5 985 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Vilken puts till betongtrappa utomhus?
Hej!
Har en gammal lappad och lagad betongtrappa som vi nu försöker fixa till ytterligare en gång. Gjutit igen större hål o delar med Finja finbetong, men vad ska vi använda för att putsa för en enhetlig yta? Tacksam för specifikt svar, gått duktigt vilse i den här murbruksdjungeln.
En snubbe på bygghandeln sa vi kunde köra med finbetongen, stämmer det?
Har en gammal lappad och lagad betongtrappa som vi nu försöker fixa till ytterligare en gång. Gjutit igen större hål o delar med Finja finbetong, men vad ska vi använda för att putsa för en enhetlig yta? Tacksam för specifikt svar, gått duktigt vilse i den här murbruksdjungeln.
En snubbe på bygghandeln sa vi kunde köra med finbetongen, stämmer det?
Är det själva stegytan? Eller sidorna? Eller alltihop?
Cementbruk A är nästan lika starkt som betong och fungerar bra att putsa utsatta ytor med som trappor, murar, socklar mm. Jag skulle dock inte använda det till själva ytan där ni kliver hela tiden. Bättre då att gjuta en tunn yta med finbetong över steget för att få det enhetligt. Sen putsa/slamma sidorna.
Jag är inte proffs på detta så andra med kännedom kan ha annan input.
Cementbruk A är nästan lika starkt som betong och fungerar bra att putsa utsatta ytor med som trappor, murar, socklar mm. Jag skulle dock inte använda det till själva ytan där ni kliver hela tiden. Bättre då att gjuta en tunn yta med finbetong över steget för att få det enhetligt. Sen putsa/slamma sidorna.
Jag är inte proffs på detta så andra med kännedom kan ha annan input.
Hej, kan jag få ställa några frågor på din gamla tråd? Jag har också gått vilse i murbruksdjungeln, och undrar därför om du kommit fram till något hållbart? Fått tipset att putsa med fiberförstärkt bruk, men vad är det, hur hittar jag rätt? Och hur tjockt lager måste man putsa? Har du lyckats med din trappa?M Magnamagna skrev:Hej!
Har en gammal lappad och lagad betongtrappa som vi nu försöker fixa till ytterligare en gång. Gjutit igen större hål o delar med Finja finbetong, men vad ska vi använda för att putsa för en enhetlig yta? Tacksam för specifikt svar, gått duktigt vilse i den här murbruksdjungeln.
En snubbe på bygghandeln sa vi kunde köra med finbetongen, stämmer det?
Jag har inte testat själv än, men efter en del sökande har jag hittat ett klipp från Weber där de visar hur man renoverar en betongtrappa. I klippet rekommenderar dom Weber rep 980.
från 4:34 jobbar han med att få en snygg yta.
Ja precis, det var den filmen som fick mig att vilja prova själv, men tyvärr kan jag inte få tag på rep 980 där jag bor eller ens i närheten.Dheri skrev:
Har du testat att prata med bygghandlarna som riktar sig mer mot hantverkarna? Tex Beijer eller xl bygg. Har dom inte hemma kan dom säkert få hem på några dagar. Om dom mot förmodan inte kan ta hem det går det ju att fråga om någon av deras andra leverantörer har motsvarande bruk dom kan ta hem istället. För nog borde väl Finja, Ardex och Sika ha ungefär samma produkter i sitt utbud?K Kristina J skrev:
Godmorgon, jag har bara pratat med Beijer, och de kunde inte ta hem weber 980 i alla fall, och jag fick inget förtroende för säljaren, men jag ska inte ge upp. Nu har jag förstått att weber 995 är ett bättre alternativ-Dheri skrev:
Har du testat att prata med bygghandlarna som riktar sig mer mot hantverkarna? Tex Beijer eller xl bygg. Har dom inte hemma kan dom säkert få hem på några dagar. Om dom mot förmodan inte kan ta hem det går det ju att fråga om någon av deras andra leverantörer har motsvarande bruk dom kan ta hem istället. För nog borde väl Finja, Ardex och Sika ha ungefär samma produkter i sitt utbud?
Det visade sig bli ganska dyrt tillsammans med primer och betonglagning av skador först. Inte dyrt för att få en hel fin trappa, men för mig i dagsläget blir det lite för kostsamt. Men jag är tacksam för all info jag kan få, så att jag kan utesluta t ex målning och klinkers, och tror nu att jag kommit en bra bit på väg. Allt behöver inte ske idag.
Klicka här för att svara