternativ kan vara att sätta en kapsling med dvärgbrytare och jordfelsbrytare eller en så kallad PSA/PSB personskyddsautomat vid sidan om och dra ut en ny grupp från denna.
Min gissning är att den "lösa" kabeln som sticker uppåt är just värmepumpsmatningen och att den är 1,5kvmm och 13A. De andra ser bättre klamrade ut och är troligen de saker som anges på gruppförteckningen. Någon har ju klottrat VPump vid sista säkringen istället för att ta ner gruppförteckningen och uppdatera den.
Japp, precis så är det. Ligger lite i linje med många andra lösningar i huset. Jag skruvar ur säkringen och funderar lite på nästa steg, men att dra ny kabel ut till uttaget och låta en elektriker skruva dit en PSB ligger nog nära till hands.tommib skrev:
Min gissning är att den "lösa" kabeln som sticker uppåt är just värmepumpsmatningen och att den är 1,5kvmm och 13A. De andra ser bättre klamrade ut och är troligen de saker som anges på gruppförteckningen. Någon har ju klottrat VPump vid sista säkringen istället för att ta ner gruppförteckningen och uppdatera den.
Det hjälps inte - det finns ingen JFB..tommib skrev:
Men förhoppningsvis tar TS till sig en del av råden här, för vem vill hempula och spara pengar på bekostnad av elsäkerheten egentligen?
Finns även portabla JFB att plugga in (tillfällig lösning) eller vägguttag med inbyggd JFB (dyrt?).D D'oh! skrev:
Nej, så är det. Men det är lätt att komplettera med en om man nu skulle välja det spåret. Tar kanske max 30 min att trycka dit en. Sen kan man diskutera ledardimensionering men det är en annan fråga.S Slugge skrev:
Precis som jag skrev ovan är det troligen bättre att dra ut en ny matning och lägga den över JFB. Man skulle också kunna byta ut hela denna lilla central till en liten normkapsling om man tar ut elektriker. Det dyra är ändå framkörning + arbete.
Är kabeln utanpåliggande installerad hela vägen, och genom mur där den går genom väggar osv så tål den absolut 16A också, så 13A är inga problem.
Den är mycket väl kyld i luft jämfört med kablar (&VPrör + FK) inbyggda i isolerad vägg. En 1,5mm2 3-ledar-kabel (enfasgrupp) med det förläggningssättet har ett strömvärde på 19,5A.
En 16A porslinssäkring har ett strömvärde på 18A, så det finns faktiskt lite marginal t.o.m till 16A säkring (om kabeln alltså är så förlagd, med god kylning).
Sen kanske man inte tycker att det är trevligt med en nästan 70°C varm kabel på väggen, så personligen skulle jag inte dimensionera riktigt så på gränsen. Men nu var det väl 13A säkring.
Den är mycket väl kyld i luft jämfört med kablar (&VPrör + FK) inbyggda i isolerad vägg. En 1,5mm2 3-ledar-kabel (enfasgrupp) med det förläggningssättet har ett strömvärde på 19,5A.
En 16A porslinssäkring har ett strömvärde på 18A, så det finns faktiskt lite marginal t.o.m till 16A säkring (om kabeln alltså är så förlagd, med god kylning).
Sen kanske man inte tycker att det är trevligt med en nästan 70°C varm kabel på väggen, så personligen skulle jag inte dimensionera riktigt så på gränsen. Men nu var det väl 13A säkring.
Tänkte räkna på vad en normcentral skulle kosta, och säkringsbehovet ser ut som följer:
3x20A till panna
13A till poolvärmepump
10A till ett 230-uttag som sitter precis bredvid centralen
10A (i en PSB) till två st. utomhusuttag. (Tänkte att det är lika bra att sparka liv i ett uttag som just nu inte har nån ström och som sitter på vägen till uttaget vid värmepumpen. Misstänker att man stal strömmen från det när värmepumpen installerades. Kabeln går precis som Mikael_L pratade om utanpåliggande och mestadels utomhus.)
Vad avgör hur många poler respektive säkring/brytare ska ha?
3x20A till panna
13A till poolvärmepump
10A (i en PSB) till två st. utomhusuttag. (Tänkte att det är lika bra att sparka liv i ett uttag som just nu inte har nån ström och som sitter på vägen till uttaget vid värmepumpen. Misstänker att man stal strömmen från det när värmepumpen installerades. Kabeln går precis som Mikael_L pratade om utanpåliggande och mestadels utomhus.)
http://hagercentral.se/D D'oh! skrev:Tänkte räkna på vad en normcentral skulle kosta, och säkringsbehovet ser ut som följer:
3x20A till panna
13A till poolvärmepump
Hur menar Nyfniken? Många som vill lägga arbete och pengar på att byta en risk mot en annan menar du?Nyfniuttagen ist: 2801729 skrev:
Tror den vanligaste anledningen att man stöter på jordade uttag utan skyddsledare kopplad är just den som TS anger, man ser en risk med ej petsäkra eller spruckna uttag och gör en kompromiss gällande elsäkerhet och ekonomi.
När uttagen väl är på plats ser det så tjusigt ut att man efter ett tag inte ens tänker på att de är felaktigt installerade, ingen annan som ser dem heller.
Vissa kanske gör det i hopp om att öka värdet på bostaden och andra i ren okunskap.
Problemet, som jag ser det, är att det är exakt denna typ av nonchalans som leder till farliga elfel i slutändan.
Kompromissa lite här och lite där och till slut har man plockat bort tillräckligt många barriärer för att skapa en livsfarlig anläggning.
Den som installerar så är samma person som byglar JFB då den löser för fel, det är samma tänk.
Om man nu känner sig orolig för spruckna eller ej petsäkra uttag och vill åtgärda detta direkt är det enligt mig bättre att
#byta till ojordade uttag samt installera JFB, detta är ingen stor kostnad, går att göra på alla elanläggningar och höjer säkerheten betydligt.
#Plugga igen uttagen med pluggar från exempelvis IKEA tills skyddsjord är framdraget och därefter byta till jordade uttag. Man kan ta ett rum åt gången. Och, som vanligt, installera jordfelsbrytare.
#Installera JFB och håll koll på ungarna, om uttagen är i ok skick.
Om man nu ändå ska göra något som man tror höjer säkerheten är det dumt att byta en risk mot en annan, även om bägge är väldigt osannolika i en frisk elanläggning.
Får avsluta med att det är olagligt att byta till jordat uttag utan behörighet/auktorisation men detta är inte det viktigaste utan att det skulle vara väldigt trist för den som gör en åtgärd för att öka säkerheten för sina barn att få en motsatt effekt och istället orsaka skada.
En annan aspekt är ekonomisk och det är när man säljer sin bostad och detta uppdagas i besiktningen kan en rejäl sänkning av köpesumman förväntas, är en så grundläggande sak felaktig kan man anta att all el måste dras om då klåpare varit i farten.
Vi behöver inte dra alla teoretiska exempel på risker varken med ej petsäkra uttag eller felaktigt installerade jordade uttag.